برگزاری جلسه شورای علمی پژوهشی

قزوین برگزاری جلسه شورای علمی پژوهشی

شناسه خبر : 71450

1397/10/20

تعداد بازدید : 201

قزوین برگزاری جلسه شورای علمی پژوهشی
جلسه شورای علمی پژوهشی مدیریت استان قزوین با حضور معاون محترم پژوهش مرکز حجت الاسلام و المسملین جناب آقای حصاری و سرکارخانم راستایی و سرکارخانم ابراهیمی از اداره پژوهش های طلاب برگزار شد.

در این جلسه بعد از گزارش معاون پژوهش استان قزوین در خصوص کیفیت شورای این استان، به درخواست آقای حصاری اعضاء محترم شورای استان به بیان نظرات خود در خصوص بخشنامه جایگزینی مقالات پایانی به جای تحقیقات پایانی و نیز بخشنامه آموزه­های پژوهشگری پرداختند. در ادامه جناب آقای حصاری توضیحات بسیار مفیدی در خصوص این دو بخشنامه دادند و گفتند: در سطح دو طلبه به یادگیری علوم پایه می­پردازد و تحقیق پایانی یک بار سنگین بر دوش طلاب سطح دو است و در هیچ نهاد علمی دیگر در مقطع کارشناسی از دانش پژوه چنین کاری نمی­خواهند. تعداد زیادی از طلاب به علت تحقیق پایانی درس خود را رها کرده­اند و همین امر موجب دلزدگی طلاب شده است. تحقیقات پایانی منطق قابل دفاعی امروز ندارد؛ لذا بر جایگزینی مقالات به جای سه واحد تحقیقات پایانی اجماع شد. ایشان در ادامه فرمودند: ما برای سطوح 2،3،4 هدف­گذاری­های پژوهشی جداگانه­ای داریم. در سطح دو ما از طلبه تکلیف ما لایطاق نمی­خواهیم. کارآمدی سطح دو تبلیغ در تراز عمومی است نه بیشتر. اگر طلاب سطح دو تمایل داشتند و وارد مقطع سطح سه شدند، آن وقت در آن مقطع کارتخصصی پژوهشی مثل پایان­نامه انجام می­دهند. در سطح دو انتظار ما از طلبه تتبع از منابع متنوع معتبر است ک همان مقاله مروری است که در تبلیغات عمومی به کار طلبه می­آید.

ایشان در خصوص بخشنامه آموزه­های پژوهشگری گفتند: روش تحقیق یک مهارت و فن است و در گذشته مهارت­ها یک­جا به طلاب اموزش داده می­شد و تاثیری هم نداشت. اما در بخشنامه جدید پژوهش جزء جزء شد و سپس آموزش داده می­شود تا در هر مهارت، مهارت­های قبلی نیز تکرار گردد. ایشان گفتند: ما باید پژوهش هراسی را از دل طلاب بیرون کنیم.

در سطح سه نقد و تحلیل آراء و نظریات مهم است و در سطح چهار رسیدن به نظر یا نظریه پردازی.

ایشان گریزی نیز به وضعیت اساتید در پژوهش زدند و گفتند: در کارگروه­های علمی اساتیدی می­توانند عضو شوند که حداقل امتیاز پژوهشی را از جدول تعریف شده داشته باشند. ایشان به تنوع روش­های تدریس نیز اشاره کرده و گفتند ما در پی تنوع بخشیدن به روش­های تدریس هستیم.

اخبار مرتبط