این کارگاه با هدف آشنا نمودن طلاب برای انتخاب عنوان مناسب جهت رفع نیازهای جامعه، گسترش و اشاعه فرهنگ پژوهش و ... برگزار گردید.
خانم عبدلی در این کارگاه به ترتیب: تعیین موضوع یا عنوان، استانداردهای انتخاب عنوان مسئله، فرق سوال با مسئله، و گزینش مسئله تحقیق، آسیب شناسی مسئله، گونه شناسی مسئله،تبدیل موضوع به عنوان را به طلاب آموزش دادند . و در ادامه گفت : مقاله به عنوان یکی از ابزارهای مطبوعاتی در رسانه های نوشتاری وسیله ای سریع برای تبادل اطلاعات علمی است و مقاله به خاطر حجم کم و در عین حال مشتمل بر مطالب علمی تازه بسیار مورد استقبال جامعه علمی است . و سپس اقسام مقاله را بیان نمودند که عبارت از مقاله آموزشی ، علمی – ترویجی ، علمی – تخصصی ، علمی – پژوهشی که مورد آخر از لحاظ رتبه بالاترین می باشد . و سپس در مراحل عملیاتی مقاله گفتند : هر پژوهشی به طور مطلق به این سه مرحله نیاز دارد :
1- طراحی که همان تعریف و تبیین مسئله ، هدف و ضرورت و پیشینه تحقیق می باشد اشاره کرد .
2- اجرا : تشکیل پرونده علمی ، نقادی منابع ، ترتیب تاریخی منابع از گذشته تا آینده ، فیش برداری ، پردازش اطلاعات ، تبین گردید.
3-گزارش : گزارش در قالب رساله ، کتاب ، مقاله ارائه می گردد. در آخر هم از منابع کتابخانه ای و دیجیتالی ، مراکز و موسسات پژوهشی نام برده شد