در ادامه استاد حسین زاده _استاد حوزه و دانشگاه_ به عنوان منتقد خاطرنشان کرد: روحانیت و حوزه های علمیه در تحولات اجتماعی نقش بی بدیلی داشته و کسی تا کنون به این شیوه در طول تاریخ موثر نبوده است. در واقع می توان گفت اتاق فکر انقلاب، روحانیت و حوزه های علمیه هستند.
وی افزود: برای روشن شدن نقش حوزه ها باید به انتظارات رهبری از روحانیت توجه ویژه داشت تا از این طریق با این نقش بیشتر آشنا شد و سعی در برطرف کردن فاصله موجود کرد.
منتقد اظهارداشت: دو نگاه در این زمینه وجود دارد که اگر نقش مذکور را با نگاه به عقبه تاریخی بنگریم نتیجه می گیریم کار بزرگی در این راستا صورت گرفته و اگر با نگاه ایده آلی به وضعیت مطلوب بنگریم دستمان خالی است که باید تلاش در رفع آن کنیم.
در ادامه استاد مطهری _استاد حوزه _ به عنوان استاد داور ضمن یادآوری اینکه نباید نقش حوزه ها را تا کنون نادیده گرفت و باید این مباحث را در سه بخش علمی، سیاسی، اجرایی بررسی کرد بیان نمود:کار حوزه های علمیه فراتر از کشور است و در واقع باید جهانشمول باشد. در حال حاضر در زمانی زندگی می کنیم که هجمه های دشمن به صورت مجازی بر تمام ابعاد زندگی ما رخنه کرده است بنابراین حوزه ها می بایست علاوه بر تهذیب نفس که جزو وظایف ابتدایی آنها به شمار می آید به مطالعه و پژوهش در شبهات روز بپردازند تا اینگونه پاسخگوی نیاز جامعه باشند.
وی با استناد به بیانات حضرت امام ره افزود:حوزه ها در سه محور هدایت فکری، هدایت سیاسی و بصیرت افزایی و راهنمایی و حضور در مسائل و خدمات اجتماعی ایفای نقش می کنند. ورود حوزه ها در این سه محور نیاز به تلاش شبانه روزی دارد.
در پایان جلسه استاد مطهری به سوالات وشبهات طلاب در مورد نقش حوزه ها در تداوم خط ولایت پاسخ گفت.
مازندران خبربرگزاری کرسی آزاد اندیشی
در مدرسه علمیه امام حسین ع چالوس:
کرسی آزاد اندیشی با موضوع نقش حوزه های علمیه در تداوم خط ولایت بر گزار شد.
در ابتدا خانم دلفان آذری از طلاب پایه اول به عنوان ارائه دهنده با اشاره به اینکه ولایت همچون نخ تسبیح سبب انسجام امت خواهد بود و پیروی از آن سبب ارتقای نظام می شود که در پی آن آرامش اجتماعی را شاهد خواهیم بود.
وی در ادامه ضمن تشریح اهمیت این بحث ، به طرح سوالات طلاب در این راستا پرداخت : چرا حوزه های علمیه در سلوک رفتاری چنان عمل نمی کنند که تداعی کننده شخصیت رهبری به عنوان ولی فقیه و در طول آن امامت و دین اسلام باشند؟ چرا سلسله مراتب ولایت در دروس حوزه ها به عنوان دروس اصلی تدریس نمی شود؟ و...