فارس برگزاري نشست پژوهشي حوزه علميه الزهرا سلام الله عليها آباده طشك

شناسه خبر : 67724

1397/08/28

تعداد بازدید : 374

فارس برگزاري نشست پژوهشي حوزه علميه الزهرا سلام الله عليها آباده طشك
نشست پژوهشی با موضوع« چرایی توسل و پاسخ به شبهات آن»، در مدرسه علمیه الزهرا(س) آباده طشک با حضور طلاب در سالن اجتماعات این مدرسه برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری-اطلاع رسانی حوزه های علمیه خواهران: در این جلسه صدیقه میرشکاری«معاون پژوهش» گفت: توسل یعنی وسیله قرار دادن چیزی یا کسی در پیشگاه خداوند برای نزدیک شدن به خداوند یا به عبارتی درخواست حاجت از خداوند با واسطه قرار دادن مخلوقات خداوند. که به شش قسم؛ 1- توسل به اسماء 2- توسل به عمل صالح، ایمان، تقوا 3- توسل به دعای پیامبر و صالحان در حال حیاتشان4- توسل به ذات مخلوق 5- توسل به مقام، جاه، حق، صالحان و معصومان 6-توسل به اموات، تقسیم می شود که 3 قسم اول آن مشترک بین شیعه و سنی و 3 قسم آخر، مورد اختلاف بین آنها می باشد.
وی در ادامه به سوالات طلاب در قالب بحث و گفتگو پاسخ داد.
سوال: آیا عده ای از انسانها و یا فرقه ای وجود دارد که نوسل را شرک بداند؟
بله، وهابیون توسل به اموات صالح(امامان معصوم(علیهم السلام) را جایز ندانسته و شرک می دانند.
سوال: چرا وهابیون توسل به اموات صالح را شرک می دانند؟
بر اساس نظر تمام علمای اسلام فرقی بین زنده بودن و شهادت معصوم وجود ندارد و با توجه به مفاد آیه « وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِيمًا؛ اگر به خود ظلم كردند و پيش تو آمدند چنانكه از خداوند طلب بخشش نمايند و رسول خدا نيز برايشان طلب بخشش كند خداوند را توبه پذير و مهربان خواهند يافت » توسل منحصر به زمان حیات پیامبر(ص) نمی باشد. که در این صورت یا باید شخصیت و جایگاه پیامبر(ص) را منحصر در بدن و حیات مادی دانست و یا باید حیات برزخی او را انکار کنیم. که این امر محال است. زیرا که با توجه به آیه « وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ ؛ البته نپندارید که شهیدان راه خدا مرده‌اند، بلکه زنده‌اند (به حیات ابدی و) در نزد خدا متنعّم خواهند بود.» حیات برزخی برای شهیدان اثبات می شود چه رسد به امامان معصوم (علیهم السلام). پس توسل به امامان در زمان ممات و حیات تفاوتی ندارد چرا که دارای حیات برزخی می باشند.

سوال: توسل به اموات شرک است زیرا اموات بعد از مرگ قادر به هیچ کاری نیستند؟
جواب: اولا اقسام شرک از قبیل شرک در ذات، صفات، ربوبیت و عبادت هیچکدام از اینها بر طلب دعا از ارواح صالحان صدق نمی کند زیرا به ائمه که متوسل می شویم آنها را خالق، رب و الله نمی دانیم بلکه فقط یک انسان والایی می دانیم که دعایش مستجاب می شود.
دوما: مالک قدرت داشتن یا نداشتن فردی، حیات دنیوی او نیست زیرا حقیقت انسان که منشا قدرت و تاثیر اوست، روح است که در عالم برزخ به سر می برد. پس همانطور که در زمان حیات به اذن خداوند قدرت دارد در زمان ممات هم دارای چنین قدرتی می باشد.
سوال: چرا باید به اهل بیت علیهم السلام توسل کنیم؟ بدون شک آدمی برای تحصیل کمالات مادی و معنوی بر اساس عالم اسباب و مسببات به غیر خود که الگوها و انسانهای کامل می باشند نیاز دارند. همانطور که در آیات و روایات به آن اشاره شده است.
پس نقش توسل در دنیا مثل شفاعت در آخرت می باشد وهیچ منافاتی با دستورات اسلام ندارد. توسل شرک نیست چون غیر خدا را شریک خدا قرار نمی دهیم بدعت هم نیست چون چیزی که ریشه در دین نداشته را، جزء دین قرار نداده ایم.