حجت الاسلام و المسلمین لطفی در آغاز نشست با اشاره به اهمیت پژوهش، وجود انگیزه پژوهشی در طلاب را امری ضروری دانست و گفت: پژوهش با دروس حوزه عجین است و همین امر طلاب را وادار به پژوهش می کند. طلبه ای که وارد کار پژوهشی نشود مهارت های لازم پژوهشی را یاد نمی گیرد؛ چرا که در ضمن پژوهش، مهارت هایی همچون موضوع یابی، منبع یابی و ... آموخته می شود و طلبه صرف بحث های تئوری ، پژوهشگر نخواهد شد.
مدیریت محترم حوزه های علمیه خواهران در این نشست، ضمن نظر سنجی از طلاب در رابطه با موانع پیش روی پژوهش، برخی از آنها را بدین شرح بیان کرد:
1- عدم مهارت های پژوهشی در طلاب
2- کمبود امکانات پژوهشی
3- حجم زیاد واحدهای درسی و آموزشی
4- کمبود وقت
در ادامه حجت الاسلام و المسلمین آقای لطفی به راه حل برخی از موانع اشاره کرد و گفت:
کمبود وقت، فقط با برنامه ریزی، قابل حل است و اگر برنامه ریزی درست نباشد بدون شک انسان با کمبود وقت مواجه می شود. خواب به موقع و بیداری به موقع دو مولفه مهم در برنامه ریزی صحیح است که طلاب باید به این دو امر توجه ویژه داشته باشند. وی افزود: همه علمایی که در طول تاریخ به موفقیت های بزرگ رسیدند؛ دارای برنامه ریزی درست بودند و این نشان می دهد موفقیت در کار پژوهشی هم مرهون برنامه ریزی درست است. به عبارت دیگر اولین کار در فعالیت های پژوهشی ،برنامه ریزی و اولین کار در برنامه ریزی ،تنظیم خواب و بیداری است.
وی در ادامه افزود: عدم مهارت های پژوهشی در طلاب با برگزاری کارگاههای مهارت افزایی تا حدودی قابل حل است؛ اما آن چه که مهم است تلاش و فعالیت خود طلبه است در روایت آمده «قیّد العلم بالقلم». در گذشته می گفتند:«قلم اسلحه طلبه است» یعنی باید طلبه همیشه همراه خود کاغذ و قلم داشته باشد و هر کجا مطلب خوب، کتاب خوب دید آن را بنویسد. البته در کنار نوشتن و یاداشت برداری، تفکر کردن هم از ضروریات کار طلبگی است و بزرگانی همچون شهید صدر و آقای آشتیانی(رضوان الله علیهما) بخشی از ساعات شبانه روزی را به تفکر اختصاص داده بودند.