مازندران خبر برگزاری نشست علمی پژوهشی با موضوع چگونگی عالم ذر با بررسی و نقد نظریات مربوط به آن در مرکز تخصصی نور الزهرا

شناسه خبر : 60359

1397/02/31

تعداد بازدید : 181

مازندران خبر برگزاری نشست علمی پژوهشی با موضوع چگونگی عالم ذر با بررسی و نقد نظریات مربوط به آن در مرکز تخصصی نور الزهرا
نشست علمی-پژوهشی با موضوع" چگونگی عالم ذر با بررسی و نقد نظریات مربوط به آن" با حضور استاد حوزه "جناب آقای عباس اسدی" در مرکز تخصصی نور الزهراء( سلام الله علیها) ساری برگزار گردید. اسدی در بیان اختلاف نظر بین متکلمان در وجود و عدم وجود عالم ذر، افزود: حقیقت تکوین مادی دیدگاهی است که موافقان عالم ذر بیان کردند.

 وی در ادامه خاطر نشان کرد: بنا بر نظر این گروه خداوند متعال واقعا از همه انسانها، بعد از خلقت آدم پیمان گرفته که فقط او را«رب»خودشان قرار دهند و این انسانها هم حقیقتا خطاب الهی را شنیدند و به آن جواب مثبت و بلی گفتند.
 وی با بیان باطل بودن نظریه اول به دلیل منتهی شدن به تناسخ تصریح کرد: انسان ها يك وجهه آ ن ها به سوي دنياست كه تدريجي است و محدوديت هاي دنيوي را دارد و وجهة ديگر مربوط به وجهة خداست كه غيرتدريجي است و هيچ قوه اي كه به سوي فعليت سوق داده شود در آن نيست.
 وی همچنین با باطل خواندن نظریه دوم اظهار داشت: این مسأله، سبقت بعد ملکوتی انسان بر مادیات اختصاص به انسان نداشته و شامل تمام موجودات و پدیده‏های طبیعی می‏شود، با این وجود چرا تنها از انسان اخذ میثاق به عمل آمده است.
استاد حوزه در ادامه به بیان نظریه منکرین عالم ذر پرداخت و گفت: طرفداران این نظریه معتقدند که در حقیقت، خداوند سبحان از انسانها پیمانی اخذ نکرده است و هیچ گفتگویی بین خداوند و انسانها در عالمی به نام ذر صورت نگرفته است و اساسا ما عالمی به نام ذر یا الست نداریم و همه روایات و آیه شریفه از باب حکایت و تمثیل و مجاز است.
 وی مخالف با ظاهر کلام الهی بودن را مهمترین اشکال این دیدگاه خطاب کرد و گفت: در این نظریه اصل عالم ذر به صورت حقیقی و تکوینی پذیرفته شده که ذراتی از صلب آدم خارج شده و خداوند این ذرات را به صورت انسان به حضرت آدم ارائه کرده است.اما اینکه خداوند متعال این انسانها را مورد خطاب قرار داده و آنها هم در جواب الست بربکم، بلی گفتند، حمل بر تمثیل و مجاز کردند.
اسدی با باطل خواندن نظریه تمثیل یاد آور شد: اینکه خداوند انسان ها را مورد خطاب قرار داد یک  واقعيت خارجي است، نه اين كه تمثيل باشد؛ به اين معنا كه:« خداوند به لسان عقل و وحي و با زبان انبيا از انسان ميثاق گرفته است. در واقع، موطن وحي و رسالت، همان موطن اخذ ميثاق است؛ يعني در برابر درك عقلي كه حجت باطني خداست، خدا از مردم پيمان گرفت كه معارف دين را بپذيرند.
وی در پایان با مخدوش خواندن این نظریه بیان کرد: در هیچ جای قرآن مطرح نشده است که همگان در برابر استدلال عقلی یا وحی و رسالت خضوع کردند و آن را پذیرفتند، بلکه اغلب آمده است که برخی آن را پذیرفتند و برخی عصیان و سرکشی نمودند؛ اما در آیه میثاق، سخن از پذیرش همگان است و از نافرمانی بحثی به میان نیامده است .