مدرسه معصومیه قیدار برگزار کرد

کارگاه استاندارسازی نوشتار و منبع شناسی

شناسه خبر : 54397

1396/10/16

تعداد بازدید : 209

کارگاه استاندارسازی نوشتار و منبع شناسی
مدرسه معصومیه قیدار، به منظور آشنا نمودن اساتید و طلاب با شیوه های استاندار نوشتار علمی و شناسایی منابع، اقدام به برگزاری کارگاهی با حضور حجت الاسلام و المسلمین اردشیر محمدی، استاد حوزه و دانشگاه، با عنوان «استاندارسازی نوشتاری و منبع شناسی» نمود. این کارگاه در دو نوبت و در نوبت اول برای اساتید و در نوبت دوم برای طلاب، برگزار شد.

حجت الاسلام محمدی، در ابتدا به ضرورت نگارش علمی اشاره کرده و اذعان نمود:« طلبه باید نوشتن استاندارد را با خاطره نویسی شروع کند و نوشتن استاندارد خود نوعی تبلیغ در عرصه آموزشی، پژوهشی،فرهنگی و...است. شخص برای رسیدن به این مهم باید تمرین پاراگراف نویسی داشته باشد».

استاد حوزه در رابطه با انواع پاراگراف اظهار داشت: پاراگراف ها بر اساس کارکردی که در مقاله دارند به پاراگراف مقدمه، پاراگراف پشتیبان (اصلی)، پاراگراف نتیجه گیری، پاراگراف انتقالی تقسیم می شوند.  هریک از این پاراگراف ها حداقل دارای پنج جمله با وحدت موضوعی وانسجام است.

استاد پژوهش در رابطه با ساختار پاراگراف گفت: به لحاظ ساختاری هر پاراگراف ساختمان نسبتا ساده ای دارد و از سه قسمت مقدمه،بخش اصلی و نتیجه گیری تشکیل شده است.مقدمه پاراگراف در قالب جمله ای بیان می شود که جمله موضوع نامیده می شود.مهم ترین بخش یک پاراگراف را جمله های پشتیبان تشکیل می دهند و وظیفه آن ها پشتیبانی از ادعای مطرح شده در جمله موضوع است.در نهایت اگر پاراگراف طولانی باشد نویسنده می تواند با یک جمله نتیجه آن را به اتمام برساند.

استاد حوزه در رابطه با ویژگی های جمله موضوع گفت: جمله باید خبری و محدود باشد تا دریک پاراگراف بتوان تعیین و تکلیف کرد.در جمله موضوع سعی شود از واژه های ارزشی استفاده نشود.

حجت الاسلام محمدی درباره محدود سازی جمله موضوع تاکید کرد:اگر چه جمله موضوع،فکر مرکزی پاراگراف را مطرح می سازد؛ولی این جمله های پشتیبان هستند که باید فکر مرکزی را بسط داده وبه کرسی بنشانند.جمله های پشتیبان جمله هایی هستند که از طریق مثال، توصیف، استدلال و مانند آن از فکر مرکزی حمایت می کنند.

استاد حوزه در رابطه با جمله نتیجه گیری گفت: این جمله در حقیقت بازگویی چیزی است که در جمله موضوع بیان شده بود. بر این اساس افزون بر این که از آوردن نکته جدید به شدت باید پرهیز کرد. باید توجه داشت که از واژگان تازه و نو باید بهره برد.

گفتنی است حجت الاسلام و المسلمین در این کارگاه کارعملی طلاب، اساتید را بررسی کرده و نکات ضعف و قوت را بیان کرد.

همچنین در خارج از وقت مقرر استاد، دوساعت موضوعات تحقیق پایانی طلاب پایه پنجم را بررسی کرد و به صورت تفصیلی اشکالات موجود را مطرح نمود و به منبع شناسی نیز اشاره داشت.  در پایان جلسه قرارشد طلاب و اساتید کار عملی خود را به استاد ارسال کرده و در صورت تأیید سطح علمی آثار، گواهی به آنان اعطاء خواهد شد.

طبق نظرسنجی ها، این دوره مورد رضایت اکثریت طلاب و اساتید واقع شد.

اخبار مرتبط