بنابراین گزارش، سرکار خانم بازدار در ابتدا با بیان اینکه قبل از شروع هر کار پژوهشی، هدف از تحقیق را برای خود تعیین کنید، نمونه هایی از اهداف تدوین پایان نامه، از جمله سنجش طلبه برای انجام روشمند تحقیق علمی، تقویت مهارت طلاب در به کارگیری منابع، تقویت روحیه تتبع و گردآوری مقالات و ارائه یک ساختار منسجم و مواردی از این دست اشاره کرد.
این استاد بزرگوار، ضمن تبیین چیستی مساله، مهمترین آسیب در مساله یابی را ناشی از نگرش غیر علمی ما نسبت به مشکلات پیرامون دانست و برلزوم آشنایی و یادگیری مهارت مساله یابی و حل مسئله تاکید کرد.
این مقام مسئول، علاقه و توانایی در شناخت خلاهای موجود در محیط پیرامون و انتخاب راههایی برای مرتفع نمودن خلاهای موجود را در دو مرحله مهم در چگونگی انتخاب مساله عنوان کرد و دقت در انتخاب عنوان تحقیق را ناشی از بینش صحیح نسبت به مسائل اطراف دانست.
وی هم چنین به راهکارهایی برای تدوین بهتر عنوان تحقیق، اشاره کرد که نداشتن ابهام رسا و شفاف و گویا بودن، حذف کلمات زائد در کوتاه نمودن عنوان، عدم استفاده از واژه های جهت دار، رعایت مساله دستور زبان از جمله آن موارد است.
خانم بازدار پس از انتخاب موضوع و تدوین طرح اجمالی، ارائه طرح نامه تفصیلی را مرحله سوم و مهم ترین مرحله قبل شروع به کار تحقیق دانست و درباره شیوه نگارش بیان مساله، اهمیت و ضرورت، پیشینه پژوهش، اهداف پژوهش و ... مطالبی را به طلاب ارائه نمود.
گفتنی است در پایان کارگاه نیز، سرکار خانم بازدار به پرسش های مطرح شده درباره نگارش طرح نامه و ... پاسخ گفت.