در مديريت حوزه علميه خواهران استان يزد برگزار شد:

اولين نشست فصلي معاونين پژوهش مدارس علميه خواهران استان يزد

شناسه خبر : 51988

1396/09/14

تعداد بازدید : 310

اولين نشست فصلي معاونين پژوهش مدارس علميه خواهران استان يزد
معاون پژوهش مديريت حوزه علميه خواهران از برگزاري اولين نشست فصلي معاونين پژوهش مدارس علميه خواهران اين استان خبر داد.

در اين نشست حجت الاسلام والمسلمين«محمدكارگر شورکی» مدير محترم حوزه علميه خواهران استان يزد ضمن تبریک وتهنیت سالروز ازدواج حضرت خديجه با پيامبر مكرم اسلام (صلوات الله عليهم اجمعين) بيان كرد: در روز دهم ربیع‌الاول حضرت خدیجه(سلام الله علیها)، جانِ پیامبر می‌شود و تمام ثروت خود را در حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) خلاصه می‌کند..در این روز پیامبر گرامی اسلام با بانوی پاکدامن حجاز حضرت خدیجه (سلام الله علیها) پیمان زندگی مشترک را امضا می‌کند.

وي در ادامه به بيان حديثي پيرامون اين بحث پرداخت و خاطر نشان كرد: وضعیت فعلی حوزه های علمیه خواهران کشور دارای بهترین وضعیت برای تحصیل بانوان در حوزه دین است و در بهترین زمان با وجود ابزار پژوهش، تحصیل و تبلیغ قرار داریم که از برکت پیروزی انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(رحمه الله علیه) و رهبر معظم انقلاب اسلامی و تلاش همه مسئولان حوزه های علمیه خواهران است.

مدیر حوزه علمیه خواهران با یادآوری تاریخ اسلامی به تشریح زندگانی جابر بن عبدالله انصاری یکی از صحابی پیامبراسلام(صلی الله علیه و آله) پرداخت و افزود: جابربن عبدالله انصاری از صحابی رسول الله (صلی الله علیه و آله) که هفت معصوم (علیهم السلام) را درک کرده بود و تشنه دستورات و احکام ناب پیامبر(صلی الله علیه و آله) و مرتب به دنبال جمع آوری آثار و احادیث بود.

وی درباره یکی از مصادیق تشنگی جابر در امرپژوهش وتحقیق گفت: جابرشنیده بودکه عبدالله انیس که مقیم شام بود روایتی درباره قصاص ازپیامبر(صلی الله علیه و آله) شنیده وجابرنشنیده است و به منظور یافتن و شنیدن این حدیث یک شتر خرید و به شام و منزل عبدالله انیس رفت تا این روایت را بشنود و بنویسد و عبدالله انیس از دیدار جابر شگفت زده شد و حدیث را برای وی نقل کرد .

حجت الاسلام والمسلمین کارگر شورکی، انجام تحقیق و پژوهش را باقیات الصالحات دانست و تصریح کرد: انسان با تحقیق و پژوهش می تواند در طول عالم زنده بماند و افراد زیادی  ازفیض عمل به تحقیقات آنان تاقیامت بهره مندخواهندشد.

وی تصریح کرد: باید در پژوهش با نوآوری به دنبال سرچشمه ها باشیم و مظلومیت نظام اسلامی و ائمه اطهار (علیهم السلام ) را در نظر بگیریم و با ابزاری که حوزه در زمینه پژوهش در اختیار ما قرار داده، تلاش کنیم و با نیت الهی بدنبال تحقق اهداف باشیم.

در ادامه اين نشست معاونان پژوهش مدارس درخواست ها و مشكلات مدارس خود را مطرح كردند و  مدير محترم حوزه علميه خواهران استان پيرامون آن مسائل  به بيان راهكار هايی جهت رفع آن مشکل پرداخت.

در ادامه اين نشست خانم رويا دهقاني «معاون پژوهش مديريت حوزه علميه خواهران استان»  با اشاره به اينكه مهارت آموزي پژوهشي و تربيت پژوهشگر يكي از برنامه هاي معاونت پژوهش مركز مديريت حوزه علميه خواهران مي باشد بيان كرد: طرح گام به گام روش تحقيق و قرار دادن پژوهش در متن برنامه آموزش مطمئن ترين راه براي وصول به هدف است.

وي خاطر نشان كرد: در انتخاب اساتيد تاريخ دقت وافي و لازم را داشته باشند و حدالامكان از اساتيدي استفاده نمايند كه سابقه پژوهشي دارند.

معاون پژوهش مديريت استان يادآور شد: برنامه ساعت پژوهشي جهت كار آمد ساختن طلاب ضروري است و به عنوان فرصتي مغتنم اين ضرورت را نمايان تر مي سازد.

خانم دهقاني با تأكيد بر اجراي صحيح برنامه ساعت پژوهشي و تبيين دستور العمل اجراي آن افزود: اين برنامه هاي پژوهشي درصدد توانمند سازي طلاب است به حدي كه بتوانند در هر شرايطي طلبه زندگي علمي خود را ادامه دهند و با جدا شدن از مدرسه و كلاس ، جريان علم آموزي را استمرار بخشد.

وي در پايان يادآور شد:تربيت طلاب متخلق، عالم و ماهر در كاربست دانش، مهم ترين رسالت نظام علمي –تربيتي حوزه هاي علميه بوده، و فعاليت و نظارت شما معاونين محترم پژوهش نقش بسزايي در عملي شدن اين رسالت دارد.

در ادامه حجت الاسلام فياضي«معاون پژوهش مديريت حوزه علميه برادران استان » به شاخص ها و ملاك هاي مهم در جشنواره علامه حلي پرداخت و گفت:ساختار مقاله در ارزيابي مهم است.

وي ادامه داد: در صورتي كه مقاله بيش از 20 صفحه باشد امتياز كسر مي شود.

حجت الاسلام  فياضي به شيوه نوشتن متن در مقاله اشاره كرد و گفت: معمولا در متن مقاله تكرار زياد است و در فصل ها با يك زاويه موضوع بيان شده است كه اين تكرار سبب كسر امتياز مي شود.

معاون پژوهش حوزه برادران با بيان معيار هاي  منابع  و مرجع شناسي خاطر نشان كرد : در نوشتن منابع سعي شود از منابع دسته اول استفاده گردد، اكثر مقالات از منابع متاخر استفاده شده است.

وي در پايان به روش هاي علمي و بحث واژه شناسي پرداخت و بر گروهي بودن آثار تأكيد كرد.

در پايان از كليه معاونين پژوهش مدارس علميه خواهران استان تقدير به عمل آمد و به هريك كتاب خودآموز پژوهش نويسنده دكتر اسلام پور اهدا شد.