
این جلسه که در 8 آبان ماه برگزارشد، با خوش آمد گویی حجه السلام محمدی مدیریت محترم حوزه های علمیه خواهران استان در حضور اساتید وطلاب آغاز شد . ایشان در مقدمه ای به تبین جایگاه زن در اندیشه اسلامی و در نظام اسلامی جایگاه بی بدیل دارد ودر نگره اسلامی بعنوان زن ،مادر وهمسر ونیمی از جامعه عنصر پایه ای وکلیدی می باشد .
در ادامه نشست، سخنران جلسه سرکار خانم مدملی، عضو هیئت علمی دفتر مطالعات زن وخانواده به ایراد مباحث خود پرداختند. ایشان سخنان خود را با ارائه آماری از مصرف زدگی و تغییر ذائقه مصرفی ایرانی ها آغاز کردند.
خانم مدملی به این نکته تصریح کردند که: بحث مصرف یک بحث صرفا اقتصادی نیست؛ بلکه می تواند بسیاری از پیامدهای فرهنگی و سیاسی را در جوامع در پی داشته باشد. بحث مصرف عنصری است که می تواند با ایجاد فاصله طبقاتی و فشار به قشر کم درآمد، موجبات نارضایتی مردم از دولت ها و در نتیجه جنبش های سیاسی را ایجاد نماید.
این عضو هیت علمی مرکز تحقیقات و مطالعات زنان گفت : در بحث اقتصاد یک شاخه از اهداف غرب، تغییر فرهنگ جوامع هدف و از جمله ایران است که در نظر دارند با رواج فرهنگ مصرف زدگی جامعه را از تولید باز داشته و بازارهای اقتصادی آنان را در قبضه خود بگیرند. البته بیشترین اهداف ایشان در قالب تولید و ارائه اجناس و اقلام مربوط به زنان می باشد که این امر نیازمند هوشیاری این طیف عظیم از جامعه می باشد .
مدملی در ادامه به دیگر تاثیرات فرهنگی مصرف گرایی اشاره و خاطر نشان کردند: بحث مصرف علاوه بر انحطاط اخلاقی و تجمل گرایی، در هویت سازی نیز جوامع هم نقش دارد. اگر مصرف گرایی در جامعه رواج یابد به مرور موجب می گردد تا مردم جایگاه شخصیتی خود را با مصرف و میزان بالای مصرف تعریف کنند و این انحرافی است از فرهنگ اقتصادی صحیح اسلام که همه را به استفاده مناسب از نعمات الهی دعوت نموده است. فرهنگی که نه اسراف را می پذیرد و نه تن به تقطیر می دهد.
در ادامه جلسه با پرسش و پاسخ پیگیری شد.