برگزاری نشست علمی-پژوهشی با موضوع: خانواده در حصار فضای مجازی
از آنجایی که یکی ازدغدغه های جامعه امروزی به خصوص خانواده ها استفاده ازفضای مجازی می باشد مدرسه علمیه فاطمه زهرا (س) رضوانشهر با هدف تبیین این مشکل برای طلاب خود از آقای قاسمی روشن استاد دانشگاه و حوزه دعوت بعمل آورده تا دراین زمینه برای طلاب روشنگری نماید.
استاد قاسمی روشن برای تبیین این موضوع کلام خود را اینگونه آغاز کردند:
فضای مجازی تیغ دولب میباشد، درابتدا از ویژگیهای مثبت این فضا صحبت میکنیم : این فضا ارتباط با مکانهایی که حضور فیزیکی امکان ندارد را میتوان رصد کرد .کتابها را دانلود کرد که دسترسی به آنها مشکل می باشد. مقالات اساتید بزرگ را در اختیار بگیرند. امروزه میشود ازاین فضا با اساتید در ارتباط بود و آنلاین بدون اینکه در حضور استاد باشد سوال پرسید و درظرف چندساعت به مطالب مورد نظر خود برسد. این امکاناتی بوده که درگذشته نبوده و الان هست. اما با وجود تغییرات اساسی که درجامعه ما بوجود آمده آسیب های زیادی به دنبال داشته است. از جمله طلاقهایی که امروزه صورت میگیرد.
درجامعه شناسی اصطلاحی داریم بنام نهادکه خود به انواع نهادهای اقتصادی ، سیاسی، تعلیم و تربیت و خانواده. در گذشته دین وظایف را مشخص میکرد و بسیار تاثیر گذار بود اما با وجود این فضا دین نقش محوری خود را از دست داده است.
دیوید رایزمن : سه نوع شخصیت برای انسان تفکیک کرده است :
1.سنت راه بر: جایگاه افراد را درگذشته سنتها وپیوند های قومی –قبیله ای مشخص می کرد.
2. درون راه بر: انتقال میراث اخلاقی وتربیتی از طریق کتاب بوده است.
3.دیگر راه بر: وسایل جمعی نقش مهمی در زندگی دارند زیرا نیاز افراد را مشخص می کنند .
درگذشته خانواده ها گسترده بودند اما درعصر صنعتی به خانواده هسته ای شامل پدرو مادرو یک فرزند میشود. اساسا تک والد هستند.آنهم با این شرایط که هردو والدین دربیرون مشغول به کار هستند وهمین آسیب را دوبرابرکرده است. یکی ازمشکلات استقلال مالی زنان می باشد که موجب آسیب روانی و روحی برای بچه ها میشود
طبق امار گرفته شده در سال 94 ، 58% درجامعه ایرانی از فضای مجازی استفاده می کنند، ساعاتی که والدین چهره به چهره با فرزندان خود میباشند بسیار اندک است .این فضای کلی خانواده های ایرانی هست.
ازجمله آثار سوء فضای مجازی درخانواده ها :
1.کاهش روابط عاطفی
2.کاهش معاشرت و عدم توانایی درارتباط با دیگران
3.مخدوش شدن مرز واقعیت با تخیل.
4. تضعیف تمایز جنسیتی : وظایف و شغل والدین تغییر کرده و چون استقلال مالی دارند ازهرلحاظی احساس نیاز نمیکنند.
5.قبح شکنی در فضای مجازی مثل به سخره گرفتن غذای نذری، ماه مبارک رمضان ، عزادارای برای امام حسین(ع) وغیره.
رواج نمادها ازجمله نماد مسیحیت میان جوانان و پوشیدن لباسهای بدن نما و لباس شهرت و همچنین مانتوهای باز وترویج بی بندوباری درمیان زنان ومردان.
تمام این مسایل از طریق جنگ نرم رواج پیدا کرده است.درحالیکه ما متوجه آن نیستیم.در عصر تبلیغات تمام سعی بر این است که کاربرراجذب کنند.
الف: استفاده ازجذابیت جنسی ب: سوءاستفاده از ظواهر عاشقانه ج) بهره گیری ازجذابیت طنز د) سوءاستفاده از کنجکاوی افراد.
بنابراین آنچه موجب تخریب بنیان خانواده و بالارفتن سطح توقع زوجین وتنوع طلبی ، متزلزل شدن جایگاه خانواده،کاهش تعهد برای مجردها که موجب شده انگیزه آنها برای ازدواج کم شده است.
متاسفانه قبح شکنی و عادی سازی درروابط بیرون ازخانواده موجب شده که تحلیلهای امروزه تحلیل جنسی می باشد.
باتمام تفاصیلی که گفته شد ، برای درامان ماندن از آسیب های که این فضا دارد میتوانیم سواد رسانه ای خود را بالا ببریم با فرزندان خود ارتباط صمیمی برقرار کنیم و اعتماد سازی کنیم و از شبکه های ملی استفاده کنیم .
به امید روزی که ما بتوانیم با حفظ بنیان خانواده ازاین فضا بدرستی استفاده کنیم .
من الله التوفیق