معاون پژوهش مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران کشور: خواهران طلبه باید عهده دار نیمی از تولید علم دینی شوند
با توجه به این که خواهران طلبه نیمی از جامعه حوزوی هستند، باید نیمی از تولید علوم دینی را عهده دار شوند
حجت الاسلام علی اکبر حصاری در نشست با معاونین پژوهش و اعضای انجمن و کانونهای پژوهش مدارس علمیه خواهران مازندران که در مدرسه فاطمه الزهرا(س) قائمشهر برگزار گردید بیان کرد: با توجه به این که پژوهش در نظام علمی و دینی ما از جایگاه بالائی برخوردار است، لذا به این امر در حوزه ها به خصوص حوزه خواهران توجه ویژه ای شده است.
وی تاکید کرد: رشد و سامان دهی فعالیتهای پژوهشی در حوزه خواهران پیشرفت خوبی داشته است که این نشان از شتاب در تولید اثر پژوهشی است. به عنوان نمونه اعطاء مجوز از سوی دبیرخانه جشنواره سراسری علامه حلی به استانها از جمله مازندران جهت برگزاری جشنواره استانی علامه حلی، نشان از رشد و پیشرفت امر پژوهش در حوزه های علمیه به خصوص حوزه خواهران دارد.
معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران کشور ادامه داد: با توجه به این که بانوان نیمی از جامعه و خواهران طلبه نیمی از جامعه حوزوی کشور می باشند، لذا نقطه هدف ما این است که نیمی از تولید علم دینی را نیز دانش آموختگان خواهر حوزوی عهده دار شوند.
وی افزود: خواهران طلبه باید سعی کنند به سطحی از دانش و مهارت پژوهشی دست یابند، تا بتوانند سهم خود را در تولید علم ایفاء نمایند. البته باید توجه داشت که هر نوشته ای را تولید علم نمی گویند؛ بلکه منظور جواب علمی به سوالات علمی و معرفتی پاسخ داده نشده است؛ حال ممکن است این پاسخ گوئی نسبت به سوالاتی باشد که اساسا توسط علما پاسخ داده نشده و یا به جواب آن نرسیده اند و یا این که با توجه به مقتضیات جامعه دیگر پاسخگوی نیاز کنونی نمی باشد
حجت الاسلام حصاری اظهار کرد: حوزه خواهران باید به دنبال باز تولید علمی هم باشد، یعنی نسبت به سوالاتی که قبلا توسط علما پاسخ داده و کتاب نوشته است، اما در حال حاضر پاسخ گوی نیاز امروز جامعه نیست، باید متناسب با فهم و نیاز معرفتی مخاطبین و همچنین زاویه متفاوت امروز، باز تولید صورت گیرد.
وی گفت: خروجی متعالی و آرمانی حوزه باید تربیت پژوهشگر باشد همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند که پدیده خواهران طلبه، پدیده عظیم و مبارکی است که بتواند هزاران پژوهشگر، فقیه و فیلسوف تربیت کند؛ البته قطعا رسیدن به تربیت فقیه، فیلسوف و... از نقطه و معبر پژوهشگری می گذرد؛ چرا که ما فقیه، فیلسوف، مفسر و... غیر محقق نداریم.
وی خاطر نشان کرد: معاونین پژوهش باید در تعامل با طلاب این مسئله را مورد توجه قرار داده و فرهنگ سازی نمایند که طلاب که به قصد طلبگی به حوزه آمده و می خواهند بعد از فارغ التحصیلی از هر سطح حوزه(2، 3،...) در راه خدمت به دین فعالیت کرده و موفق باشند باید یک حداقلی از توان و مهارت پژوهشگری را داشته باشند.