ارزیابی اجمالی
ردیف |
شرح |
امتیاز |
|
1 |
معیارهای ظاهری |
رعایت ساختار ظاهری * |
15 |
2 |
شیوایی و رسایی |
5 |
|
3 |
رعایت آیین نگارش |
5 |
|
4 |
معیارهای محتوایی |
تبیین دقیق مسأله |
10 |
5 |
استفاده از منابع معتبر و متعدد |
10 |
|
6 |
کیفیت تجزیه و تحلیل مطالب و صحت استدلال |
32 |
|
7 |
سازماندهی و ترتیب منطقی مباحث |
10 |
|
8 |
پرهیز از مطالب حاشیهای و زائد |
5 |
|
9 |
کیفیت جمعبندی و نتیجهگیری |
8 |
|
جمع امتیاز |
مقالات سطح 1
ردیف |
معیارها |
حداکثر |
1 |
رعایت ساختار ظاهری اثر (چکیده ـ مقدمه ـ منابع ـنتیجه ـارجاعدهی واضح و شفاف) |
15 |
2 |
شیوایی و رسائی |
5 |
3 |
رعایت آیین نگارش |
5 |
4 |
تبیین دقیق مسأله |
8 |
5 |
سازماندهی و ترتیب منطقی مباحث |
12 |
6 |
پرهیز از مطالب حاشیهای و زائد |
5 |
7 |
استفاده از منابع معتبر و متعدد |
6 |
8 |
کیفیت تجزیه و تحلیل مطالب و صحت استدلال |
18 |
9 |
اهمیت مسأله (یا موضوع)و مبتنی بر نیاز بودن آن |
2 |
10 |
نوآوری در تنظیم مطالب و ارائه محتوا |
3 |
11 |
روشمندی اثر (توصیفی، تطبیقی، تحلیلی و...) |
6 |
12 |
عبارتپردازی توسط نویسنده |
10 |
13 |
کیفیت نتیجهگیری و جمعبندی |
5 |
14 |
نقد و تولید علم |
5+ |
15 |
موضوعات بخش ویژه |
1+ |
16 |
عدم رعایت اخلاق پژوهشی (ادب در نقد، تواضع علمی، احترام به محققین و مؤلفین و...) |
10- |
مقالات سطح 2
ردیف |
معیارها |
حداکثر |
1 |
رعایت ساختار ظاهری اثر (چکیده ـ مقدمه ـ منابع ـنتیجه ـارجاعدهی واضح و شفاف) |
15 |
2 |
شیوایی و رسائی |
5 |
3 |
رعایت آیین نگارش |
5 |
4 |
تبیین دقیق مسأله |
8 |
5 |
سازماندهی و ترتیب منطقی مباحث |
12 |
6 |
پرهیز از مطالب حاشیهای و زائد |
4 |
7 |
استفاده از منابع معتبر و متعدد |
6 |
8 |
کیفیت تجزیه و تحلیل مطالب و صحت استدلال |
20 |
9 |
اهمیت مسأله (یا موضوع)و مبتنی بر نیاز بودن آن |
3 |
10 |
نوآوری در تنظیم مطالب و ارائه محتوا |
3 |
11 |
روشمندی اثر(توصیفی، تطبیقی، تحلیلی و...) |
6 |
12 |
عبارتپردازی توسط نویسنده |
8 |
13 |
کیفیت نتیجهگیری و جمعبندی |
5 |
14 |
نقد و تولید علم |
5+ |
15 |
موضوعات بخش ویژه |
1+ |
16 |
عدم رعایت اخلاق پژوهشی(ادب در نقد، تواضع علمی، احترام به محققین و مؤلفین و...) |
10- |
مقالات سطح 3
ردیف |
معیارها |
حداکثر |
1 |
رعایت ساختار ظاهری اثر (چکیده ـ مقدمه ـ منابع ـنتیجه ـارجاعدهی واضح و شفاف) |
15 |
2 |
شیوایی و رسائی |
5 |
3 |
رعایت آیین نگارش |
5 |
4 |
تبیین دقیق مسأله |
6 |
5 |
سازماندهی و ترتیب منطقی مباحث |
10 |
6 |
پرهیز از مطالب حاشیهای و زائد |
3 |
7 |
استفاده از منابع معتبر و متعدد |
7 |
8 |
کیفیت تجزیه و تحلیل مطالب و صحت استدلال |
21 |
9 |
اهمیت مسأله (یا موضوع)و مبتنی بر نیاز بودن آن |
3 |
10 |
نوآوری در تنظیم مطالب و ارائه محتوا |
4 |
11 |
روشمندی اثر (توصیفی، تطبیقی، تحلیلی و...) |
5 |
12 |
عبارتپردازی توسط نویسنده |
6 |
13 |
کیفیت نتیجهگیری و جمعبندی |
5 |
14 |
نقد و تولید علم |
5 |
15 |
موضوعات بخش ویژه |
1+ |
16 |
عدم رعایت اخلاق پژوهشی (ادب در نقد، تواضع علمی، احترام به محققین و مؤلفین و...) |
10- |
مقالات سطح 4
ردیف |
معیارها |
حداکثر |
1 |
رعایت ساختار ظاهری اثر (چکیده ـ مقدمه ـ منابع ـنتیجه ـارجاعدهی واضح و شفاف) |
15 |
2 |
شیوایی و رسائی |
5 |
3 |
رعایت آیین نگارش |
5 |
4 |
تبیین دقیق مسأله |
6 |
5 |
سازماندهی و ترتیب منطقی مباحث |
7 |
6 |
پرهیز از مطالب حاشیهای و زائد |
2 |
7 |
استفاده از منابع معتبر و متعدد |
8 |
8 |
کیفیت تجزیه و تحلیل مطالب و صحت استدلال |
21 |
9 |
اهمیت مسأله (یا موضوع)و مبتنی بر نیاز بودن آن |
4 |
10 |
نوآوری در تنظیم مطالب و ارائه محتوا |
6 |
11 |
روشمندی اثر (توصیفی، تطبیقی، تحلیلی و...) |
5 |
12 |
عبارتپردازی توسط نویسنده |
4 |
13 |
کیفیت نتیجهگیری و جمعبندی |
5 |
14 |
نقد و تولید علم |
7 |
15 |
موضوعات بخش ویژه |
1+ |
16 |
عدم رعایت اخلاق پژوهشی (ادب در نقد، تواضع علمی، احترام به محققین و مؤلفین و...) |
10- |
تحقیق پایانی سطح 2
ردیف |
معیارها |
حداکثر |
1 |
رعایت ساختار ظاهری(چکیده، مقدمه، نتیجهگیری، فهرست منابع و ارجاعدهی واضح، فهرست مطالب و رعایت ضوابط پایاننامهنویسی) |
15 |
2 |
شیوایی و رسایی |
5 |
3 |
رعایت آیین نگارش |
5 |
4 |
تبیین دقیق مسأله و سؤالات اصلی و فرعی |
6 |
5 |
سازماندهی و ترتیب منطقی مباحث |
12 |
6 |
پرهیز از مطالب حاشیهای و زائد |
5 |
7 |
استفاده از منابع معتبر و متعدد |
7 |
8 |
کیفیت تجزیه و تحلیل مطالب و صحت استدلال |
20 |
9 |
اهمیت مسأله (یا موضوع)و مبتنی بر نیاز بودن آن |
4 |
10 |
نوآوری در تنظیم مطالب و ارائه محتوا |
4 |
11 |
روشمندی اثر (توصیفی، تطبیقی، تحلیلی و...) |
5 |
12 |
عبارتپردازی توسط نویسنده |
8 |
13 |
کیفیت نتیجهگیری و جمعبندی |
4 |
14 |
نقد و تولید علم |
5 + |
15 |
موضوعات بخش ویژه |
1 + |
16 |
عدم رعایت اخلاق پژوهشی (ادب در نقد، تواضع علمی، احترام به محققین و مؤلفین و...) |
10 - |
پایاننامه سطح 3
ردیف |
معیارها |
حداکثر |
1 |
رعایت ساختار ظاهری(چکیده، مقدمه، نتیجهگیری، فهرست منابع و ارجاعدهی واضح، فهرست مطالب و رعایت ضوابط پایاننامهنویسی) |
15 |
2 |
شیوایی و رسایی |
5 |
3 |
رعایت آیین نگارش |
5 |
4 |
تبیین دقیق مسأله و سؤالات اصلی و فرعی |
7 |
5 |
سازماندهی و ترتیب منطقی مباحث |
10 |
6 |
پرهیز از مطالب حاشیهای و زائد |
3 |
7 |
استفاده از منابع معتبر و متعدد |
7 |
8 |
کیفیت تجزیه و تحلیل مطالب و صحت استدلال |
21 |
9 |
اهمیت مسأله (یا موضوع) و مبتنی بر نیاز بودن آن |
4 |
10 |
نوآوری در تنظیم مطالب و ارائه محتوا |
4 |
11 |
روشمندی اثر (توصیفی، تطبیقی، تحلیلی و...) |
4 |
12 |
عبارتپردازی توسط نویسنده |
6 |
13 |
کیفیت نتیجهگیری و جمعبندی |
4 |
14 |
نقد و تولید علم |
5 |
15 |
موضوعات بخش ویژه |
1 + |
16 |
عدم رعایت اخلاق پژوهشی (ادب در نقد، تواضع علمی، احترام به محققین و مؤلفین و...) |
10 - |
پایاننامه سطح 4
ردیف |
معیارها |
حداکثر |
ارزشیابی |
1 |
رعایت ساختار ظاهری(چکیده، مقدمه، نتیجهگیری، فهرست منابع و ارجاعدهی واضح، فهرست مطالب و رعایت ضوابط پایاننامهنویسی) |
15 |
|
2 |
شیوایی و رسایی |
5 |
|
3 |
رعایت آیین نگارش |
5 |
|
4 |
تبیین دقیق مسأله و سؤالات اصلی و فرعی |
7 |
|
5 |
سازماندهی و ترتیب منطقی مباحث |
7 |
|
6 |
پرهیز از مطالب حاشیهای و زائد |
2 |
|
7 |
استفاده از منابع معتبر و متعدد |
8 |
|
8 |
کیفیت تجزیه و تحلیل مطالب و صحت استدلال |
21 |
|
9 |
اهمیت مسأله (یا موضوع)و مبتنی بر نیاز بودن آن |
5 |
|
10 |
نوآوری در تنظیم مطالب و ارائه محتوا |
6 |
|
11 |
روشمندی اثر (توصیفی، تطبیقی، تحلیلی و...) |
4 |
|
12 |
عبارتپردازی توسط نویسنده |
4 |
|
13 |
کیفیت نتیجهگیری و جمعبندی |
4 |
|
14 |
نقد و تولید علم |
7 |
|
15 |
موضوعات بخش ویژه |
1 + |
|
16 |
عدم رعایت اخلاق پژوهشی(ادب در نقد، تواضع علمی، احترام به محققین و مؤلفین و...) |
10 - |
|
کتاب سطح 1 و 2
ردیف |
معیارها |
حداکثر |
ارزشیابی |
1 |
رعایت ساختار ظاهری (فهرست مطالب، مقدمه، نتیجهگیری، فهرست منابع و ارجاعدهی واضح و شفاف) |
15 |
|
2 |
شیوایی و رسایی |
5 |
|
3 |
رعایت آیین نگارش |
5 |
|
4 |
تبیین دقیق مسأله یا موضوع |
6 |
|
5 |
سازماندهی و ترتیب منطقی مباحث |
12 |
|
6 |
پرهیز از مطالب حاشیهای و زائد |
5 |
|
7 |
استفاده از منابع معتبر و متعدد |
6 |
|
8 |
کیفیت تجزیه و تحلیل مطالب و صحت استدلال |
20 |
|
9 |
اهمیت مسأله (یا موضوع)و مبتنی بر نیاز بودن آن |
3 |
|
10 |
نوآوری در تنظیم مطالب و ارائه محتوا |
3 |
|
11 |
روشمندی اثر (توصیفی، تطبیقی، تحلیلی و...) |
5 |
|
12 |
عبارتپردازی توسط نویسنده |
8 |
|
13 |
کیفیت نتیجهگیری و جمعبندی |
4 |
|
14 |
امتیازات ویژه (تیراژ، نوبت چاپ، طرح جلد، صفحهآرایی و جذابیت ظاهری، داشتن فیپا، فونت و...) |
3 |
|
15 |
نقد و تولید علم |
5 + |
|
16 |
موضوعات بخش ویژه |
1 + |
|
17 |
عدم رعایت اخلاق پژوهشی (ادب در نقد، تواضع علمی، احترام به محققین و مؤلفین و...) |
10 - |
|
کتاب سطح 3
ردیف |
معیارها |
حداکثر |
1 |
رعایت ساختار ظاهری (فهرست مطالب، مقدمه، نتیجهگیری، فهرست منابع و ارجاعدهی واضح و شفاف) |
15 |
2 |
شیوایی و رسایی |
5 |
3 |
رعایت آیین نگارش |
5 |
4 |
تبیین دقیق مسأله یا موضوع |
5 |
5 |
سازماندهی و ترتیب منطقی مباحث |
10 |
6 |
پرهیز از مطالب حاشیهای و زائد |
3 |
7 |
استفاده از منابع معتبر و متعدد |
7 |
8 |
کیفیت تجزیه و تحلیل مطالب و صحت استدلال |
21 |
9 |
اهمیت مسأله (یا موضوع)و مبتنی بر نیاز بودن آن |
3 |
10 |
نوآوری در تنظیم مطالب و ارائه محتوا |
4 |
11 |
روشمندی اثر (توصیفی، تطبیقی، تحلیلی و...) |
4 |
12 |
عبارتپردازی توسط نویسنده |
6 |
13 |
کیفیت نتیجهگیری و جمعبندی |
4 |
14 |
امتیازات ویژه (تیراژ، نوبت چاپ، طرح جلد، صفحهآرایی و جذابیت ظاهری، داشتن فیپا، فونت و...) |
3 |
15 |
نقد و تولید علم |
5 |
16 |
موضوعات بخش ویژه |
1 + |
17 |
عدم رعایت اخلاق پژوهشی (ادب در نقد، تواضع علمی، احترام به محققین و مؤلفین و...) |
10 - |
کتاب سطح 4
ردیف |
معیارها |
حداکثر |
1 |
رعایت ساختار ظاهری (فهرست مطالب، مقدمه، نتیجهگیری، فهرست منابع و ارجاعدهی واضح و شفاف) |
15 |
2 |
شیوایی و رسایی |
5 |
3 |
رعایت آیین نگارش |
5 |
4 |
تبیین دقیق مسأله یا موضوع |
5 |
5 |
سازماندهی و ترتیب منطقی مباحث |
7 |
6 |
پرهیز از مطالب حاشیهای و زائد |
2 |
7 |
استفاده از منابع معتبر و متعدد |
8 |
8 |
کیفیت تجزیه و تحلیل مطالب و صحت استدلال |
21 |
9 |
اهمیت مسأله (یا موضوع)و مبتنی بر نیاز بودن آن |
4 |
10 |
نوآوری در تنظیم مطالب و ارائه محتوا |
6 |
11 |
روشمندی اثر (توصیفی، تطبیقی، تحلیلی و...) |
4 |
12 |
عبارتپردازی توسط نویسنده |
4 |
13 |
کیفیت نتیجهگیری و جمعبندی |
4 |
14 |
امتیازات ویژه (تیراژ، نوبت چاپ، طرح جلد، صفحهآرایی و جذابیت ظاهری، داشتن فیپا، فونت و...) |
3 |
15 |
نقد و تولید علم
|
7 |
16 |
موضوعات بخش ویژه |
1 + |
17 |
عدم رعایت اخلاق پژوهشی (ادب در نقد، تواضع علمی، احترام به محققین و مؤلفین و...) |
10 - |
کتاب ترجمه
ردیف |
معیارها |
حداکثر |
1 |
اتقان و اعتبار علمی اثر ترجمه شده (اصل اثر) |
10 |
2 |
اهمیت اثر و مبتنی بر نیاز بودن آن |
10 |
3 |
میزان درک صحیح مترجم از متن |
20 |
4 |
معادلیابی واژگان، اصطلاحات، تعابیر، کنایهها، تمثیلات و... |
20 |
5 |
شیوایی، رسایی و رعایت نثر امروزی |
15 |
6 |
ویرایش و رعایت آیین نگارش |
10 |
7 |
توضیحات و تعلیقات مناسب |
10 |
8 |
امتیازات ویژه (تیراژ، نوبت چاپ، طرح جلد، صفحهآرایی و جذابیت ظاهری، داشتن فیپا، فونت و...) |
5 |
کتاب تصحیح
ردیف |
معیارها |
حداکثر |
1 |
قابلیت علمی |
10 |
2 |
میزان تسلط مصحح بر موضوع |
10 |
3 |
اهمیت و مبتنی بر نیاز بودن اثر(متن مصحّح) |
4 |
4 |
قدمت متن مصحِّح و دشواری تصحیح آن |
8 |
5 |
انتخاب مناسب نسخه اصلی و بدلهای معتبر |
12 |
6 |
فهم صحیح نسخه اصلی و ضبط دقیق نسخه بدلها |
10 |
7 |
استخراج تعلیقات و پانوشتهای فنی و علمی افزون بر تصحیح |
10 |
8 |
مقدمه جامع مصحِّح(شرححال مؤلف، جایگاه کتاب، معرفی نسخههای خطی و نسخه مورد اعتماد) |
10 |
9 |
فهرستنویسی و عنوانبندی مناسب |
10 |
10 |
ویرایش و رعایت آیین نگارش |
12 |
11 |
امتیازات ویژه(صفحهآرایی، چاپ مطلوب، نداشتن غلط چاپی) |
4 |
12 |
عدم رعایت اخلاق پژوهشی(ادب در نقد، تواضع علمی، احترام به محققین، مؤلفین و...) |
10- |