معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران خبر داد؛

تعداد کانون‌های پژوهشی دو برابر می‌شود

شناسه خبر : 22179

1394/09/23

تعداد بازدید : 874

تعداد کانون‌های پژوهشی دو برابر می‌شود
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران کشور گفت: در حال حاضر تعداد کانون‌های پژوهشی حوزه‌های علمیه خواهران 130 عدد است که در تلاش هستیم تا پایان سال به دو برابر توسعه دهیم.

به گزارش روابط عمومی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، حجت‌الاسلام علی‌اکبر حصاری، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران کشور پیش از ظهر امروز، بیست و دوم آذرماه سال جاری در نشست خبری با اصحاب رسانه استان قم به تشریح فعالیت‌های این معاونت پرداخت.

وی با بیان این‌که حوزه‌های علمیه تاکنون سه مرحله تأسیس، تثبیت و بالندگی را پشت سر گذرانده‌ است، بیان کرد: در مرحله تأسیس فعالیت‌های پژوهشی عمدتاً در جهت تدوین برنامه‌های آموزشی و متون درسی و در مرحله تثبیت نیز تدوین اولیه برنامه‌های پژوهشی بوده است.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران کشور تأمین سیستمی نظام پژوهش را از جمله ساز و کارهای مرحله بالندگی عنوان کرد و یادآور شد: در این مرحله به دنبال ایجاد نظام جامع پژوهشی هستیم که تاکنون 60 درصد پیشرفت داشته‌ایم.

وی در توضیح بیشتر نظام جامع پژوهشی بیان کرد: در این نظام برای نخستین بار در سطح واحدهای آموزشی با رعایت سطح‌بندی و پایه‌های تحصیلی، برنامه جامع پژوهشی تدوین و برای ابلاغ آماده شده است تا در کنار برنامه‌های آموزشی تأمین کننده اهداف پژوهشی باشد.

حجت‌الاسلام حصاری همچنین از آماده شدن نظام نامه مراکز پژوهشی، مصوب شدن تأسیس مدرسه عالی پژوهش و تعامل و حضور مراکز پژوهشی حوزه‌های علمیه خواهران در سطح ملی و بین‌المللی خبر داد و گفت: برنامه‌های آموزشی و پژوهشی مدرسه عالی پژوهش در حال تدوین است و امیدواریم تا سال آینده راه‌اندازی شود.

وی خاطرنشان کرد: اعطای جایزه علمی به بانوان فرهیخته جهان اسلام از برنامه‌های مراکز پژوهشی حوزه‌های علمیه خواهران برای حضور در سطح ملی و بین‌المللی است.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران در ادامه، سخنان مقام معظم رهبری(مدظله العالی) درباره حوزه‌های علمیه خواهران که می‌فرمایند: «... خیلی  پدیده  عظیم  و  مبارکیاست،  هزاران  عالم،  پژوهشگر،  فقیه  و  فیلسوف  در  حوزه‌های  علمیه  خواهران  تربیتشوند.» را به عنوان چشم انداز اساسی این حوزه‌ها دانست و تأکید کرد: کلیت این هدف آرمانی وظیفه و رسالت معاونت پژوهش است.

حجت‌الاسلام حصاری همچنین با تأکید بر تقویت و توسعه فرهنگ و روحیه پژوهشگری در خواهران طلبه، ایجاد زیر ساخته‌های پژوهشی را از مهم‌ترین دلایل رسیدن به این هدف بیان کرد و یادآور شد: باید فضاسازی کافی برای امر پژوهش خواهران طلبه صورت گیرد تا در آینده سهم بیشتری در تولید علم دینی داشته باشند.

وی اظهار کرد: با توجه به ضرورت گسترده جامعه بشری به دانش دینی باید از تمام ظرفیت‌های حوزه‌های علمیه خواهران اعم از برادران و خواهران بهره کافی را برد.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران کشور عنوان کرد: حوزه‌های علمیه خواهران به دنبال ایجاد مراکز مناسب پژوهشی برای خواهران طلبه است تا فضا برای تولید و قرار گرفتن در چرخه تولید علم دینی فراهم شود. البته در حال حاضر نیز پژوهش‌های بسیار خوبی به ثبت و ظهور رسیده است.

حجت‌الاسلام حصاری همچنین با اشاره به تأسیس کانون‌های پژوهشی در مدارس سطح دو و انجمن‌های پژوهشی در مدارس سطح سه حوزه‌‌های علمیه خواهران خبر داد و با تأکید بر طلبه محور بودن این کانون‌ها و انجمن‌ها یادآور شد: در حال حاضر تعداد کانون‌های پژوهشی 130 عدد است که در تلاش هستیم تا پایان سال به دو برابر توسعه دهیم.

وی ادامه داد: افزون‌بر 41 انجمن‌ پژوهشی، 370 هسته پژوهشی با مشارکت فارغ التحصیلان تحت نظر یک استاد برای انجام کارهای علمی و پژوهشی و تعدادی نیز گروه پژوهشی رشد برای طلاب در حال تحصیل داریم. برنامه‌های تمام این تشکل‌ها نیز به زودی به مدارس علمیه خواهران در سطوح مختلف ابلاغ می‌شود.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران تعداد کرسی‌های آزاداندیشی برگزار شده دارای چارچوب و ساختار مورد تأیید در طی سه سال اخیر از سوی حوزه‌های علمیه خواهران را 550 کرسی دانست و گفت: امیدواریم با رونق سطح چهار بحث کرسی‌ نظریه پردازی نیز شکل گیرد.

وی محور فعالیت‌های حوزه‌های علمیه خواهران را «ثِقلین» برشمرد و گفت: تفکیک فعالیت‌ها به قرآنی و غیر قرآنی به معنای سکولار کردن کار فرهنگی است.

حجت‌الاسلام حصاری در پاسخ به پرسشی درباره تعامل معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران با سایر مراکز آموزشی از قبیل دانشگاه نیز تصریح کرد: این تعامل در حال برنامه‌ریزی است.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران شعار امسال پژوهش را «تشکل‌های پژوهشی؛ انسجام و کارآمدی» دانست و گفت: شعار راهبردی حوزه‌های علمیه خواهران در امر پژوهش «هر طلبه یک پژوهشگر» است.

وی همچنین «فرهنگ سازی پژوهش»، «پژوهشگری نوین و بهره‌گیری از ابزارهای پژوهشی» و «مهارت‌ورزی پژوهشی» را به ترتیب شعار معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران برای سال 91 تا 93 برشمرد.

حجت‌الاسلام حصاری با تأکید بر این‌که امسال پیوست پژوهشی برای متون درسی داریم، اظهار کرد: به نظر می‌رسد این موضوع برای نخستین‌بار در سطح مراکز آموزشی کشور رخ می‌دهد.

وی افزود: همچنین ساعت پژوهشی به تصویب رسیده است که این موضوع سبب می‌شود تا در ارزشیابی تحصیلی طلبه، پژوهش نیز همانند آموزش سهم داشته باشد.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران کشور در پایان سخنان خود تعداد طلاب خواهر در حال تحصیل را 80 هزار نفر و تعداد فارغ التحصیلان را 90 هزار نفر عنوان کرد و گفت: برای رفع نیازهای جامعه هدف در هر دوره به 5 برابر این تعداد نیازمندیم