در ابتدای این نشست، حسین اسحاقی مدیر ساماندهی و پشتیبانی امور پژوهشی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران با اشاره به جایگاه و اهمیت پژوهش بیان کرد پژوهش به عنوان معبر و مجرا و فرآیند تولید دانش است و تولید دانش باید بر چرخه و مدار پژوهش بچرخد. در ادامه این نشست، ابوالفضل هراتیان مسئول اداره ساماندهی پژوهشگران مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران با اشاره به سه فراز از فرازهای مقام معظم رهبری اشاره کرد حدود بیست سال قبل ایشان تاکید داشتند دنیا به سمت کار جمعی پیش رفته است اما کار ما جمعی نیست لذا یکی از اموری که حوزه علمیه به عنوان پیشگام و پیشتاز تولید علم باید به سمت آن حرکت کند کار جمعی است. وی با بیان فلسفه تاسیس تشکل های پژوهشی به عنوان گروه های فعال در عرصه پژوهش جمعی، به تبیین محور فعالیت های این گروه ها پرداخت و هدف آنها را گسترش و ارتقای مهارت های پژوهشی در راستای تولید علم دانست. همچنین سیرهای مطالعاتی را به عنوان یکی از برنامه های فرعی تشکل ها دانست که پاسخگوی خلأهای علمی طلاب می باشد. مسئول اداره ساماندهی پژوهشگران مرکز مدیریت در ادامه سخن، نحوه عملیاتی کردن مهارت ها و نتیجه آن را تشریح نمود و اظهار داشت هم اکنون تجزیه مهارت ها، ترتب آنها، تناسب مهارت ها با سطح علمی طلبه، تبیین چیستی و چرایی مهارت ها در دستور کار تشکل ها قرار دارد به گونه ای که طلبه سطح دو در پایان این پروسه به بیست مهارت پژوهشی و طلبه سطح سه به ده مهارت پژوهشی تخصصی نائل می شود و ثمره این دوره در هسته های پژوهشی متبلور خواهد گردید. در بخش پایانی این نشست یک روزه، کارگاه پژوهشی با حضور محمد کریمی استاد و مدرس حوزه های علمیه با محوریت روش تحقیق و قالب های پژوهشی برگزار شد.
تهران نشست تشکل های پژوهشی حوزه علمیه خواهران
نخستین نشست تشکل های پژوهشی حوزه های علمیه خواهران استان تهران امروز با حضور بیش از 60 نفر از مدیران تشکل های پژوهشی برگزار شد