هفته پژوهش در مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(س)اراک

بازدید از کتابخانه آیت الله میر مهدی در هفته پژوهش در مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(س)اراک

شناسه خبر : 165073

1404/09/22

تعداد بازدید :

بازدید از کتابخانه  آیت الله میر مهدی در هفته پژوهش در مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(س)اراک
همزمان با فرارسیدن هفته پژوهش، گروهی از طلاب مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(سلام‌الله علیها) اراک با هدف آشنایی با منابع علمی و حوزوی، از کتابخانه «تخصصی حوزوی آیت‌الله میرمهدی» بازدید کردند.

همزمان با فرارسیدن هفته پژوهش، گروهی از طلاب مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(سلام‌الله علیها) اراک با هدف آشنایی با منابع علمی و حوزوی، از کتابخانه «تخصصی حوزوی آیت‌الله میرمهدی» بازدید کردند. این بازدید که با استقبال گسترده طلاب همراه بود، فرصتی برای مرور آثار گران‌قدر علمی و دریافت رهنمودهای پژوهشی از سوی مدیر کتابخانه فراهم آورد. در آغاز این برنامه، آیت الله میرمهدی با مقایسه روش‌های علمی علما در گذشته و حال، به زحمات طاقت‌فرسای دانشمندان قدیم در گردآوری و تألیف کتاب‌ها اشاره نموده و فرمودند: «امروزه این آثار به آسانی در دسترس شماست؛ گنجینه‌هایی که باید حفظ شوند و از آنها به عنوان پایه‌ای برای تولید علم جدید استفاده شود.» ایشان با تأکید بر غنای این کتابخانه در مقایسه با کتابخانه‌های عمومی شهر، خطاب به طلاب افزودند: «رسالت شما تنها خواندن و حفظ این متون نیست؛ بلکه باید با تلاش و ابتکار، از این منابع در راه خلق دانش نوین بهره بگیرید. به‌ویژه در حوزه احادیث، نیازمند کارهای نوین و دسته‌بندی‌های متناسب با نیازهای روز جامعه هستیم.» آیت الله میرمهدی با اشاره به ظرفیت بالای منابع روایی برای پاسخگویی به مسائل روز جامعه ، تصریح کردند: «حتی در کتابی مانند «وسایل‌الشیعه» روایاتی وجود دارد که می‌توان از آنها قوانین مدیریت شهری را استخراج کرد. همچنین در حوزه تربیت، روش‌های تعامل ائمه علیهم السلام با فرزندانشان می‌تواند الگویی برای نظام‌های آموزشی معاصر باشد.» در ادامه این دیدار، نمونه‌هایی از آثار برجسته علما مانند «عیون اخبار الرضا» اثر شیخ صدوق و «بحارالانوار» علامه مجلسی معرفی شد و اهمیت این آثار به عنوان پایه‌های پژوهش‌های نوین بررسی گردید. این برنامه که با پرسش و پاسخ طلاب و بازدید آنها از کتب کتابخانه پایان یافت، گامی در جهت ترویج روحیه پژوهش‌محوری و انگیزش علمی در میان طلاب حوزه‌های علمیه ارزیابی می‌شود و به نظر می‌رسد توجه به میراث گذشتگان در کنار نوآوری و پاسخ به نیازهای زمان، چراغ راهی برای نسل امروز پژوهندگان حوزوی است.