آقای لباف چی بسیج را از نگاه قرآن تشریح کردند که با توجه به آیات قرآن می توان شاخصه های بسیج را استخراج کرد:در آیه 30/فصلت "ان الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا"بسیجی را اهل استقامت معرفی کردند و با اشاره به آیه 146/آل عمران"من نبی قاتل معه ربیون کثیرا "شاخصه بعدی را خداجو و خدا پرست بودند اعلام کردند و با بیان شان نزول هر آیه به توضیحات مرتبط با بحث پرداختند.
وی افزود: امام خمینی (ره) با بهره گیری از باورها و دستورات دین،تهدید جنگ تحمیلی را به فرصت دفاع مقدس تبدیل کردند وبا تشکیل بسیج و حضور بسیجیان در عرصه دفاع مقدس زمینه رابرای بارور شدن و به نتیجه و ثمر رسیدن افراد مختلفی همچون قاسم سلیمانی مبدل کردند که فردی که در یکی از روستاها زندگی می کند و هیچ مناسبت سیاسی و اجتماعی ندارد در پرتو آموزه بسیج و دفاع مقدس تبدیل به شخصی می شود که تمام معادلات جهانی را در عرصه های مختلف سیاسی و اجتماعی تغییر می دهد.
استاد لباف چی با بیان جمله امام که ایشان فرمودند:"اگر به کشوری نوای دلنشین تفکر بسیجی طنین انداز شد چشم طمع دشمنان و جهان خواران از آن دور خواهد گردید و الا هر لحظه باید منتظر حادثه ماند."توضیح دادند که با این تفکر بسیج توانست دست دشمنان را از کشور کوتاه کند.
ایشان در ادامه جلسه با استناد به سبک های شعری مثل غزل،دو بیتی،رباعی،شعر نو و...نمونه هایی را که شعرا از آیات قرآن بهره برده اند و تفکر بسیج را به رشته تحریر درآورده اند بیان کردند.من جمله
پیش خوبان لذتی دارد بیان اشتیاق گوش موسی را زبانک"لن ترانی" عار نیست
رو جبین و خاک سنگر نه اگر مرد رهی سر که ذوق پرنیان دارد سر بیکار نیست
هر که از رمز"اعدوا مااستطعتم"غافل است لایق"جنات تجری تحت الانهار"نیست
مضامین این غزل(حمید سبزواری،آیه های عشق،24) برگرفته از آیه 143 سوره اعراف،آیه 60سوره انفال،و آیه 76 سوره طه.
آقای لباف چی بیان کرد:در سوره عادیات خداوند کل عالم را در عرصه جهاد وارد می کند لذا وقتی ما لشکر خدا باشیم همه عالم ما را همراهی خواهد کرد.فصل جدیدی از عرفان به صورتی نوین پس از انقلاب و خصوصا در دهه شصت مطرح گردید که شاید عمده ترین تفاوت این شکل نوین با عرفان مطرح در ادبیات کهن،عمومیت و فراگیری آن باشد.در این دوره دیگر عرفان را نه در خانقاه ها و در بین صوفی مسلکان،بلکه تجلی آن را در مردمی ترین شکل آن در بین مردم کوچه و بازار می توان دید،به بیان دیگر در این دوره خلوت های عارفانه از عرفان خالی ترند تا جمعیت های میلیونی مردمی و اجتماعی.
ایشان در خاتمه جلسه با جمع بندی مطالب فرمودند که تفکر بسیج از آموزه های دینی نشات گرفته و در عالی ترین مرحله آن به شهادت می رسد که همه برگرفته از فرهنگ عاشوراست.حتی در همه نهادهای مشابه مثل حماس،حزب الله و جنبش های مردمی انقلابی که علیه ظلم و استکبار شکل می گیرد با بهره گیری از این آموزه بسیج عمر دشمنان را کوتاه تر کرده اند.
