مدرسه علمیه غدیریه شیراز، به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی، نشست: «کتاب، نهاد دانایی، اساتید و طلبه آگاه» برگزار کرد.
«خانم کیان فرد» مدرس، محقق حوزه و دانشگاه به تحلیل سه رکن اساسی در حفظ و گسترش سرمایه دانایی در جامعه اسلامی پرداخت و افزود: کتاب به عنوان میراث مکتوب، سلاح استراتژیک در نبرد فرهنگی و عرصهای برای تولید هنرمندانه محتوای دینی معرفی میشود.
وی گفت: نهاد دانایی، یعنی حوزه علمیه، نه تنها یک مرکز آموزشی بلکه یک نهاد پویا برای تولید خرد، ایجاد شبکه علمی و تربیت طلاب "عاقل" (و نه صرفاً "معلوماتی") است و در این نهاد، بانوان طلبه میتوانند با طرح مسائل جدید مانند فقه زن( مسایل مستحدثه مربوط به بانوان و خاص آنها) و فقه تربیت کودک، نقش آفرینی کنند
این پژوهشگر افزود: طلبه آگاه به عنوان حلقه اتصال زنده بین کتاب و جامعه معرفی میشود که باید از چهار آگاهی علمی، زمانی، اجتماعی و روانشناختی برخوردار باشد و مسئولیتهای طلبه شامل: ترجمه مطالب سنگین به زبان ساده، روشنگری در برابر شبهات، الگوسازی از زن مسلمان عالم و فعال، و مشاوره به مردم است. کیان فرد گفت:این سه ضلع (کتاب، نهاد و طلبه) یک پیکره واحد هستند که فقدان هر یک، کل نظام را ناقص میکند. وی در پایان، از طلاب خواست که با عزمی راسخ، نقش فعالتری در تولید و انتقال دانش ایفا کرده و خود را برای مسئولیتپذیری در این نهاد آماده کنند.
فارس مدرسه علمیه غدیریه شیراز
کتاب نهاد دانایی، طلبه و اساتید برتر»

طلبه آگاه به عنوان حلقه اتصال زنده بین کتاب و جامعه معرفی میشود