سمنان|گرمسار|مدرسه علمیه تخصصی فاطمیه

مصاحبه با رئیس همایش ملی هوش مصنوعی، خانواده و تعلیم و تربیت

شناسه خبر : 164721

1404/07/27

تعداد بازدید : 4

مصاحبه با رئیس همایش ملی هوش مصنوعی، خانواده و تعلیم و تربیت
به مناسبت برگزاری همایش ملی هوش مصنوعی، خانواده و تعلیم و تربیت با رئیس این همایش ملی خانم فریدون مدیر مدرسه علمیه تخصصی فاطمیه گرمسار مصاحبه ای صورت گرفت.

همایش ملی هوش مصنوعی، خانواده و تعلیم و تربیت؛ فرصتی برای بازاندیشی در تعلیم و تربیت اسلامی / هدف همایش، تلفیق علم روز با مبانی دینی است
 مدیر مدرسه علمیه تخصصی فاطمیه گرمسار گفت: همایش ملی «هوش مصنوعی، خانواده و تعلیم و تربیت» تلاشی است برای پیوند میان علم روز و مبانی دینی، تا جایگاه انسان و خانواده در عصر فناوری هوشمند از منظر اسلامی بازخوانی شود. 
به گزارش روابط عمومی مدرسه علمیه تخصصی فاطمیه گرمسار، در آستانه برگزاری «همایش ملی هوش مصنوعی، خانواده و تعلیم و تربیت»، گفت‌وگویی صمیمانه با خانم اقدس فریدون، مدیر مدرسه علمیه تخصصی فاطمیه گرمسار، انجام شد که در ادامه می‌خوانید: 
لطفاً درباره جزئیات همایش و روند برگزاری توضیح بفرمایید. خانم فریدون: این همایش با همکاری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، مراکز علمی، پژوهشی و دانشگاهی و با رتبه ISC برگزار می‌شود. دبیر علمی همایش، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علی‌رضا قائمی‌نیا از اندیشمندان برجسته حوزه فلسفه اسلامی، سایبرنتیک و هوش مصنوعی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و دکتر لیلا محسنیان، معاون پژوهش مدرسه علمیه تخصصی فاطمیه گرمسار، دبیری اجرایی آن را بر عهده دارد و اعضای کمیته علمی نیز از میان متخصصین دو گرایش علمی یعنی مشاوره خانواده با رویکرد اسلامی و هوش مصنوعی گزینش شده است، همایش در تاریخ ۲۵ بهمن ۱۴۰۴ برگزار خواهد شد و مهلت ارسال مقالات تا ۲۰ دی‌ماه تعیین شده است. این رویداد دارای فراخوان رسمی است و از پژوهشگران، اساتید، طلاب و دانشجویان سراسر کشور دعوت شده تا آثار خود را در محورهایی همچون «هوش مصنوعی و خانواده»، «هوش مصنوعی و تعلیم و تربیت»، «هوش مصنوعی و اخلاق» و «هوش مصنوعی و روان‌شناسی تربیتی» و... ارسال کنند. 
هدف از برگزاری همایش چیست و با چه رویکردی دنبال می‌شود؟ خانم فریدون: هدف ما بررسی همه‌جانبه‌ی تأثیر هوش مصنوعی بر نهاد خانواده و نظام تعلیم و تربیت اسلامی است. این فناوری می‌تواند در خدمت انسان قرار گیرد، به شرط آنکه با رویکرد فلسفی، اخلاقی، روانشناسی و دینی مورد تحلیل و هدایت قرار گیرد. در این همایش تلاش داریم میان سه ساحت علم، ایمان و فناوری پلی ارتباطی برقرار کنیم تا پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی بتوانند تعامل سازنده‌ای در زمینه آینده خانواده و تعلیم و تربیت در عصر هوش مصنوعی داشته باشند. 
چرا در این همایش، تمرکز ویژه‌ای بر خانواده و تعلیم و تربیت شده است؟ خانم فریدون: خانواده نخستین محیط یادگیری انسان است و تعلیم و تربیت ریشه در خانه دارد، امروز با ورود هوش مصنوعی به زندگی روزمره، الگوهای تربیتی و حتی روابط خانوادگی در حال دگرگونی است، اگر نگاه دینی و انسانی به این تغییرات نداشته باشیم، ممکن است ساختار عاطفی خانواده دچار آسیب شود، ازاین‌رو، ضرورت داشت تا حوزه‌های علمیه در این عرصه پیشگام شوند و راهکارهایی بر پایه معارف اسلامی ارائه دهند. 
به نظر شما، آیا هوش مصنوعی می‌تواند تهدیدی برای خانواده و تربیت باشد؟ خانم فریدون: هر پدیده نو، دو وجه دارد؛ فرصت و تهدید، هوش مصنوعی نیز غز این امر مستثنی نیست، اگر بدون شناخت و هدایت اصولی مورد استفاده قرار گیرد، ممکن است سبب فاصله عاطفی، تضعیف روابط انسانی و تغییر نقش والدین در تربیت فرزندان شود، اما اگر با هدایت دینی و اخلاقی همراه باشد، می‌تواند ابزاری در خدمت رشد، آموزش و استحکام خانواده‌ها قرار گیرد، هدف ما در این همایش، شناخت درست این مرز است؛ اینکه چگونه می‌توان فناوری را در خدمت تربیت اسلامی قرار داد و در عین استفاده از هوش مصنوعی، کرامت انسانی را پاس داشت. 
در پایان اگر نکته‌ای باقی مانده بفرمایید. خانم فریدون: این همایش فرصتی است تا پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی گرد هم آیند و با نگاهی جامع، درباره آینده تربیت انسان در دنیای هوشمند گفت‌وگو کنند، ما امیدواریم این رویداد علمی، نقطه آغازی برای گفت‌وگوهای جدی‌تر میان فناوری و معارف اسلامی باشد.