به گزارش پایگاه خبری و اطلاعرسانی حوزههای علمیه خواهران، نست علمی با موضوع راهکار های عملی مقابله با اثرات منفی رسانه در تربیت در حوزه خاتم الاوصیاء(عج) برگزار گردید.
آقای بهرام نژاد در آغاز سخنان خود بیان کردند که بیحجابی نوعی کار زیرپوستی لیبرالیسم در جامعه است، و تأکید کردند اثرگذاری تربیتی زمانی معنا پیدا میکند که موضوع را با تمام وجود بپذیریم. ایشان معتقدند دشمنان در حوزههای مختلف کودکان، نوجوانان و جوانان به وسیله رسانهها کار میکنند؛ از انیمیشن و موسیقی و بازیهای کودکان گرفته تا فیلم و سریال برای نوجوانان و جوانان. لذا باید وارد میدان شد و در سه سطح کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت نقشآفرینی کرد.
در سطح کوتاهمدت، تنها میتوان همدلی و همکاری داشت؛ یعنی برقراری ارتباط صحیح با مخاطب که مشکل صرفاً کمبود محتوا نیست، بلکه عدم ارتباط درست است. در مرحله میانمدت، مربی باید سطح دانش، علم و معرفت خود را ارتقاء دهد که به آن عمقبخشی معرفتی گفته میشود. و در نهایت، دوره بلندمدت بر تربیت بر اساس نگاه قرآن تمرکز دارد.
ایشان در ادامه سه نوع تربیت را معرفی کردند:
۱. تربیت لیبرالی
۲. تربیت خنثی
۳. تربیت انقلابی و دینی
هرچند در قرآن واژه «تربیت» مستقیم به کار نرفته است، اما در ادعیهای مانند دعای کمیل به آن اشاره شده است. همچنین در آیه ۴۱ سوره طه، از کلمه «اصطنتعک لنفسی» استفاده شده که در مدل قرآنی «اصطناع» یا ساختن و تربیت نفس، به کار رفته است.
و در پایان، ایشان بیان کردند که در تربیت فرزند سه رویکرد وجود دارد:
- رویکرد آیتمدار
- رویکرد تصمیممدار
- رویکرد معرفتمدار
هدف این رویکردها، تنظیم شخصیت فرد، تفقه و فهم عمیق پدیدهها، و انتقال آیات و نشانههای تربیتی به مخاطب است..

