این برنامه که با تمرکز بر آموزش عملی مراحل پژوهش و نگارش مقاله علمی برگزار شد، به بررسی اصول و روشهای نوآورانه پژوهش پرداخت.
در این کارگاه تأکید شد که مقاله باید پژوهشی باشد، نه صرفاً گردآوری اطلاعات، و همچنین نوآوری و اصالت در پژوهش از اهمیت ویژهای برخوردار است.
از دیگر محورهای مطرحشده در این کارگاه، نحوه انتخاب موضوع مناسب بود. شرکتکنندگان با دو اصل مهم در انتخاب موضوع آشنا شدند:مسألهمحوری و جزیی بودن موضوع بود.
همچنین مسألهمحوری در موضوعاتی که با نیازهای جامعه انسانی مرتبط هستند مدنظر قرار گرفت و مفهوم «مسألهسازی»یعنی ایجاد موضوع جدید و خلاقانه برای پژوهش معرفی شد.
در ادامه کارگاه، بر اهمیت پیگیری پژوهشهای نوآورانه، ارتقای مهارتهای علمی و ترویج فرهنگ پژوهش در محیطهای آموزشی تأکید شد.
در پایان مقرر شد هر یک از شرکتکنندگان موضوع مقالهای را انتخاب کرده و فرآیند تدوین آن را تا مرحله نهایی با همراهی استاد مربوطه پیگیری نمایند.
