به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه تخصصی الزهراء(س) گرگان جلسه هم اندیشی با عنوان «ایده های نو برای جذب طلاب به مطالعه» برگزار گردید.

گلستان- هم اندیشی

شناسه خبر : 164454

1404/09/10

تعداد بازدید : 3

گلستان- هم اندیشی
ایجاد احساس نیاز در طلاب به مطالعه، مانند نیاز به پاسخگویی به سوالات شرعی یا مباحث علمی می تواند راهی برای مطالعه بیشتر باشد.

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه تخصصی الزهراء(س) گرگان جلسه هم اندیشی با عنوان «ایده های نو برای جذب طلاب به مطالعه» در تاریخ 28/4/1404 برگزار گردید. در این جلسه سرکار خانم میرکریمی مدیر مدرسه علمیه تخصصی الزهرا(س) ضمن تقدیر از تلاش‌های کتابداران مدرسه که منجر به کسب عنوان “برترین کتابدار کشوری” و “برترین کتابخوان کشوری” شده است، به ارائه راهکارهایی برای ارتقاء سطح مطالعاتی طلاب پرداخت و به این نکته اشاره کردند که با وجود دسترسی به جوانان و طلاب در این مرکز علمی، می‌بایست از این فرصت برای پرورش دغدغه و تعمیق مطالعات بهره برد.
ودرادامه شرکت کنندگان به ارائه راهکارهاییی برای افزایش انگیزه مطالعه طلاب پرداختند : 
• مسابقه ایده‌پردازی: برگزاری مسابقه‌ای میان خود طلاب برای ارائه بهترین راهکارها جهت افزایش انگیزه مطالعه.
ه معرفی کتاب توسط طلاب: تشویق طلاب به معرفی کتاب‌های خوبی که مطالعه کرده‌اند، در قالب ۵ تا ۱۰ دقیقه در کلاس‌ها.
• تشکیل گروه‌های مطالعاتی: ایجاد گروه‌های مطالعاتی ۳ تا ۴ نفره در هر کلاس با نظارت اساتید و اختصاص امتیازات ویژه یا جوایز تشویقی.
• تمرکز بر نیاز طلاب: ایجاد احساس نیاز در طلاب به مطالعه، مانند نیاز به پاسخگویی به سوالات شرعی یا مباحث علمی.
• نقش محوری اساتید: اساتید با معرفی هدفمند کتاب‌ها و نمایش علاقه خود به مطالعه، نقش انگیزشی پررنگی ایفا کنند.
• استفاده از روش‌های نوین: با توجه به تغییر نسل، پیشنهاد شد که از ابزارهایی مانند کتاب‌های صوتی، خلاصه‌نویسی‌های جذاب، یا حتی معرفی کتاب از طریق کانال‌های مجازی استفاده شود. اما تاکید بر اهمیت لمس کتاب و مطالعه عمیق نیز وجود داشت.
• معرفی کتاب‌های هفتگی: قرار دادن یک کتاب برجسته در معرض دید طلاب به صورت هفتگی برای تشویق به مطالعه.
• مسابقات خلاصه‌نویسی: برگزاری مسابقه بهترین خلاصه‌نویسی از کتاب‌ها با محوریت تحلیل اخلاقی، معنوی و علمی.
• گزارش‌دهی و پیگیری عملی: بر لزوم پیگیری عملی مصوبات جلسات و اقدامات، فراتر از بحث و تبادل نظر، تاکید شد.
هدف نهایی این طرح‌ها، نه تنها افزایش آمار مطالعه، بلکه تعمیق فهم و بصیرت طلاب و تربیت نسلی با دغدغه‌های فکری و مطالعاتی عمیق‌تر است، تا از افت کیفیت مطالعاتی که ناشی از بی‌حوصلگی و گرایش به محتوای کوتاه و سطحی است، جلوگیری شود.