
معاونت پژوهش مدرسه النفیسه در تاریخ 1403/12/22اقدام به برگزاری کرسی با عنوان " واکاوی نقش طلاب در زمینه سازی ظهور (بررسی توانمندیها و کارکردها)"نمود سرکار خانم گودرزی مدرس و عضو گروه علمی مدرسه به عنوان استاد ارائه دهنده و سرکار خانم نریمانی مدرس و عضو گروه علمی مدرسه با عنوان استاد ناقد به ارائه بحث پرداختند در طول کرسی با زمانهایی که دبیرکرسی خانم سیدصالحی در اختیار طلاب شرکت کننده قرار می داد به بحث و بررسی و پرسش و پاسخ پیرامون سوالات ایجاد شده می پرداختند در این کرسی استاد گودرزی به ارائه این مطالب پرداختند:
در عصر حاضر«مهمترین وظیفه طلاب در عصر غیبت، ترویج معارف مهدوی و آمادهسازی جامعه برای ظهور امام زمان (عج) است.»
_«بدون اصلاح اخلاقی و معنوی جامعه، هیچ تغییری در ساختار سیاسی و اجتماعی نمیتواند پایدار باشد.»
_«طلاب باید با ترویج فضائل اخلاقی و معنوی، به تربیت نفوس بپردازند و جامعه را برای پذیرش حکومت عدل آماده کنند.»
_«نقش طلاب در زمینهسازی ظهور، بسیار فراتر از مسائل سیاسی و اجتماعی است. آنان باید با ترویج دین و اخلاق، به اصلاح جامعه کمک کنند.
-شناسایی نقاط ضعف و تبدیل به نقاط قوت
- شناسایی نیاز ها و برای انگیزه سازی در طلاب
-طبق فرموده مقام معظم رهبری وظیفه طلاب در ابتدا خوب درس خواندن است
-مهارت داشتن و شرکت فعال در مجامع عمومی
ارائهدهنده بر جنبههای معنوی و ترویج معارف مهدوی تأکید میکند، در حالی که ناقد بر مسائل واقعی و ملموس جامعه و ضرورت دخالت طلاب در مسائل سیاسی و اجتماعی تمرکز میکند.
در ادامه استاد ناقد با طرح بحث و اشاره به مباحث قابل نقد در این موضوع به این نکات اشاره نمودند:
-مهم ترین شاخصه دوران آخر الزمان در روایات، ظهور فتنه ها، شبهات و اختلافات استکه این مسائل و مشکلات، مقدماتی هستندتا مومنان در یک آزمون سخت برای حفظ ایمان خود تلاش کنند.
-طبق روایات بسیاری از مردم درحوادث و فتنه های مختل و شبهات بزرگ وکوچک دچار حیرانی می شوند وچون دسترسی مستقیم به امام زمانشان ندارند ایمانشان به مخاطره می افتدو گاها بی ایمان می شوند
-این روایات با روایات تمجید از مومنان آخر الزمان درتعارض نیست و قابل جمع است یعنی آن مومنان تمجید شده در روایات همان افرادی هستندکه غربال شدهو در پس شبهه هاو حوادثو فتنه ها توانسته اندایمان خود را حفظ کنند.
- پس در زمان حاضر هم هر دو دسته روایات،مصداق عینی دارد.
-زمینه سازی برای ظهور یک وظیفه خطیر و نیازمند تلاش و کوشش فراوان است که به تنهایی با ترویج معارف مهدوی و تهذیب نفس محقق نمی شود ، بلکه نیازمند اصلاح ساختارهای اجتماعی وسیاسی مبارزه با بی عدالتی هاو فساد وعملگرایی در تمام عرصه هاست.
-حوزه علمیه و طلاب و روحانیون باید در این مسیر پیشگام وراهبردی ایفا کنند شناسایی و قبول ضعف ها از وظایف ماست و نمی توانیم تمام کارکردهای حوزه را زیر سوال ببریم.
_ترویج فرهنگ انتظار ممکن است باعث انفعال و بیتفاوتی مردم نسبت به مشکلات جامعه شود.
_ تمرکز بیش از حد بر مفاهیم انتزاعی مهدویت، باعث غفلت از مسائل ملموس و فوری جامعه شده است.
صرف دعا و نیایش مثلا دعای عهد کافی نیست و زمینه سازی ظهور نیازمند اقدام و عمل است
_ مهدویت باید به عنوان یک ایده الهامبخش برای ایجاد تغییرات مثبت در جامعه مطرح شود، نه یک هدف صرفاً معنوی و دور از دسترس _چگونه میتوان در جامعهای که با این مشکلات دست و پنجه نرم میکند، انتظار ظهور را داشت؟
_آیا واقعاً ترویج معارف مهدوی و تقویت ایمان، به تنهایی میتواند مشکلات جامعه را حل کند و زمینهساز ظهور باشد؟
