
به گزارش واحد خبر مدرسه علمیه امام صادق علیه السلام شاهرود،خانم فاطمه گلی معاون پژوهش مدرسه گفت: میزگرد پژوهشی "تأثیر الزامی شدن آموزش پژوهش محور در مقاطع مختلف تحصیلی حوزوی" در این مدرسه برگزار شد و در این نشست، سرکار خانم زینب خانی مدیر مدرسه، سرکار خانم فاطمه گلی معاون پژوهش مدرسه و سرکار خانم کریمزاده معاون آموزش، دیدگاههای خود را درباره ضرورت تحول در شیوههای آموزشی و تقویت پژوهش در سطوح مختلف تحصیلی حوزههای علمیه بیان کردند.
لزوم احیای روش اصیل پژوهش در حوزههای علمیه
در ابتدای این نشست، خانم فاطمه گلی معاون پژوهش مدرسه، با اشاره به پیشینه عمیق و ریشهدار پژوهشمحوری در تاریخ حوزههای علمیه شیعه، گفت: پژوهشمحوری امری تازه و وارداتی نیست، بلکه سنت اصیل حوزههای علمیه از دوران شیخ مفید، شیخ طوسی، علامه حلی، خواجه نصیرالدین طوسی تا عصر معاصر بوده است و بزرگان ما با تلفیق عقل و نقل و ارائه نقدهای علمی، جریانهای فکری ماندگار ایجاد کردند و وظیفه امروز حوزه ادامه همان مسیر است.
وی با بیان اینکه آموزش پژوهشمحور، طلبه را از حالت حافظهمحور خارج و به تولیدکننده علم تبدیل میکند، افزود:
وقتی پژوهش در دل آموزش قرار گیرد، طلبه قدرت تحلیل، نقد، استنباط و پاسخگویی به مسائل نوپدید را پیدا میکند پس حوزه امروز باید همچون گذشته، مرکز تولید علم و اندیشه باشد.
معاون پژوهش مدرسه، ترویج مطالعه آثار بزرگان، تمرین پژوهشی از سالهای ابتدایی تحصیل، برگزاری مناظرات علمی، نقد متون، و طراحی پروژههای پژوهشی میانرشتهای را از الزامات احیای روح پژوهش در مدارس علمیه دانست.
حوزه نباید مصرفکننده علم باشد
در ادامه نشست، خانم زینب خانی مدیر مدرسه علمیه امام صادق علیه السلام، با تأکید بر ضرورت تحول اساسی در نگرش آموزشی حوزه، گفت: حوزههای علمیه در سالهای اخیر بهسمت مصرفگرایی علمی حرکت کردهاند، در حالی که انتظار میرود حوزه تولیدکننده فکر و اندیشه باشد و اگر روزی منابع و کتابخانهها در دسترس نباشد، طلبه باید بتواند مستقل از حافظه و منابع بیرونی، از دین دفاع و استدلال کند.
وی با بیان اینکه رسالت طلبه پاسخگویی فعالانه به شبهات و چالشهای فکری جامعه است، افزود: طلبه باید در مسائل اعتقادی و اجتماعی محکم بایستد و توان علمی لازم را داشته باشد و پژوهش است که به طلبه قدرت تحلیل میدهد و از او یک مبلغ توانمند و پاسخگو میسازد.
مدیر مدرسه با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر ضرورت دستیابی به قلههای علمی و ایجاد مرجعیت علمی، گفت:
مقالهنویسی و فعالیت پژوهشی نباید فرمالیته و برای پر کردن کارنامه باشد چون هدف پژوهش باید حل مسائل واقعی کشور و جامعه باشد.
ارتقای کیفیت آموزش؛ نیازمند پژوهشمحوری
در بخش پایانی نشست، خانم کریمزاده معاون آموزش مدرسه، با تبیین لایههای مختلف فهم و یادگیری، گفت: بسیاری از مشکلات ما در آموزش به این دلیل است که در سطح فهم حافظهای متوقف شدهایم و آموزش پژوهشمحور ذهن طلبه را از حفظیات به سمت فهم تحلیلی، نقادانه و خلاقانه هدایت میکند.
وی افزود: برای حل چالشهای فرهنگی و اجتماعی موجود، پژوهش باید وارد میدان شود. تا زمانی که پژوهش کاربردی و میدانی در کنار آموزش قرار نگیرد، نمیتوان انتظار تحول جدی در حوزه داشت.
معاون آموزش مدرسه علمیه امام صادق علیه السلام با تأکید بر اینکه پژوهش باید از حالت تشریفاتی خارج شود، گفت: طلبهای که در مسیر پژوهش قرار میگیرد، ناگزیر به مطالعه عمیق، پرسشگری و پاسخیابی است، این همان فرآیندی است که از او یک مبلغ تأثیرگذار و کارآمد میسازد.
