تهران، پژوهشکده مطالعات تخصصی کوثر

تهران، پژوهشکده مطالعات تخصصی کوثر. برگزاری کارگاه تخصصی «موضوع‌شناسی، انتخاب موضوع و طرح اجمالی ویژه طلاب تاریخ اسلام سطح سه»..

شناسه خبر : 164099

1404/09/02

تعداد بازدید : 3

تهران، پژوهشکده مطالعات تخصصی کوثر.  برگزاری کارگاه تخصصی «موضوع‌شناسی، انتخاب موضوع و طرح اجمالی ویژه طلاب تاریخ اسلام سطح سه»..
تهران، پژوهشکده مطالعات تخصصی کوثر. برگزاری کارگاه تخصصی «موضوع‌شناسی، انتخاب موضوع و طرح اجمالی ویژه طلاب تاریخ اسلام سطح سه».. در مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر کارگاه تخصصی «موضوع‌شناسی، انتخاب موضوع و طرح اجمالی ویژه طلاب تاریخ اسلام سطح سه» با حضور استاد حوزه و دانشگاه؛ دکتر محمد مصطفی اسعدی و جمعی از طلاب علاقه‌مند به فعالیت‌های پژوهشی برگزار شد.

تهران، پژوهشکده مطالعات تخصصی کوثر. برگزاری کارگاه تخصصی «موضوع‌شناسی، انتخاب موضوع و طرح اجمالی ویژه طلاب تاریخ اسلام سطح سه»..

در مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر کارگاه تخصصی «موضوع‌شناسی، انتخاب موضوع و طرح اجمالی ویژه طلاب تاریخ اسلام سطح سه» با حضور استاد حوزه و دانشگاه؛ دکتر محمد مصطفی اسعدی و جمعی از طلاب علاقه‌مند به فعالیت‌های پژوهشی برگزار شد. در این کارگاه که با هدف ارتقای مهارت‌های پژوهشی طلاب و توانمندسازی آنان در فرآیند نگارش پایان‌نامه تشکیل شد، استاد اسعدی در ابتدای جلسه با معرفی سوابق پژوهشی خود، به تبیین جایگاه «طرح اجمالی» در ساختار پایان‌نامه پرداخت. وی تأکید کرد که «طرح اجمالی حدود ۳۰ درصد و طرح تفصیلی حدود ۸۰ درصد از فصل نخست پایان‌نامه را تشکیل می‌دهد» و نقش تعیین‌کننده‌ای در مسیر صحیح پژوهش دارد. استاد اسعدی با اشاره به اینکه «انگیزه الهی و دینی مهم‌ترین پایه و رکن پژوهش است»، به تشریح الزامات اولیه ورود به فرآیند تحقیق پرداخت. وی در ادامه به معرفی بانک‌های اطلاعاتی و منابع پژوهشی معتبر، همچنین ضرورت آشنایی طلاب با پایگاه‌های علمی در انتخاب موضوع اشاره کرد. ایشان سپس به گونه‌شناسی موضوعات پایان‌نامه‌ های رشته تاریخ اسلام پرداخت. در بخش بعد، وی اجزای اصلی طرح اجمالی را توضیح داد و هر بخش *بیان موضوع، تبیین مسئله، اهمیت و ضرورت، پیشینه، اهداف و پرسش‌ها*—را با ذکر نمونه‌های کاربردی تشریح کرد. در ادامه کارگاه، طلاب ضمن انتخاب یکی از موضوعات پیشنهادی استاد، به نگارش بیان موضوع و توضیح مسئله پرداختند. در پایان این کارگاه آموزشی، مقرر شد طلاب در زمان‌بندی آتی نسبت به تکمیل و تدوین طرح اجمالی خود اقدام کنند و پس از تکمیل، آن را به کارگروه پژوهشی ارائه دهند. این کارگاه در راستای تقویت مهارت‌های پژوهشی طلاب و آماده‌سازی آنان برای نگارش پایان‌نامه‌های علمی و استاندارد برگزار شد.