فعالیت پژوهشی

سمنان|برگزاری جلسه‌ سوم کارگاه مقاله‌نویسی|مدرسه علمیه امام جعفر صادق علیه السلام|شاهرود

شناسه خبر : 164075

1404/09/02

تعداد بازدید : 11

سمنان|برگزاری جلسه‌ سوم کارگاه مقاله‌نویسی|مدرسه علمیه امام جعفر صادق علیه السلام|شاهرود
جلسه‌ سوم کارگاه مقاله‌نویسی ویژه طلاب در مدرسه علمیه امام صادق علیه السلام شاهرود برگزار شد.

در جلسه‌ سوم کارگاه مقاله‌نویسی ویژه طلاب مدرسه علمیه امام صادق علیه السلام شاهرود، دکتر محمدرضا عامریان با تشریح اصول موضوع‌یابی و پیشینه‌پژوهی، تأکید کرد پژوهشگر بدون آشنایی دقیق با منابع و نرم‌افزارهای علمی، وارد تحقیق نشود و پیش از هر نگارش، مسیر پژوهش را با جست‌وجوی پیشینه و بررسی نوآوری هموار سازد.

به گزارش واحد خبر مدرسه علمیه امام صادق علیه السلام شاهرود، خانم فاطمه گلی، معاون پژوهش مدرسه گفت: سومین جلسه کارگاه مقاله‌نویسی برای طلاب مدرسه و با تدریس دکتر محمدرضا عامریان، استاد دانشگاه و پژوهشگر، برگزار شد.

خانم گلی گفت: دکتر عامریان در این نشست آموزشی، با مرور نکات جلسات گذشته، مهم‌ترین گام‌های یک پژوهش استاندارد را «انتخاب موضوع» و «منبع‌شناسی دقیق» عنوان کرد.

وی با تأکید بر اینکه پژوهش بدون منبع معتبر مانند ساختن خانه بدون مصالح است گفت: پژوهشگر باید پیش از ورود به مرحله نگارش، موضوع خود را بشناسد، منابع مرتبط را شناسایی کند و از طریق کتابخانه‌ها، نرم‌افزارهای پژوهشی و بانک‌های اطلاعاتی از نو بودن موضوع و میزان کارهای انجام‌شده اطمینان یابد؛ چرا که کار بر موضوع تکراری موجب اتلاف وقت و توان علمی پژوهشگر خواهد شد.

دکتر عامریان با معرفی مجموعه‌ای از ابزارهای کاربردی پژوهش، از جمله نرم‌افزارهای جامع الاحادیث، جامع تفاسیر، بیان، نور و همچنین پایگاه‌های کتابخانه دیجیتال نور، مدرسه فقاهت، نورمگز، مگ‌ایران و کتابخانه آستان قدس، شیوه استخراج موضوع، جست‌وجوی کلیدواژه‌ها، یافتن پیشینه و بررسی مقالات علمی را برای طلاب تشریح کرد.

این استاد دانشگاه با ارائه مثال‌هایی از جست‌وجوی موضوعاتی مانند «ارتداد»، چگونگی بررسی منابع فقهی، تفسیری، تاریخی و مقالات پژوهشی را توضیح داد و افزود: آشنایی با سامانه‌های علمی علاوه بر جلوگیری از تکرار پژوهش، باعث ایجاد ایده‌های تازه و گشایش ذهن پژوهشگر می‌شود.

دکتر عامریان در پایان تأکید کرد: پژوهش موفق نیازمند آشنایی با ابزارهای نوین علمی و توانایی تشخیص منابع مستحکم از منابع ضعیف است؛ پژوهشگری که منابع روزآمد را نشناسد، نمی‌تواند خروجی دقیق و قابل استناد ارائه دهد.