به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی وبینار تکنیکهای مطالعه و یادگیریدر فضای مجازی ایتامشترک با مدارس ارسنجان و فسا با ارائه استاد حوزه سرکار خانم آذری برگزار شد.در ابتدای جلسه ایشان بیان کردند یادگیری تکنیک های مطالعه و یادگیری برای هر طلبه ضرورت دارد؛ چون طلبه یعنی کسی که طالب علم است و یادگیری او بدون مطالعه ممکن نیست. اینکه مطالعه در چه موضوع و با چه معیارهایی باشد، به عناوین خاص خود بستگی دارد، اما اصلِ مطالعه برای هر طلبه لازم است و انسان برای یادگیری باید همراه با مطالعه حرکت کند. مطالعه و یادگیری هر دو یک فن هستند و سبب میشوند فرد متخصص شود. اگر انسان چیزی را یاد نگیرد یا بدون مطالعه چیزی بیاموزد، این یادگیری کاربردی نخواهد بود. اما برای اینکه یاد بگیریم، ابتدا باید تعریف یادگیری را بدانیم. از نگاه روانشناسی، یادگیری فرایند ایجاد تغییرات نسبتاً پایدار در رفتار است که در نتیجه ی تجربه به وجود میآید؛ تغییراتی بالقوه که با فعال شدن، به استعداد تبدیل میشوند. در تعریف سادهتر، کسب اطلاعات و مهارتهای خاص را یادگیری میگویند. در مسیر یادگیری، عوامل مؤثر نقش اساسی دارند. به طور کلی ۶ عامل مهم وجود دارد که نخستین آن انگیزه و هدف است. ایجاد انگیزه برای مطالعه و یادگیری در هر مقیاس و در هر رده سنی ضروری است. در مرحلهی اول، انگیزه یعنی لذت بردن از یادگیری برای شاگرد؛ و در مقیاس دوم، استفادهی بهینه از فضا برای جلب نظر شاگردان توسط استاد اهمیت دارد گیری زمانی ارزشمند میشود که سازماندهی مطالب و استفاده از فنون متنوع تدریس باعث تداوم یادگیری گردد. در این مسیر، آمادگی استاد و شاگرد ضروری است؛ چون بدون آمادگی، رابطه و ارتباط مؤثر شکل نمیگیرد و کلاس بازخوردی نخواهد داشت. همچنین استاد بیان کردند که تجارب گذشته فرد نشان میدهد که نوع تفهیم، یادگیری و مقیاس مطالب در گذشته کمتر بوده و با پیشرفت علم، انسان نسبت به یادگیری حریصتر میشود؛ زیرا علم سیریناپذیر است و فرد با مقایسه گذشته و آینده به تلاش بیشتر برای فهم مفاهیم گستردهتر رو میآورد. در یادگیری، شرایط محیطی اهمیت دارد؛ محیط آموزشی باید همراه با محیط عاطفی و نگرش صحیح والدین، شاگرد و استاد باشد. همچنین روش تدریس معلم نباید متکلم وحده باشد؛ استاد باید تکنیکها و فنون را بیاموزد تا شاگرد بتواند با پژوهش پیش از تدریس، حین تدریس و پس از تدریس بخش بزرگی از یادگیری را خودش انجام دهد. یادگیری مانند خیاطی، آشپزی و رانندگی نیازمند تمرین، تکرار، ممارست، یادداشت برداری و نکتهبرداری است تا آمادگی جسمی و روحی ایجاد شود مقاومت در اخلاق و رفتار بروز و ظهور می کند ولی موانع از محیط است و کنترلی در آن هم نیست. استاد آذری اشاره کردند که یکی از مصادقی که ما باید بهش توجه داشته باشیم محیط و مکان مطالعه خیلی مهم هست محیط مطالعه باید جنبه آرامش دهندگی داشته باشه جوری باید باشد که شاگرد را به فکر نیندازد و غوطه وری با مباحث نداشته باشند .روش های برخورد با یاد گیرنده به طور کلی :با کسانی که در یادگیری درس مقاومت میکنند و درس را برای خودشون سخت میکنند باید باهاشون صحبت کنیم ارزش قائل بشیم نسبت به تجربه هایی که داره گه گاهی کنفرانس رو بدیم به خود شاگرد حس اعتماد به نفس را در شاگرد بالا ببریم یکی از مهم ترین در گیر کردن خود شاگرد با مطالب چالش برای شاگرد ایجاد کنیم تا توانایی این رو پیدا کنه که بتونه مطالب رو درک کنه مورد تایید قرار دادن شاگردان نسبت به توانایی هایی که دارد مثلا به شاگرد مسولیت نماینده کلاس رو بدیم، انجام دادن فعالیت های گروهی
عمل یاد گیری به طور کلی شامل ۸ زنجیره میباشد:زنجیر اول انگیزه و امید واری است یعنی کسی که باید انگیزه را در شاگرد افزایش بدهد استاد است، وقتی انگیزه و امید واری در شاگرد به طور کامل صورت گرفت. درک مطلب و اکتساب و چسب کردن مطلب و یاد سپاری مطلب و فرا خوانی مطلب تامین و عمومیت دادن مطلب و اجرایی کردن مطلب و باز خورد مطلب که ۸ زنجیره اصلی یادگیری هستند آسان میشود. بعضی یاد گیری ها اکتشافی هستند ، یعنی استفاده از روش های گنگ که خارج از کلاس است و برای خودش یه چهار چوبی را طراحی می کند یاد گیری عمیق نیازمند مطالعه عمیق است و باید روش دقیق باشد مهارت خوب درس خواندن خوب گوش کردن است خوب پرسیدن است یعنی دقت بالایی داشتن مهارت یاداشت برداری یعنی نکات کلیدی را نوشتن و مهارت خلاصه نویسی. اما موانع یادگیری شامل مقاومت در برابر یادگیری بهدلیل استاد، سنگینی مطلب یا محتوای درس، ضعف در شیوه انتقال مطلب، کماهمیت بودن موضوع، دستنیافتنی بودن هدف، نداشتن اعتماد به نفس، استرس و تردید یادگیرنده است؛ عواملی که اغلب از تجربههای منفی گذشته ایجاد میشوند و مانع یادگیری خوب میگردند. عوامل یادگیری آسان: ما باید بدانیم این نوع یادگیری سمعی بصری یا لمسی است یا نه باید بدانیم در چه مکانی بهتر یاد میگیریم سوم از بالا ترین میزان یاد گیری خودمون استفاده کنیم چهارم به سرمایه زمانی با ارزش اهمیت بدیم ینی وقتمون رو الکی حدر ندیم صرف کارهای بیهوده نکنیم ارزش علمی برای خود پیدا کنیم و پنجم از احساسات تخریب کننده مثل ترس اینکه یاد نمیگیریم و ... دوری کنیم.
در آخر ایشان تذکر دادن که برای اصول مطالعه موثر نیاز داریم هدفمون رو مشخص کنیم مدت زمان مطالعمون رو معلوم کنیم مطالعمون فعالانه باشد شامل سه زیر شاخه: خلاصه برداری، علامت گذاری نکات مهم، حل تمرین جدیت درمطالعه، داشتن وقت استراحت. روش های مختلف مطالعه موثر: پیش خوانی به صورت گذرا سوال کردن خواندن فهیمدن خوب تفکر نسبت به مطالبی که میشنویم از حفظ گفتن مرور وتمرین وهمچنین ازیادگیری راهبردی نکاتی را بیان کردند
یادگیری راهبردی چیست ؟ ۱۰ نکته دارد
اول: اینکه در باره چگونه مطالعه کردن اطلاعات زیادی دارد. دوم: اینکه از راهبرد های یاد گیری و مطالعه استفاده میکند. سوم: اینکه مهارت های فکر کردن استفاده می کند .چهارم: برای مهارت فکر کردن ارزش زیادی قائل میشود. پنجم: علاقه برای استفاده از این مهارت ها
ششم: باور دارد میتواند
هفتم: می تواند فعالیت مورد نظر خود را یک زمان مشخص به پایان برساند
هشتم: برای رسیدن به هدف خود نظارت دارد
نهم: رفتار و پیشرفت خود نظارت میکند
دهم: نتیجه کار خود را با توجه به نظر استاد بررسی می کند
