هرمزگان،میناب،حضزت زینب سلام الله علیها

برگزاری کارگاه مقاله نویسی

شناسه خبر : 163832

1404/09/01

تعداد بازدید : 6

برگزاری کارگاه مقاله نویسی
برگزاری کارگاه مقاله نویسی با محوریت آشنایی با کلیات تحقیق واهمیت موضویابی در مدرسه حضرت زینب میناب
کارگاه مقاله‌نویسی با محوریت «آشنایی با کلیات تحقیق و اهمیت موضوع‌یابی» در مدرسه علمیه حضرت زینب(س) برگزار شد
 
به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران/ هرمزگان، میناب، خانم عالیه احمدی، استاد روش تحقیق، در کارگاه آموزشی مدرسه علمیه حضرت زینب سلام‌الله‌علیها به تشریح مبانی و ضرورت‌های پژوهش علمی با تأکید بر شیوه صحیح موضوع‌یابی پرداخت.
 
خانم احمدی در آغاز سخنان خود با اشاره به اهمیت بنیادین تحقیق در پیشبرد دانش بیان کرد: «تحقیق یعنی یافتن یا ساختن حقیقت، آن هم به‌صورت گام‌به‌گام و بر پایه گردآوری و پردازش دقیق اطلاعات.»
 
وی افزود: «هر پژوهش معتبر باید روشمند و دارای نظم مشخص باشد، روش تحقیق در حقیقت همان شیوه صحیح گردآوری اطلاعات و پردازش آن‌ها برای رسیدن به حقیقت است.»
 
استاد روش تحقیق، در ادامه به آثار و فواید پژوهش اشاره کرد و توضیح داد: «پدید آمدن و گسترش علوم در رشته‌های مختلف، دستیابی به راهکارهای بهتر برای مشکلات موجود، و رشد قوّه خلاقیت و ابتکار در افراد مستعد، از مهم‌ترین برکات تحقیق و پژوهش است.»
 
وی با بیان اینکه هر تحقیق دارای چند بخش اصلی است گفت: «اصل موضوع تحقیق، شیوه اجرای آن، اهداف، و فرآیند پردازش اطلاعات، از ارکان اساسی هر پژوهش علمی به شمار می‌رود.»
 
خانم احمدی در بخش دیگری از سخنان خود، انواع روش‌های تحقیق را بر پایه منابع علمی چنین بیان کرد: «روش تحقیق عقلی و تحلیلی، نقلی و تاریخی، ادبی و زبان‌شناختی، تجربی و عملی، و روش شهودی و عرفانی از دسته‌های مهم روش تحقیق هستند که هرکدام حوزه کاربرد ویژه خود را دارند.»
 
استاد روش تحقیق در پایان به شاخص‌های یک موضوع پژوهشی مطلوب اشاره کرد و گفت: «علاقه و توجه محقق به موضوع، سودمند و نتیجه‌بخش بودن مسئله، صراحت و شفافیت موضوع، امکان دسترسی به منابع کافی و محدود بودن دامنه تحقیق، از مهم‌ترین ویژگی‌های یک موضوع مناسب است.»
 
این کارگاه با حضور طلاب پایه چهارم مدرسه علمیه حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) میناب، برگزار شد و با طرح پرسش‌ها و گفت‌وگوهای علمی به پایان رسید؛ فضایی که به گفته شرکت‌کنندگان، انگیزه آنان را برای ورود جدی‌تر به عرصه پژوهش افزایش داد.