به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در26آبان 1404مدرسه علمیه تخصصی الزهراء سلام الله علیها شهرستان صحنه با همکاری طلاب سطح دو و سه ژورنال کلاب باعنوان «بازنگری در نبوت زنان ؛ مطالعه موردی حضرت مریم در قرآن» با هدف ترغیب طلاب به مطالعه مقاله های علمی و شکل دادن مسیر مطالعاتی آنها برگزار کرد .
ارائه دهنده بیان نمود: مقاله مورد نظر دارای ویژگیهای مثبتی است که آن را از نظر علمی قابل توجه کرده و نشاندهنده عمق نگاه نویسنده به موضوع است ،مهمترین نقطه قوت مقاله، انتخاب موضوع "نبوت زنان در قرآن"با تمرکز بر حضرت مریم (س) است ، این مقاله با محوریت قرآن کریم، این مسئله را مورد واکاوی قرار داده شده و این موضوع به عنوان یک حوزه کمتر کار شده و دارای حساسیتهای کلامی بالا، حائز اهمیت بالایی تلقی شده است و پتانسیل تولید علم نو در این حوزه را دارد.
وی افزود:تحلیل ساختارمند مفاهیم بنیادین،تعریف جامع نبوت،تمایز مفاهیم،تعدد زوایای دید،روششناسی و پاسخگویی به شبهات و نحوه مواجهه با دیدگاههای مخالف است از نقاط قوت و برجسته مقاله است.
در ادامه منتقد گفت:با وجود نقاط قوت محتوایی در چارچوب استدلال اصلی، نقدهای جدی و متعددی بر رعایت اصول نگارش علمی، ساختار مقاله و تناسب حجم بخشها وارد شده که نیازمند اصلاحات بنیادین است.
ایشان اذعان داشت: چکیده مقاله فاقد اشاره صریح به یافتهها و دستاوردهای نهایی پژوهش است، چکیدههای استاندارد باید شامل "بیان مسئله، روش، نتایج اصلی و جمعبندی" باشند، در این مقاله، چکیده بیشتر شامل طرح سوالاتی بوده که جایگاه منطقی آنها در بخش مقدمه است همچنین رعایت نکردن ساختار استاندارد مقدمه علمی موجب اتلاف فضا شده است. مقدمه مقاله باید از ۵رکن اصلی تشکیل شود: (۱) بیان مسئله و ضرورت تحقیق، (۲) سوابق تحقیق (پیشینه)، (۳) سوالات تحقیق، (۴) اهداف پژوهش، و (۵) روششناسی. اختصاص دادن صفحه جداگانه برای هر یک از این ارکان در چارچوب یک مقاله، به شدت غیرمتعارف است.
طلبه منتقد در ادامه گفت:اختصاص پنج صفحه و نیم به مفهومشناسی برای یک مقاله کوتاه، حجم بسیار زیادی محسوب میشودونیزانحراف از محور اصلی پژوهش (عدم تمرکز بر قرآن ) و ورود به مباحثی است که تمرکز اصلی مقاله را تضعیف میکند،همچنین عدم نظم و جهتدهی منطقی تیترها از ایراد های دیگر این اثر پژوهشی است.

