نشست «ضرورت پژوهش و مطالعه هدفمند» در مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(س)اراک

نشست «ضرورت پژوهش و مطالعه هدفمند» در مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(س)اراک

شناسه خبر : 163536

1404/08/27

تعداد بازدید : 5

نشست «ضرورت پژوهش و مطالعه هدفمند» در مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(س)اراک
نشست «ضرورت پژوهش و مطالعه هدفمند» با تأکید بر نقش طلاب در تولید دانش نوین در اولین روز از هفته «کتاب و کتاب‌خوانی»، نشست انگیزشی پژوهشی با محوریت «ضرورت پژوهش و مطالعه هدفمند» با ارائه‌ی سرکار خانم دکتر مهری قاسمی، استاد پژوهشگر و نویسنده حوزه علمیه، در مدرسه علمیه فاطمه‌الزهرا (س) اراک برگزار شد.

رگزاری نشست «ضرورت پژوهش و مطالعه هدفمند» با تأکید بر نقش طلاب در تولید دانش نوین در اولین روز از هفته «کتاب و کتاب‌خوانی»، نشست انگیزشی پژوهشی با محوریت «ضرورت پژوهش و مطالعه هدفمند» با ارائه‌ی سرکار خانم دکتر مهری قاسمی، استاد پژوهشگر و نویسنده حوزه علمیه، در مدرسه علمیه فاطمه‌الزهرا (س) اراک برگزار شد. در آغاز این نشست، دکتر قاسمی با تأکید بر اهمیت «مطالعه هدفمند» به عنوان روشی برای تولید دانش و حل مسائل علمی، سه عنصر کلیدی این نوع مطالعه را «آگاهانه خواندن، داشتن برنامه‌ریزی و دستیابی به نتیجه» دانست. وی مراحل مطالعه هدفمند را شامل ایجاد پرسش، رجوع به منابع معتبر، یادداشت‌برداری و در نهایت حل مسئله عنوان کرد و افزود: مطالعه هدفمند زمانی ارزشمند است که منجر به نوآوری و تحول در اندیشه شود. در ادامه، تفاوت میان «تحقیق» و «پژوهش» تشریح شد؛ به گفته دکتر قاسمی، تحقیق نوعی جستجوی پاسخ ساده برای شناخت ابتدایی است، اما پژوهش فرآیندی نظام‌مند و خلاقانه است که به تولید علم می‌انجامد.ایشان همچنین به ضرورت و اهمیت پژوهش اشاره کرده و آن را از منظر دینی و علمی یک وظیفه ضروری دانستند. استاد قاسمی عوامل ضعف در مسیر پژوهش را «نقص در نظام آموزش، سستی در علم‌آموزی و غفلت از استعدادها» برشمردند. در بخش پایانی نشست، مباحثی درباره‌ی انتخاب چالش‌ علمی، تفاوت موضوع و مسئله پژوهشی، ویژگی‌های یک مسئله‌ پژوهشی و انواع تفکر مطرح شد. در پایان، طلاب حاضر ضمن گفت‌وگو با استاد، آثار و تألیفات ایشان را مورد مطالعه و بررسی قرار دادند.