در هفته کتابخوانی هر روز یک کلاس درس تخصصی در کتابخانه برگزار شد. نخستین جلسه از سلسله کلاسها، با تمرکز بر نیازهای علمی طلاب پایه پنجم، در محل کتابخانه برگزار شد. این جلسه به طور خاص به درس «فرق و مذاهب» اختصاص داشت و توسط استاد مبرز این درس، سرکار خانم جراحیان، هدایت گردید.
اهداف جلسه اول:
-
آشنایی با منابع دست اول: معرفی کتبی که منبع اصلی تدریس و فهم عمیق مسائل فرق اسلامی هستند.
-
بهروزرسانی اطلاعات: معرفی منابع جدید و مطالعات معاصر در حوزه مذاهب و فرق کلامی.
-
روششناسی تحقیق: آموزش طلاب در خصوص نحوه مطالعه انتقادی و مقایسهای متون فرق و مذاهب.
استاد جراحیان با تأکید بر اهمیت تسلط بر منابع اصلی در این درس حساس، جلسهای تعاملی را با طلاب برگزار کردند و نکات کلیدی در تمایز منابع شیعی و غیرشیعی را شرح دادند.
کتب معرفی شده در جلسه اول
در طول این جلسه، سرکار خانم جراحیان از اساتید فرق و مذاهب این مدرسه ، بر اساس سرفصلهای درس «فرق و مذاهب» و نیازهای روز جامعه علمی، مجموعهای از کتب کلیدی و مرجع را به طلاب معرفی نمودند. این کتب به گونهای انتخاب شده بودند که پوششدهنده مباحث تاریخی، کلامی، و جریانشناسی معاصر باشند:
ردیفعنوان کتابحوزه تمرکز1آشنایی با فرق اهل تسننمعرفی تاریخی و کلامی فرق اربعه و فرق انحرافی اهل سنت.2نقد و بررسی وهابیتتحلیل عقاید وهابیت از منظر کلامی و تاریخی با تمرکز بر نقاط اختلافی.3به سوی یک دین جهانیبررسی دیدگاههای ادیان جهانی و مباحث تقریب ادیان (احتمالاً در مواجهه انتقادی).4عرفان حلقهمعرفی و بررسی مبانی نظری و تاریخی جریان عرفان حلقه.5معنویتهای نوظهورتحلیل جریانهای نوظهور معنوی و انحرافی در عصر حاضر.
این فهرست نشاندهنده توجه ویژه مدرسه به مسائل اعتقادی و کلامی کاربردی در جامعه امروز است.
تأکید ویژه بر کتاب «معنویتهای نوظهور»
در میان کتب معرفی شده، توجه ویژهای به کتاب «معنویتهای نوظهور» معطوف گردید. استاد جراحیان با اشاره به گسترش سریع فضای مجازی و تأثیرپذیری نسل جوان از جریانهای فکری غیرمتعارف، مطالعه دقیق این کتاب را برای همه طلاب ضروری دانستند.
اهمیت محتوایی کتاب:
این کتاب به تحلیل علمی و ریشهیابی جریانات فکری مدرن و معنوی که غالباً ریشه در فرهنگ غربی یا تفاسیر انحرافی شرقی دارند، میپردازد. مهمترین موضوعاتی که در این کتاب به آنها پرداخته شده و در جلسه مورد تأکید قرار گرفت، عبارتند از:
-
قانون جذب (The Law of Attraction): بررسی مبانی فلسفی و روانشناختی این مفهوم و نقد آن از منظر توحیدی.
-
یوگا (Yoga): تفکیک یوگای ورزشی از ریشههای فلسفی و متافیزیکی آن و ارائه منظر اسلامی به این تمرینات.
-
اشو (Osho): تحلیل اندیشههای این فیلسوف و مریدانش و نحوه ورود این تفکرات به جامعه دینی.
-
کارما (Karma): بررسی مفهوم کارما در برابر مفهوم عدل الهی و تقدیر در اسلام.
-
عرفان حلقه: این بخش به صورت خاص مورد توجه قرار گرفت؛ زیرا عرفان حلقه به دلیل نزدیکی ظاهری به مفاهیم معنوی، میتواند طلاب و جوانان را در معرض شبهات قرار دهد. تحلیل دقیق این جریان در کتاب مذکور، طلاب را تجهیز میکند تا با نگاهی آگاهانه و مستند به نقد این مکاتب بپردازند.
جمعبندی و استقبال طلاب از منابع
پایان جلسه با شور و اشتیاق فراوان طلاب همراه بود. پس از اتمام سخنرانی و معرفی منابع، طلاب صف کشیده و با دقت فراوان کتب معرفی شده، به ویژه کتاب «معنویتهای نوظهور»، را مورد بررسی قرار دادند.
بر اساس آمار اولیه کتابخانه، تعداد قابل توجهی از نسخههای معرفی شده در همان جلسه به امانت برده شدند. این استقبال پرشور، نشاندهنده درک عمیق طلاب مدرسه علمیه فاطمه الزهرا (س) اراک از اهمیت برنامههای کتابمحور و تأکید مدرسه بر پژوهش عمیق و مسلح بودن به دانش روز در مباحث اعتقادی و کلامی است. این روند آموزشی به عنوان یک الگوی موفق در هفته کتاب در این مرکز علمی ادامه خواهد یافت تا هر روز شاهد معرفی منابعی متناسب با دروس مختلف و نیازهای روز جامعه باشیم
