فارس -مدرسه نرجسیه (س)سطح 2-نورآباد ممسنی

مدیریت زمان

شناسه خبر : 163364

1404/08/25

تعداد بازدید : 8

مدیریت زمان
وبینار مدیریت زمان به مناسبت هفته کتاب، کتابخوانی در فضای مجازی ایتا مشترک با مدارس نورآباد ، فسا و ارسنجان برگزار شد.

 

بسم الله الرحمن الرحیم                                                                                                       

به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی وبیناری با عنوان مدیریت زمان در فضای مجازی ایتا مشترک با مدارس نورآباد، ارسنجان و فسا برگزار شد در این وبینار که با ارائه استاد خانم محترم آذری لنده برگزار شد ابتدا به  تکنیک زمان پومو دورو چیست؟اشاره ای کردند. پودومور یعنی استراحت کردن حین انجام کار را فراموش نکنید باید کار روزانه رو تقسیم کنیم و در فاصله تعیین شده انجام دهیم هر ۲۵ دقیقه کار یک پومودرو نامیده میشود بعد از ۲۵ دقیقه باید ۳ تا ۵ دقیقه استراحت کنیم و بعد از ۴ پومودرو یک استراحت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه ای احتیاج داریم برای انجام این تکنیک نیاز به تایمر و زمان است فایده این تکنیک؟تمرکز افزایش پیدا میکند و بازدهی کار بیشتر خواهد شد به چه علت برخی افراد در مدت زمان کمی به آنچه که میخواهند رسیدند؟این افراد زمان خود را به خوبی کنترل کرده و مدیریت کرده اند و یکی از پرچالش ترین مباحث دغدغه مند افراد همین نداشتن کنترل زمان و مدیریت زمان هست.                                                                            

در این مرحله ایشان به تعریفی در مورد مدیریت زمان اشاره کردند که مدیریت زمان یعنی چی؟به کنترل میزان زمانی که برای فعالیت های معین در نظر می گیریم گفته می‌شود یعنی مدیریت خوب در واقع فرد را قادر می سازد که در یک مدت زمان کوتاه بدون استرس یا با استرس کمتری بتواند کارهایی را که به اون ایده و موفقیت خود می خواهد برسد انجام بدهد و به موفقیت و کامیابی برسد مدیریت زمان در واقع یک روش هست برای نظم بخشیدن و تقسیم زمان بین فعالیت های روز مره ی هر فرد به طوری که حداکثر بازدهی رو ما بتوانیم در موفقیت و در به اوج رسیدن اهدافمان داشته باشیم یعنی در واقع مدیریت درست زمان علاوه بر کم کردن استرس موجب عمل کرد کارایی بالا و رضایت مندی بالایی در زندگی میشود افرادی که در اطراف ما وجود دارند و ممکن است  خیلی زود به اهدافشان برسند یعنی در امورات دنیوی همه می‌گویند که افرادی موفق هستند که  اهل فعالیت هستند و مهارت خاص دارند اینها همان کسانی هستند که مدیریت زمان را کنترل کردند تمرین و ممارست کردند تا در کمترین زمان بیشترین بازدهی را داشته باشند یعنی بازدهی بالا یک استعداد نیست بلکه یک مهارت اکتسابی هست که هر کسی که به آن نیاز دارد می‌تواند آن را کسب کند و به دست بیاورد لذا در یادگیری مهارت های مدیریت زمان و برنامه ریزی هایی که ما برای اوج فعالیت های زمانی می توانیم داشته باشیم یکی از اونها این است که به وقت امیدوار باشیم بدون استرس و بدون عجله و بدون اینکه ما تکنیک خاصی رو در نظر بگیریم.                                                                                    

اهداف مدیریت زمان !؟هر انسانی که ما در نظر بگیریم یا حتی خود ما به نوعی دوست داریم یک انسان موفق باشیم یعنی موفقیت در امور برای ما بهترین ارمغان است موفقیت در امور پژوهشی ،اموزشی ،پژوهشی و...اموراتی که به طریقی به زندگی ما بستگی دارد برای ما مهم و ارزشمند است!                                     

اما چطور می‌توانیم در این امور روزانه و زندگی خود موفق باشیم ؟چطور می‌توانیم زمان خود را مدیریت کنیم ؟! و به زرنگی یا تنبلی شخص اصلا ربطی ندارد بدون داشتن برنامه نه تنها به اهداف کلی نمیرسیم بلکه در واقع در هنگام رسیدن به این اهداف کلی دارای اصول و اسلوب و شیوه و روش و مهارت خاص نباشد باز دهی منفی هم دارد و ممکن است به جاهای باریکی مانند سر در گمی ناامیدی حسرت و پشیمانی هم بیانجامد لذا تکنیک های مدیریت و برنامه ریزی زمان تکنیک هایی هستند که شخص باید در چارچوب و اسلوب و روش خاص خود آنها را پیاده کند و پی ریزی کند و دنبال اهداف خاص خودش باشد مثلا تعیین اهداف به شکل واقع بینانه این است که مدیریت زمان دقیق همیشه با هدف گذاری شروع بشود. هدفت از آمدن به حوزه علمیه چی هست؟ هدفت از موفقیت در امور پژوهشی چی هست و...اگر هدف مشخص شد مسیر راه در مقابل هدف ایجاد میشود پس هدف مهم ترین معیاریست که ما باید در مدیریت زمان جهت موفقیت دنبال کنیم توجه به موضوع باید در چه جهتی باشد خروجی دقیقی را ما باید تعیین کنیم و ببینیم که در این هدف ما به دنبال چه معیاری هستیم میزان پیشرفت ما باید تا چقدر باشد آیا نسبت به میزان پیشرفتی که داریم می‌توانیم در این هدف موفق باشیم و اینک چرا ما این هدف را انتخاب کردیم چرا باید در این مدت زمان باید این هدف را دنبال کنیم ؟                    !

هر چه هدف مشخص تر باشد برنامه ریزی جهت رسیدن به هدف و کنترل زمان در آن مقیاس خاص خودش برای ما مشخص تر است اگر ما هدف را تعیین نکنیم حتما با شکست مواجه خواهیم شد آنها ده درصد افراد در هدف دارند.                                                                                                               

هدف از خلقت انسان چه بود؟ممکن است یک نفر بگوید هدف این است که انسان به این دنیا بیاید چند صباحی زندگی کند و بعد بمیرد یک عده ممکن است بگوید هدف برهان نظم است و یا نه انسان هدفی نداشته و اجبارا هم از دنیا می‌رود زوایه دید متفاوت است اما اگر هدف ما در جهت درست خوب برنامه ریزی شود ما درمسیر راه دلسرد نمی‌شویم از هدفمان ناراضی نمی‌شویم و در کنار همه سختی ها رسیدن به هدف ارزشمند است لذا اولویت بندی می کنیم اولویت بندی و مدیریت زمان برچه اساس باید باشه ؟!در مقیاس اول هدفمون باید هدفی باشد که توان رسیدن به آن هدف را داشته باشیم (لقمه بزرگتر از دهان خود برنداریم)لا یکلف الله نفسا الا وسعها)چهار مقیاس مهم برای رسیدن به هدف اول: اینکه این کاری که ما می‌خواهیم برایش برنامه ریزی انجام دهیم آیا ضروری و مهم است. دوم: اگر ضروری و مهم است پس باید برنامه ریزی کرد سوم: اگر ضروری است ولی مهم نیست می‌دهیم دست کسی که آن را انجام دهد. چهارم: نه ضروری نه مهم حذفش می‌کنیم.            

مصادیقی مثل ساختن ایمیل، عیادت، بیمارو..کارهایی هستندکه اتمام آنهاازلحاظ زمانی انجام آنهااهمیت دارد.                                                                                                                       

یکسری کارهایی هم هستند مربوط به اهداف بلند مدت ،یک دسته دیگر کارهای مهم اما غیر ضروری مثل ورزش و یادگیری مثل ارتباط با سایر افراد باید برنامه ریزی شوند تا مطمئن شویم که می‌توانیم آنها را انجام دهیم یا خیر ی مقدار از کاهارها رو به دیگران بسپاریم و یک مقدار را هم حذف کنیم.                          

خانم آذری در آخری به معرفی کتابی در زمینه مدیریت زمان پرداختند که بهترین کتاب در زمینه مدیریت زمان؛ نوشته برایان تریسی یکی از بهترین کتاب هایی است که در زمینه مدیریت منتشر شده در این کتاب از نظم دهی به عنوان یکی از عوامل مهم مدیریت زمان یاد شده و همچنین تکنیک های زیادی در این کتاب وجود داره در واقع به ما آموزش می دهد در جهت کنترل زمان از آن استفاده کنیم پس کنترل زمان و مدیریت زمان یک در واقع مهارت اکتسابی هست یعنی ما باید در واقع آن را چسب کنیم و اون را خودمان به خودمان یاد بدهیم و اگر خودمان توانستیم در این مقیاس موفق بشیم می توانیم این برنامه ریزی را هم در اختیار دیگران قرار دهیم .