سیستان|مدرسه علمیه تخصصی حضرت نرجس(سلام الله علیها)|زاهدان

برگزاری جلسه دفاعیه با عنوان «بررسی آسیب‌ های دروغ بر ارتباطات افراد در قرآن و روایات» در مدرسه تخصصی حضرت نرجس سلام الله علیها زاهدان

شناسه خبر : 163326

1404/08/24

تعداد بازدید : 44

برگزاری جلسه دفاعیه با عنوان «بررسی آسیب‌ های دروغ بر ارتباطات افراد در قرآن و روایات» در مدرسه تخصصی حضرت نرجس سلام الله علیها زاهدان
به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه نرجس (سلام الله علیها)، جلسه دفاع سطح سه رشته تفسیر و علوم قرآنی با عنوان «بررسی آسيب‌های دروغ بر ارتباطات افراد در قرآن و روایات» مربوط به خانم «نرگس عارف‌زاده» روز شنبه مورخ 24، آبان ماه به صورت حضوری برگزار گردید.

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه نرجس (سلام الله علیها)، جلسه دفاع سطح سه رشته تفسیر و علوم قرآنی با عنوان «بررسی آسيب‌های دروغ بر ارتباطات افراد در قرآن و روایات» مربوط به خانم «نرگس عارف‌زاده» با راهنمایی «حجت الاسلام و المسلمین مصطفی باهری» و با داوری «حجت الاسلام و المسلمین صالح قنادی» روز شنبه مورخ 24، آبان ماه به صورت حضوری برگزار گردید.

خانم عارف‌زاده در ابتدا ارائه خود گفتند:گرایش به دروغ به معنی خلاف صدق و راستی، برخلاف ابعاد وجودی انسان است و آیات و روایات و سیره عملی معصومان: آن را تایید نموده است. لذا دروغ به خودی خود بار منفی دارد و آنچه در این بین مورد نکوهش شدید اسلام قرار گرفته؛ گرایش افراطی به مادیات دنیا و هدف قرار گرفتن آن در زندگی است که کذب و دروغ را می­طلبد.این گناه بزرگ، بسیاری از ابعاد زندگی در خانواده­ها و اجتماعات را تحت تأثیر خود قرار داده است و هدف از بکارگیری آن از طرف برخی افراد، به خاطر، میل و رغبت کردن به امور ناپسند و توجه به ظواهر زندگی می­باشد. گرایش به دروغ، آسیب­ها و آثار نامطلوبی در پی دارد. فراموشی قیامت، فقرنمایی، خودنمایی، بدعت در دین، نفاق، افترا، شادی تخدیری، زوال نعمت و ... از جمله آسیب­های دروغ هستند که هم از نظر معنوی و هم از بعد مادی مورد بررسی قرار می­گیرند.

ایشان در ادامه فرمودند: هم­چنین این آسیب­ ها در ارتباطات انسان با خدا، خویشتن و دیگران مصداق پیدا می­کنند و گرایش به این امور ناصحیح، موجب سست و کم­رنگ شدن آنان به اعتقادات دینی و مذهبی می­شود. به طور حتم این مسأله یعنی رو آوردن به دروغ، ریشه در عقده­ی حقارت و بیماری­های روحی و روانی دارد چرا که این معضل در هیچ جامعه سالمی به هیچ عنوان ارزش تلقی نمی­شود. اینجانب به روش توصیفی- تحلیلی در راستای تکمیل پژوهش­های انجام شده؛ با استفاده از آیات و روایات و با ساختاری متفاوت از دیگر پژوهش­ها، آسیب­های این صفت مذموم را مشخص نموده و دلیل و توجیه زشتی و بدی آن آسیب را با توجه به باورهای دینی و ارزش­های معنوی بیان نموده و توجه و تفکر در فرجام آنها را مضمون برگرفته از آیات و روایات معرفی نموده و در قالب پایان­نامه ارائه می­نمایم.

سرکار خانم کوهستانی معاون پژوهش مدرسه تخصصی گفتند: پایان‌نامه با کسب امتیاز بسیارخوب از هیئت داوران، پذیرفته شد.