گزارش ساعات پژوهشی
گزارش ساعت پژوهشی پایه اول
گزارش پژوهشی دوره آموزش نرمافزارMicrosoft Word ویژه طلاب پایه اول با مربیگری خانم عشرت آبادی بهصورت منظم و پیوسته در روزهای چهارشنبه هر هفته برگزار میشود. هدف از اجرای این دوره، ارتقای طلاب و فراهمسازی بستر لازم برای بهرهگیری از ابزارهای نوین در نگارش، ویرایش و تنظیم متون علمی و پژوهشی است. در این طرح، سرفصلها بهصورت تدریجی و کاربردی طراحی شدهاند تا ضمن حفظ انسجام آموزشی، مهارت عملی طلاب در استفاده از نرمافزارWord تقویت گردد. جلسه نخست به موضوع «آشنایی مقدماتی با محیط نرمافزارWord» اختصاص دارد که شامل معرفی اجزای محیط کار (نوار ابزار، نوار منو، نوار وضعیت و ناحیهی ویرایش)، آموزش روش صحیح ایجاد و ذخیرهسازی فایل جدید، و تمرین تایپ متون ساده با رعایت اصول نگارشی است. این جلسه با هدف ایجاد درک پایهای از ساختار نرمافزار و آمادهسازی طلاب برای ورود به مباحث تخصصیتر در جلسات آینده برگزار میشود.
گزارش ساعت پژوهشی پایه دوم
ساعت پژوهشی ویژه طلاب پایه دوم با تدریس خانم مرادی برگزار گردید. در این جلسه، موضوع آموزش سؤالات اصلی و فرعی طرحنامه مورد بررسی و تمرین قرار گرفت. هدف از برگزاری این ساعت پژوهشی، تقویت توانایی طلاب در تشخیص، تدوین و تنظیم سؤالات پژوهشی بر اساس اصول علمی و منطقی بود. خانم مرادی در آغاز جلسه به تبیین مفهوم سؤالات اصلی بهعنوان محور و هستهی اصلی تحقیق و نقش سؤالات فرعی در گسترش و تبیین ابعاد موضوع پرداخت. سپس با ارائهی نمونههای عینی از طرحنامههای پژوهشی، شیوهی تبدیل یک موضوع کلی به سؤالات اصلی و فرعی را بهصورت گامبهگام آموزش داد. در بخش پایانی، طلاب بهصورت گروهی به طراحی سؤالات پژوهشی برای موضوعات انتخابی پرداختند و با دریافت بازخورد از استاد، نقاط قوت و ضعف کار خود را شناسایی کردند.
گزارش ساعت پژوهشی پایه سوم
ساعت پژوهش ویژه طلاب پایه سوم با تدریس و راهنمایی خانم رجبی برگزار گردید. موضوع این جلسه، بیان مسئله در پژوهش بود که با هدف آشنایی طلاب با نحوهی طرح و نگارش درست مسئلهی تحقیق و اهمیت آن در فرآیند پژوهش برگزار شد. خانم رجبی به تبیین مفهوم بیان مسئله پرداخت و توضیح داد که بیان مسئله، ستون اصلی هر پژوهش و نقطهی آغاز فرایند تحقیق است. سپس، ویژگیهای یک بیان مسئلهی علمی از جمله وضوح، محدود بودن دامنه، ارتباط با موضوع، و برخورداری از پشتوانهی نظری مورد بررسی قرار گرفت. در ادامه، نمونههایی از بیان مسئلههای ضعیف و قوی تحلیل شد تا طلاب بتوانند با مقایسهی ساختار و منطق آنها، اصول نگارش صحیح را بهتر درک کنند. در بخش کارگاهی، طلاب به تمرین تدوین بیان مسئله برای موضوعات پیشنهادی خود پرداختند و با راهنمایی استاد، اصلاحات لازم را انجام دادند.
گزارش ساعت پژوهشی پایه چهارم
ساعت پژوهش ویژه طلاب پایه چهارم با تدریس خانم فیروزی برگزار شد. موضوع این جلسه، انتخاب موضوع مناسب برای مقاله پایانی بود که با هدف آشنایی طلاب با معیارهای علمی، کاربردی و پژوهشمحور در گزینش موضوع تحقیق طراحی گردید. در ابتدای جلسه، خانم فیروزی به تبیین ویژگیهای یک موضوع پژوهشی مناسب پرداخت و معیارهایی همچون تناسب با رشته تحصیلی، تازگی موضوع، امکان دسترسی به منابع، و قابلیت بررسی علمی را تشریح کرد. سپس، نمونههایی از موضوعات موفق و نامناسب مورد تحلیل قرار گرفت تا طلاب بتوانند بهصورت عینی تفاوت میان موضوعات علمی و غیرکاربردی را درک کنند. در ادامه، طلاب بهصورت کارگاهی به تمرین انتخاب موضوع پرداختند و با راهنمایی استاد، ایدههای اولیهی خود را بررسی و اصلاح نمودند.
گزارش ساعت پژوهشی پایه پنجم
ساعت پژوهش ویژه طلاب پایه پنجمبا تدریس خانم چگینی برگزار شد. موضوع این جلسه، آموزش نوشتن مقاله پایانی و مقدمات اولیهی آن بود که با هدف آشنایی طلاب با مراحل آغازین نگارش مقاله، از انتخاب موضوع تا تحلیل و تبیین آن، طراحی گردیده بود. در ابتدای جلسه، خانم چگینی به تبیین اهمیت نگارش علمی و نقش مقالهی پایانی در تثبیت مهارتهای پژوهشی طلاب پرداخت. سپس، مراحل انتخاب موضوع مناسب شامل معیارهای علمی، میزان نوآوری، قابلیت تحقیق و ارتباط با رشتهی تحصیلی مورد بررسی قرار گرفت. در ادامه، خانم چگینی به آموزش روش تحلیل موضوع پرداخت و توضیح داد که چگونه میتوان از طریق طرح سؤالات اصلی و فرعی، محورهای پژوهش را مشخص و مسیر نگارش مقاله را روشن نمود. طلاب در بخش عملی جلسه به انتخاب موضوعات پیشنهادی خود پرداختند و با هدایت استاد، به تحلیل و محدودسازی دامنهی تحقیق اقدام کردند.





