اصفهان/ موسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا/ اصفهان/ برگزاری کارگاه

شناسه خبر : 162629

1404/07/24

تعداد بازدید : 17

اصفهان/ موسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا/ اصفهان/ برگزاری کارگاه
به‌همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه تخصصی فاطمه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها اصفهان، دوره آموزشی «معرفی و آموزش سئو؛ آشنایی با تولید محتوای استاندارد در فضای مجازی براساس اصول SEO» برگزار شد.

این برنامه پژوهشی، که در روز پنج‌شنبه ۲۴ مهرماه ۱۴۰۴ از ساعت ۸ صبح تا ۱۶ عصر و با حضور آقای محمد نصاری، رئیس ارتباطات و تعاملات پژوهشی حوزه‌های علمیه خواهران، برگزار گردید، با هدف ارتقای سواد رسانه‌ای، افزایش توان تحلیل الگوریتم‌های جستجو و تقویت مهارت تولید محتوای اثرگذار دینی در فضای مجازی طراحی شد.

آقای نصاری در این نشست ضمن تبیین مفاهیم پایه‌ای «سئو» به عنوان یکی از کلیدی‌ترین ابزارهای جریان‌سازی فکری در رسانه‌های نوین، بر ضرورت حضور تخصصی و فعال طلاب فاضله حوزوی در عرصه‌ی تولید محتوای دینی تأکید کرد و افزود:

«در دنیای امروز، میدان تأثیرگذاری فرهنگی و دینی از محراب و منبر فراتر رفته و به صفحه‌های مجازی پیوند خورده است؛ ازاین‌رو بانوان طلبه باید زبان عصر خود را در تولید محتوا و رسانه بشناسند تا بتوانند پیام دین را با ادبیات مؤثر و روزآمد منتقل کنند.»

در ادامه، مباحثی همچون شناخت ساختار موتورهای جست‌وجو، معیارهای رتبه‌بندی محتوا، نحوه‌ی انتخاب کلیدواژه‌های دینی، و ارائه‌ی راهکارهایی برای پیوند میان پژوهش‌های دینی، تبلیغ مجازی و اصول فنی انتشار محتوا تشریح شد.

به گفته معاون پژوهش مدرسه، هدف از برگزاری این دوره، تربیت نسلی از طلاب پژوهشگر و رسانه‌محور است که بتوانند بر پایه‌ی آموزه‌های اسلامی و با شناخت الزامات فنی، در فضای مجازی تولید محتوای مؤثر و جریان‌ساز نمایند.

گفتنی است این کارگاه نخستین مرحله از سلسله‌دوره‌های مهارت‌افزایی رسانه‌ای برای طلاب پژوهشگر است و در مراحل بعدی مباحث تکمیلی از جمله مدیریت محتوایی، تولید چندرسانه‌ای، و تحلیل مخاطب ارائه خواهد شد.

سرفصل‌های محتوایی ارائه شده

دوره آموزشی سئو در این مرحله مقدماتی، بر پایه‌های نظری و کاربردی اصول بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو (SEO) متمرکز بود. سرفصل‌های اصلی شامل موارد زیر بود:

۲.۱. مبانی و ساختار موتورهای جست‌وجو

در بخش ابتدایی، آقای نصاری به تشریح نحوه عملکرد موتورهای جست‌وجو (مانند گوگل) پرداختند. این مباحث شامل مراحل زیر بود:

  • خزیدن (Crawling): فرآیند کشف صفحات جدید توسط ربات‌های جست‌وجو.
  • ایندکس‌گذاری (Indexing): ذخیره‌سازی و سازماندهی اطلاعات صفحات یافت شده در پایگاه داده.
  • رتبه‌بندی (Ranking): فرآیند پیچیده‌ای که نتایج مرتبط را بر اساس معیارهای الگوریتمی به کاربر نمایش می‌دهد.

۲.۲. معیارهای رتبه‌بندی محتوا (Ranking Factors)

بخش مهمی از آموزش به عوامل تعیین‌کننده جایگاه یک محتوا در نتایج جست‌وجو اختصاص یافت. این عوامل به دو دسته اصلی تقسیم شدند:

  1. عوامل درون صفحه‌ای (On-Page SEO):
    • بهینه‌سازی عنوان صفحه ((\text{Title Tag})).
    • توضیحات متا ((\text{Meta Description})).
    • استفاده صحیح از تگ‌های سرفصل ((H1, H2, H3, \dots)).
    • کیفیت و ساختار محتوای متنی (Originality and Depth).
    • سرعت بارگذاری صفحه (Page Speed).
  2. عوامل خارج صفحه‌ای (Off-Page SEO):
    • اهمیت بک‌لینک‌ها (Backlinks) به عنوان رأی اعتماد از وب‌سایت‌های دیگر.
    • اعتبار دامنه (Domain Authority).

۲.۳. تحقیق کلمات کلیدی (Keyword Research)

آموزش‌های کاربردی با تمرکز بر نیازهای محتوایی طلاب حوزوی ارائه شد. تأکید بر نحوه‌ی انتخاب کلیدواژه‌های دینی بود که هم از نظر حجم جست‌وجو مناسب باشند و هم از نظر نیت کاربر (Search Intent) با اهداف تبلیغی همخوانی داشته باشند.

۲.۴. پیوند پژوهش دینی و سئو

در این بخش، راهکارهایی برای پیوند میان یافته‌های پژوهش‌های دینی، تبلیغ مجازی و اصول فنی انتشار محتوا تشریح شد. این امر مستلزم ترجمه مفاهیم عمیق کلامی و فقهی به زبان قابل فهم و قابل جستجوی کاربران اینترنتی است.

  • تبدیل رساله به محتوای بلاگی: تبدیل چکیده‌های پایان‌نامه‌ها به مقالات سئوشده.
  • استفاده از پرسش و پاسخ‌های رایج: شناسایی دغدغه‌های روز کاربران اینترنتی در حوزه دین و پاسخگویی مستقیم از طریق محتوای بهینه.

بازخورد شرکت‌کنندگان

بر اساس نظرسنجی‌های اولیه، شرکت‌کنندگان سطح بالای دانش تخصصی مدرس و اهمیت موضوع سئو در تحقق رسالت‌های فرهنگی حوزه علمیه را مورد تأکید قرار دادند. بسیاری از طلاب اظهار داشتند که پیش از این، محتوای دینی ارزشمندی تولید کرده‌اند اما به دلیل عدم آشنایی با اصول فنی، امکان دیده شدن آن در نتایج جست‌وجو میسر نبوده است.