به گزارش معاون پژوهش حوزه علمیه حضرت فاطمه الزهرا ( سلام الله علیها)کارگاه پژوهشی درتاریخ۱۴۰۴/۷/۲۳ توسط معاون پژوهش مدرسه مبارکه برگزار گردید.
عنوان کارگاه پژوهشی : مقاله نویسی ،چگونگی مساله یابی در مقاله
مبحثی که به طلاب در کارگاه ارائه گردید :مسأله یابی و بیان تفاوت موضوع و مسأله و اینکه از مهمترین آسیب های پژوهشی خلط میان مسأله و موضوع است . و پنج راهکار برای یافتن مسأله بیان گردید که عبارتند از :
روش اول : آگاهی به چالش ها و حلقه های مفقوده ( به این معنا که مسأله ای که ناشی از دانش است در ذهن به وجود آید و پژوهشگر به دنبال حل مسأله باشد ) که این روش مختص اساتید و طلابی که فعالانه با متن مواجه می شوند .
روش دوم : مسأله یابی حین تدریس و تحصیل
روش سوم: از قبل آشنایی کافی با زوایای مسأله نداشتم و در مسأله هم نبودم ، ولی زمینه آن را دارم ( علاقه مندی به موضوع مورد تحقیق لازم است ولی کافی نیست .
روش چهارم: از قبل تصمیم خود را گرفته ام ، قرار است هر چه نویسنده در مقاله برگزیده ، من با توجه به مقاله نظر دیگری را برگزینم و خلا موجود را در قالب مقاله و پژوهش حل کنم.
روش پنجم : تمام یا اکثر مطالب خام و منابع را از نویسنده دیگر میگیرم اما با تحلیل و متد جدید که سبب سرقت علمی و خطا نشود .
در نتیجه به کار گیری سه روش اول سبب ارائه بهترین مقالات خواهد شد .
