اصفهان|فاطمیه|نجف آباد

برگزاری جلسه سوم از سمینار علمی«رویارویی با نسل z» (فرزندانمان در آستانه ی پرتگاه یا پرواز؟)

شناسه خبر : 162355

1404/07/16

تعداد بازدید : 15

برگزاری جلسه سوم از سمینار علمی«رویارویی با نسل z»  (فرزندانمان در آستانه ی پرتگاه یا پرواز؟)
این سمینار به همت مدرسه علمیه فاطمیه نجف آباد با همکاری مدیریت آموزش و پرورش نجف آباد، موسسه فرق و ادیان عصر روزهای ۳۰ و ۳۱ تیرماه و ۱ مرداد با حضور: استاد گرامی جناب آقای حامد نیازی (مدیر مسئول موسسه تخصصی فرق و ادیان عصر اصفهان، نویسنده و پژوهشگر حوزه فرق و ادیان و کلام ) همراه با برپایی نمایشگاه کتاب و پوستر نقد فرقه ها در سالن شریعتی برگزار گردید. در روز سوم حاج آقا حسناتی نماینده ولی فقیه در مجلس خبرگان و امام جمعه شهرستان نجف آباد در این نشست شرکت نمودند و از برگزاری چنین جلساتی ابراز خرسندی نمودند
 روز اول مردادماه سومین جلسه از سمینار علمی رویارویی با نسل z برگزار گردید:
در روز پایانی، بحث اساسی درباره تفاوت اسلام و ایمان، و راه‌های پرورش ایمان در نوجوانان مطرح شد. استاد نیازی با تکیه بر روایات اهل‌بیت(ع) تأکید کرد: «رفتار دینی معیار نیست؛ فهم دین و بیداری عقل، معیار ایمان است.»
وی ریشه‌ی انحراف نسل نو را در فقدان فرهنگ پرسش‌گری دانست و راه‌کارهایی برای تقویت تفکر و گفت‌وگو در محیط‌های تربیتی ارائه داد.
مهم‌ترین محورهای این روز عبارت بودند از:
نجات عقل‌های مدفون با منطق فطری عدم تناقض؛
ارائه روش‌های تربیت ایمانی با الهام از شیوه حضرت ابراهیم(ع)؛
بازکردن مسیر پرسش‌های بنیادی در نوجوانان؛
مواجهه حکیمانه با دانش‌آموزان گرایش‌یافته به کی‌پاپ، فرقه‌ها یا باستان‌گرایی.
استاد نیازی تأکید کرد: «اگر نوجوانی باوری غلط دارد، به‌جای شکستن او، با ایجاد یک ترک در باورش، مسیر رجعت را باز بگذارید. ایمان در تردید زاده می‌شود.»
درسومین روز و روز پایانی از سمینار علمی «رویارویی با نسل Z؛ فرزندان‌مان در آستانه پرتگاه یا پرواز؟»، استاد حامد نیازی با رویکردی علمی و دینی به تحلیل ابعاد روان‌شناختی و معرفتی مواجهه با جریان‌های فرقه‌ای و فرهنگی نوظهور پرداخت. 
 
در این نشست استاد به این مباحث پرداختند:
فرقه‌ها و مأموریت اصلی آن‌ها: مهندسی ذهن
در این نشست، استاد نیازی مهم‌ترین تهدید جریان‌های فرقه‌ای را تغییر و کنترل ذهن مخاطب دانست و خاطرنشان کرد:
«فرقه‌ها با استفاده از روش‌های متنوع متناسب با سن، جنسیت و طبقه اجتماعی افراد، ذهن را بازسازی کرده و ساختاری جدید و متفاوت از الگوهای دینی و فرهنگی شکل می‌دهند.»
وی تأکید کرد که هدف این گروه‌ها، نه صرفاً جذب ظاهری بلکه تغییر بنیان‌های قضاوت، گفت‌وگو و تفکر عقلانی در انسان است، به نحوی که فرد دیگر زبان مشترکی با خانواده و اجتماع نخواهد داشت.
 
کنترل ذهن با رسانه و پایان گفت‌وگو
به باور استاد نیازی، یکی از خطرناک‌ترین آثار کنترل ذهن فرقه‌ای، ختم ارتباط میان والدین و فرزندان است؛ چرا که «ذهن جدید»، زبان و منطق جدیدی ایجاد می‌کند که با ذهن سنتی و ایمانی قابل هم‌سخنی نیست.
او هشدار داد:
«فرقه‌ها از آنچه تصور می‌کنیم به ما نزدیک‌ترند و بدون آنکه متوجه شویم، ما را تغییر داده‌اند.»
 
ایمان، حلقه مفقوده در تربیت دینی
از محورهای مهم روز سوم، تمایز بنیادین اسلام و ایمان بود. استاد نیازی در تبیین این موضوع به روایتی از امام صادق(ع) استناد کرد و گفت:
«اسلام رفتار دینی است، اما ایمان باور قلبی و عمیق است؛ بسیاری از مسلمانان، مؤمن نیستند.»
وی با نقل کلام امیرالمؤمنین(ع) تأکید کرد که عبادت بدون معرفت، مانند چرخش خر آسیاب است: فرد تلاش می‌کند، اما رشد نمی‌یابد.
 
تربیت دینی نیازمند فرهنگ پرسش‌گری
در ادامه، ایشان با اشاره به انسداد راه‌های ایمان‌سازی در بسیاری از محیط‌های تربیتی، بر ضرورت تقویت روحیه پرسش‌گری در نوجوانان تأکید کرد و افزود:
«نوجوانی فصل رویش و بهار باورهاست؛ اگر در این مرحله، فضای آزاد و امن برای پرسش‌های بنیادی ایجاد نکنیم، نسل بی‌ریشه و بی‌بخار خواهیم داشت.»
 
راهکار مواجهه با فرقه‌زدگی: طرح تناقض و ترک انداختن
یکی از مهم‌ترین راهبردهای ارائه‌شده در این نشست، استفاده از روش ابراهیمی در مواجهه با باورهای باطل بود. استاد نیازی گفت:
«اگر نوجوان شما کی‌پاپ‌گرا شده یا گرایش به جریان‌های باستان‌گرایانه و فرقه‌ای دارد، با ایجاد یک ترک در باور او، بدون توهین یا درگیری، او را به تفکر وادارید؛ همان‌گونه که حضرت ابراهیم(ع) با نرمی و تدبیر بت‌شکنی کرد.»
 
بازگشت به عقل و منطق، راه بیداری ذهن‌ها
در بخش پایانی، استاد نیازی تأکید کرد که راه نجات ذهن‌های دفن‌شده، بازگشت به عقل فعال و منطق فطری است. وی گفت:
«قرآن، عقل را خاموش‌ناپذیر می‌داند؛ حتی در شرایط فتنه، غبار، شایعه، احساسات و فشار رسانه‌ها، هنوز نوری از منطق در انسان روشن می‌ماند که باید بیدار شود.»
وی روش انبیا را بیدار کردن این نور عقل از طریق گفت‌وگو، تدبر و مهربانی دانست و یادآور شد:
"اهل فکر باشیم، نه صرفاً اهل فِکِر. چرا که فکر، ایمان‌ساز است؛ اما فِکِر بی‌ریشه، ایمان‌سوز."
 
جمع بندی:
این سمینار سه‌روزه با استقبال چشم‌گیر مخاطبان فرهنگی و تربیتی روبه‌رو شد و توانست زمینه‌ای برای گفت‌وگوی عمیق‌تر درباره آسیب‌های فرهنگی و راهکارهای تربیت نسل مؤمن در عصر رسانه و فرقه‌ها فراهم آورد.
برگزارکنندگان امیدوارند این مسیر با برگزاری دوره‌های مکمل و آموزشی ادامه یابد.
 
گفتنی است در روز پایانی سمینار ، نماینده مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه شهرستان نجف آباد حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا حسناتی و  آقای موحدی رئیس آموزش و پرورش شهرستان نجف آباد و سرکار خانم فتحیان فرمانده بسیج حوزه حضرت زهرا (سلام الله علیها) و همچنین سرکار خانم زمانه مدیریت حوزه فاطمیه (سلام الله علیها) در این سمینار حضور یافتند و از برگزاری چنین برنامه هایی در سطح شهرستان تشکر کردند.
همچنین قابل ذکر است که در روز پایانی سمینار نیز همچون دو روز قبل، نمایشگاه فروش کتاب در زمینه فرقه ها و جریان های انحرافی مورد استقبال بسیار شرکت کنندگان قرار گرفته و همچنین راهنمایی مخاطبان در راستای جریان های انحرافی توسط معاون پژوهش و طلاب حوزه فاطمیه همچون دو روز قبل ادامه یافت .