اصفهان|فاطمیه|نجف آباد

برگزاری جلسه دوم از سمینار علمی«رویارویی با نسل z» (فرزندانمان در آستانه ی پرتگاه یا پرواز؟)

شناسه خبر : 162351

1404/07/16

تعداد بازدید : 19

برگزاری جلسه دوم از سمینار علمی«رویارویی با نسل z»  (فرزندانمان در آستانه ی پرتگاه یا پرواز؟)
این سمینار به همت مدرسه علمیه فاطمیه نجف آباد با همکاری مدیریت آموزش و پرورش نجف آباد، موسسه فرق و ادیان عصر روزهای ۳۰ و ۳۱ تیرماه و ۱ مرداد در سالن شریعتی برای اساتید حوزه و دانشگاه ، طلاب و معلمان برگزار گردید. همراه با برپایی نمایشگاه فروش کتاب در زمینه معرفی فرقه ها و جریان های انحرافی و نصب پوسترهایی در این زمینه جهت افزایش آگاهی شرکت کنندگان در این سمینار
روز دوم سمینار به شناخت فرقه‌ها، روش‌های جذب، تغییر ذهن و تسلط رفتاری آن‌ها اختصاص داشت.
استاد نیازی با تأکید بر اینکه بزرگ‌ترین کار فرقه‌ها کنترل ذهن است، گفت: «فرقه‌ها با مهندسی پیام، ذهن نوجوان را بازطراحی می‌کنند و نتیجه آن، قطع زبان مشترک فرزندان با والدین است.»
در این نشست، ضمن تبیین روش‌های مواجهه با فرقه‌ها، این نکته مورد تأکید قرار گرفت که فرقه‌ها بسیار پیچیده و متنوع‌اند و ساده‌سازی مواجهه با آن‌ها، آسیب‌زاست. استاد با استناد به قرآن و روایات، از جمله کلام امیرالمؤمنین(ع) درباره عبادت بدون علم، هشدار داد که رفتار دینی بدون معرفت، رشد نمی‌آورد و زمینه انحراف را فراهم می‌کند.
بررسی جریان‌های معنوی نوظهور و پشت‌پرده صنعت کی‌پاپ
در دومین روز از سمینار علمی سه‌روزه استاد نیازی با بررسی ابعاد جدید جریان‌های معنوی نوپدید و جنگ فرهنگی پنهان نظام سلطه، به واکاوی پشت‌پرده پدیده جهانی کی‌پاپ و تأثیرات آن بر نوجوانان ایرانی پرداخت.
جهان امروز در آستانه انفجار معنویت‌های بدلی
در آغاز نشست، استاد با اشاره به بیش از ۲۰ هزار جریان معنوی و شبه‌معنوی فعال در جهان امروز، ویژگی مشترک همه آن‌ها را چنین توصیف کرد: «آن‌ها آرامش می‌دهند، ولی شریعت و چارچوب ندارند؛ اضطراب را تسکین می‌دهند، اما تعهد و هدف‌مندی نمی‌آورند.» این معنویت‌های بدلی، اغلب در قالب‌های بومی و با پوشش واژگان دینی و بومی وارد فرهنگ‌ها می‌شوند و از این‌رو تشخیص سره از ناسره را دشوار می‌سازند.
ابزارهای انتقال تغییر فرهنگی: از علم تا هنر
استاد بیان کردند: تحلیل‌ها نشان داد که جنگ نرم و پروژه تغییر فرهنگ جهانی در بسترهای متنوعی نظیر هنر، موسیقی، ورزش، علم، طب سنتی التقاطی، محافل مذهبی، و حتی خدمت‌رسانی اجتماعی نفوذ می‌کند. به‌ویژه جریان‌هایی نظیر عرفان حلقه، طب‌های تلفیقی با رنگ و لعاب دینی، و خدمات خیریه‌محور به عنوان پایگاه‌های نفوذ فرهنگی مطرح شدند.
 
کی‌پاپ؛ چهره مدرن جنگ نرم با نقاب موسیقی
یکی از محورهای اصلی جلسه دوم، تحلیل پدیده کی‌پاپ (K-pop) به‌عنوان یکی از جدی‌ترین ابزارهای تهاجم فرهنگی بود. استاد نیازی با ارائه گزارشی دقیق از تاریخچه و ساختار کی‌پاپ گفت:
«کی‌پاپ صرفاً یک سبک موسیقی نیست؛ بلکه پروژه‌ای راهبردی برای تغییر سبک زندگی، تضعیف بنیان خانواده، ترویج مصرف‌گرایی، جنسی‌سازی نوجوانان، و انتقال آرام ولی عمیق فرهنگ آمریکایی با نقاب کره‌ای است.»
ریشه‌های تاریخی کی‌پاپ در ساختار نظام سلطه
تحلیل تاریخی نشان داد که پس از جنگ جهانی دوم، کره جنوبی تحت نفوذ آمریکا قرار گرفت. آمریکا برای تثبیت مرزهای سیاسی جدید، از سازمان‌های رفاهی پوششی مانند USO برای ترویج فرهنگ خود بهره گرفت. از دل این برنامه‌ها، موسیقی پاپ آمریکایی به فرهنگ کره‌ای تزریق شد و به‌تدریج کمپ‌های نظامی به مراکز انحراف اخلاقی و تولد کی‌پاپ بدل شدند.
به گفته استاد نیازی، بیش از یک میلیون دختر کره‌ای از دهه ۱۹۵۰ تا ۱۹۹۰ در چارچوب قراردادهای رسمی با آمریکا درکمپ‌های نظامی برای سربازان آمریکایی به‌کار گرفته شدند و صنعت کی‌پاپ از دل همین اردوگاه‌ها متولد شد.
کی‌پاپ؛ صنعت عروسک‌سازی با نقاب ستاره‌سازی
امروزه کی‌پاپ با پشتوانه چند شرکت عظیم کره‌ای و آمریکایی، به یک کارخانه پرورش نوجوانان تبدیل شده است. در مدارس تخصصی کی‌پاپ، دانش‌آموزان از ۸ سالگی با هزینه ماهانه چند هزار دلاری آموزش می‌بینند؛ شامل:
آموزش رقص و موسیقی حرفه‌ای
اعمال جراحی زیبایی متعدد
تمرین‌های شدید بدنی
رژیم‌های سخت غذایی
انزوای اجتماعی و کنترل ارتباطات
در نهایت، فارغ‌التحصیلان این مدارس باید ۱۰ سال کار رایگان به‌عنوان برده هنری برای شرکت‌های حامی خود انجام دهند؛ پدیده‌ای که کره‌ای‌ها به‌صراحت آن را «قرارداد بردگی» می‌نامند.
آثار فرهنگی کی‌پاپ بر جامعه ایرانی
استاد نیازی با اشاره به آثار خطرناک کی‌پاپ در میان نوجوانان ایرانی گفت:
ترویج چالش‌های وزن واختلالات تغذیه‌ای گرایش شدیددختران به جراحی‌های زیبایی
رشد پسران با ظاهر و رفتار دخترانه
افزایش تقاضای تغییر جنسیت در نوجوانان
ترویج بی‌قیدی جنسی و گرایش به همجنس‌گرایی
استفاده گسترده پسران از لوازم آرایشی
رواج سگ‌گردانی و تقلید از سبک زندگی غربی
همچنین، اشاره شد که سریال‌های کره‌ای نقش مکمل موج فرهنگی کی‌پاپ را ایفا کرده و تصویرسازی مثبت از این سبک زندگی را درذهن نوجوانان تثبیت می‌کنند.
نقد محتوایی موسیقی‌های کی‌پاپ و BTS   
در بخشی از جلسه، محتوای برخی ترانه‌های مشهور BTS مورد بررسی قرار گرفت. ترانه‌هایی نظیر «FIRE» با شعارهایی نظیر «زندگی مال خودته، هرجور می‌خوای زندگی کن؛ همه چیز را به آتش بکش»، به جای تربیت نسل شجاع، نسلی جسور، بدون مرز و بدون معیار تربیت می‌کنند.
به تعبیر استاد نیازی: «شجاعت بر پایه عقل و منطق است؛ اما جسارت بر پایه هیجان و لذت. BTS به دنبال نسل جسور است، نه شجاع».
 
خودکشی و افسردگی در دل صنعت سرگرمی
یکی دیگر از واقعیات تلخ مطرح‌شده، افزایش نرخ خودکشی در میان نوجوانان کره‌ای به‌ویژه اعضای گروه‌های کی‌پاپ بود. به‌رغم ظاهر شاد و پرزرق‌وبرق این صنعت، موج خودکشی‌های تقلیدی، افسردگی‌های مزمن و فروپاشی‌های شخصیتی در پسِ چهره این ستارگان پنهان است.
 
جمع‌بندی: نبرد پنهان و آرام اما ویرانگر
در پایان جلسه روز دوم ، استاد نیازی هشدار داد که:
«ما در حال عبور از مرزهای جنگ سخت به عرصه‌های پیچیده‌تر و پنهان‌تر جنگ شناختی هستیم؛ نسلی در حال تربیت است که دین برایش مهم نیست، ارزش‌ها را نسبی می‌داند، و با ابزار هوش مصنوعی تغذیه فکری می‌شود. آینده از آنِ کسی است که تربیت را جدی‌تر بگیرد».
گفتنی است که همزمان با برگزاری سمینار،نمایشگاه فروش کتاب و راهنمایی شرکت کنندگان در راستای فرقه ها و جریان های انحرافی توسط معاون پژوهش و طلاب حوزه فاطمیه در روز دوم نیز همچنان ادامه داشت.