تهران حوزه تخصصی حضرت فاطمه (س)

برگزاری کرسی علمی ترویجی ژن درمانی سلول های زایشی و اثر آن در آشفتگی روابط خویشاوندی از دیدگاه فقه اسلامی 

شناسه خبر : 161794

1404/07/07

تعداد بازدید : 24

برگزاری کرسی علمی ترویجی  ژن درمانی سلول های زایشی و اثر آن در آشفتگی روابط خویشاوندی  از دیدگاه فقه اسلامی 
به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه تخصی حضرت فاطمه (س) کرسی علمی ترویجی با عنوان «ژن درمانی سلولهای زایشی و اثر آن در آشفتگی روابط خویشاوندی از دیدگاه فقه اسلامی» با حضور استاد ارائه دهنده سرکارخانم دکتر‌ فاطمه اردستانی واستادناقد: سرکار خانم دکترمریم اسمعیلی پرزان ودبیر علمی: سرکار خانم دکتر نرگس سروش در روز دوشنبه 7 مهرماه 1404 برگزار گردید.
به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه تخصی حضرت فاطمه (س) کرسی علمی ترویجی با عنوان  «ژن درمانی سلولهای زایشی و اثر آن در آشفتگی روابط خویشاوندی از دیدگاه فقه اسلامی» با حضور استاد ارائه دهنده سرکارخانم دکتر‌ فاطمه اردستانی واستادناقد: سرکار خانم دکترمریم اسمعیلی پرزان ودبیر علمی: سرکار خانم دکتر نرگس سروش در روز دوشنبه 7 مهرماه 1404 برگزار گردید.
در ابتدا دکتر اردستانی به تببین موضوع کرسی پرداخت و خاطر نشان کرد: تغییر دودمان سلول‌های زایشی یک بیمارِ تحت درمان ژنتیکی، شامل وارد کردن نسخه طبیعی از یک ژن به اسپرم، تخمک، تخم لقاح یافته در مراحل اولیه جنینی و سلول های بنیادی جنینی است..
ایشان در ادامه افزود:دستکاری ژنتیکی در اسپرم و تخمک باهدف درمان بدون انتقال ژن خارجی، مشمول ادله عام درمان بوده و امری جایز است و ژن‌درمانی سلول‌های زایشی با انتقال ژن خارجی، تنها در صورت ضرورت پزشکی جایز است.
هم چنین در ژن‌درمانی با منشأ زوج یا زوجه، رابطه نسبی با فرزند برای زوجین باقی است و درمان اسپرم یا تخمک لقاح یافته از طریق ژن مرد بیگانه موجب اطلاق عنوان پدر بر صاحب ژن نمی‌شود و جنین تنها منتسب به زوج است و در این مورد توافق آراء وجود دارد..در صورت مشارکت ژن زن بیگانه در درمان تخمک یا تخمک لقاح یافته، صاحب تخمک مادر کودک به‌حساب آمده و زن دهنده ژن، مادر محسوب نمی‌شود، اما دیدگاه مخالف نیز در این زمینه وجود دارد.
این کرسی مورد استقبال طلاب قرار گرفت.