طلبه تراز؛ از خودسازی تا جهاد علمی در مسیر انقلاب
نخستین جلسه از سلسله نشستهای هماندیشی با محوریت «طلبه تراز از منظر امام خمینی (ره) و امام خامنهای (مدظلهالعالی)» در دو نوبت مجزا برای طلاب پایه اول، دوم و سوم برگزار شد.
در این نشست، خانم تیزبخش—دانشآموخته مدرسه، طلبه سطح سه رشته کلام و نخبه تحصیلی—با حضور در جمع طلاب، از ایشان خواستند تا ضمن معرفی خود، به بیان چرایی ورود به حوزه علمیه و میزان تحقق اهداف طلبگی خود در فضای حوزوی بپردازند.
نکته قابل توجه در این گفتوگوها، اشتراک نظر اکثر طلاب در هدف اصلی ورود به حوزه بود: خودسازی. این موضوع بهعنوان نخستین ویژگی طلبه تراز، مورد تأکید قرار گرفت؛ چرا که در بیانات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، خودسازی یکی از اصول بنیادین تربیت طلبه شمرده شده است.
خانم تیزبخش در ادامه، به نقش مؤثر مطالعه در مسیر خودسازی اشاره کردند و تأکید نمودند که مطالعه کتب اعتقادی و اصولی، بهویژه آثار شهید مطهری و علامه مصباح (ره)، میتواند گامهای مؤثری در شناخت مسیر و تهذیب نفس ایجاد کند. ایشان با تأکید بر ضرورت پویایی، دغدغهمندی و پژوهشمحوری در طلبه، خاطرنشان کردند که صرفاً درسخواندن نمیتواند ضامن موفقیت در مسیر طلبگی باشد.