گلستان-گرگان-الزهراء «سلام الله علیها» برگزاری کارگاه با عنوان استخراج مقاله علمی از رساله سطح 4

کارگاه استخراج مقاله علمی از رساله سطح برگزار گردید4

شناسه خبر : 161587

1404/07/06

تعداد بازدید : 29

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه تخصصی الزهراء(س) گرگان کارگاهی با عنوان استخراج مقاله علمی از رساله سطح 4، در تاریخ 3/7/1404 با حضور دکتر محمود حکمت‌نیا ودکتر فرج الله هدایت‌نیا استاد گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با شرکت طلاب سطح ۴ برگزار گردید.

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه تخصصی الزهراء(س) گرگان کارگاهی با عنوان استخراج مقاله علمی از رساله سطح 4،  در تاریخ 3/7/1404 با حضور دکتر محمود حکمت‌نیا ودکتر فرج الله هدایت‌نیا استاد گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با شرکت طلاب سطح ۴ برگزار گردید. این کارگاه با هدف رفع چالش‌های طلاب در فرآیند نگارش رساله و استخراج مقاله برگزار شد و نکات ارزشمندی در خصوص مدیریت زمان، انتخاب فصلنامه‌های مناسب و روش‌های تسهیل فرآیند داوری ارائه گردید.

مسائل مطرح شده در جلسه:

  1. چالش‌های فرآیند داوری و پذیرش مقالاتی که قصد ارسال به فصلنامه های علمی پژوهشی را دارند:
    • فرآیند داوری در فصلنامه‌های علمی پژوهشی معمولاً طولانی است. به عنوان مثال، ممکن است ماه‌ها زمان ببرد تا مقاله‌ای داوری شود و نتیجه آن مشخص گردد.
    • توصیه می‌شود طلاب حداقل دو مقاله از پایان‌نامه خود استخراج کنند تا در صورت تأخیر یا رد شدن یکی، مقاله دیگری در دسترس باشد.
    • برخی فصلنامه‌ها به دلیل کمبود مقاله، فرآیند داوری سریع‌تری دارند و ممکن است در پذیرش مقالات سخت‌گیری کمتری نشان دهند.
  2. نکاتی برای تسهیل فرآیند استخراج مقاله:
    • « بهتر است طلاب، بعد از تصویب طرح تفصیلی رساله، بخشی از رساله که قابلیت تبدیل به مقاله را دارد، شناسایی کرده و با تغییراتی در فرمت، به مقاله تبدیل کنند. نگارش خلاصه‌ای از منابع و مطالب مورد مطالعه می‌تواند در تسریع فرآیند نگارش مقاله مؤثر باشد.
  3. تجربیات شخصی:
    • برخی طلاب به دلیل تمرکز بیش از حد بر مقدمات و کلیات رساله، در ادامه کار با مشکل مواجه می‌شوند.
    • خلاصه‌نویسی و یادداشت‌برداری از منابع می‌تواند به سازماندهی بهتر مطالب کمک کند.
    • در برخی موارد، مشورت با اساتید یا افراد متخصص می‌تواند به رفع ابهامات و بهبود کیفیت کار کمک نماید.

4. اهمیت گفتگو و تبادل نظر

  • برای توسعه و بهبود موضوعات علمی، گفتگو با دوستان، همکاران و حتی خانواده بسیار مؤثر است. توصیه می‌کنم موضوعات را بارها با دیگران در میان بگذارید و توضیح دهید.این گفتگوهای علمی نه تنها به شفاف‌سازی ایده‌ها کمک می‌کنند، بلکه می‌توانند منجر به ایده‌های جدید شوند.

5. مدیریت زمان و اولویت‌بندی

  • در فرآیند تحقیق و نگارش، رعایت زمان و اولویت‌بندی کارها بسیار مهم است.
    • مثلاً اگر مقاله‌ای را در حال نگارش هستید، باید زمان کافی برای مطالعه، تحقیق و ویرایش اختصاص دهید.
    • از طرفی، اگر موضوعی برای رساله یا مقاله انتخاب کرده‌اید، بهتر است از همان ابتدا دغدغه‌های اصلی خود را مشخص کنید تا از پراکنده‌کاری جلوگیری شود.

6. انتقال تجربیات پژوهشی

  • روش‌هایی مانند فیش‌نویسی و خلاصه‌برداری از کتاب‌ها کمک می‌کنند تا مطالب را بهتر سازماندهی کنیم پیشنهاد میشود مقالات و تحقیقات قبلی را بررسی کنید و در صورت امکان، آنها را به یک رساله یا مقاله ۲۰ صفحه‌ای تبدیل نمایید..

7. انتخاب موضوعات جدید و چالش‌برانگیز

  • اگر در انتخاب موضوع برای رساله یا مقاله مشکل دارید، می‌توانید از موضوعات جدید و کمتر پرداخته‌شده استفاده کنید.
    • مثلاً:
      • نظریه عدالت جنسیتی و تفاوت آن با نظریه مساوات
      • تجربه جمهوری اسلامی در حوزه خانواده
      • تعارض فقه اسلامی با حقوق بشری
      •  

8. پیشنهاد موضوعات برای پژوهش‌های آینده

  • برای پژوهشگرانی که هنوز موضوعی انتخاب نکرده‌اند، پیشنهاد می‌کنم به موضوعات زیر توجه کنند:
    • مسئولیت تربیتی مادر در فقه اسلامی
    • تحلیل کارکردگرایانه از احکام فقهی خانواده
    • بررسی تطبیقی مهریه و نفقه در کشورهای اسلامی