
به گزارش دبیر خانه همایش ملی «هوش مصنوعی، خانواده و تعلیم و تربیت» (مدرسه علمیه تخصصی فاطمیه گرمسار» اولین پیش نشست این همایش ملی توسط معاونت پژوهش مدیریت حوزه علمیه خواهران استان سیستان وبلوچستان 24 شهریور 1404 با عنوان : "هوش مصنوعی و خانواده با رویکرد تربیتی" با ارائه خانم دکتر اکرم پسندیده ( دکترای هوش مصنوعی و رباتیک ، عضو هیئت علمی دانشگاه جامع نیروی انتظامی امین تهران) برگزارشد.
دکتر اکرم پسندیده در مقدمه ضرورت این نشست را چنین بیان کردند : 1-نفوذ سریع هوش مصنوعی در زندگی روزمره 2- تغییر سبک زندگی ونیاز به باز تعریف مفاهیم تربیتی 3 بسیاری از نوجوانان از چت بات ها برای مشاوره استفاده می کنند
ایشان در ادامه مطرح کردند چت بات ها امکانات وابزارهایی هستند که اجازه می دهند متناسب با نیاز و درخواست مخاطب وکاربر، خروجی مطلوبی گرفته شود و ابزارهای هوش مصنوعی زیادی وجود دارد وکه از متن تا شعر وحتی کد می توانند تولید کنند مانند چت جی پی تی ، گوگل بلرد ،بینگ چت ، پرپلکسیتی ، چت جی پی تی پلاس ، جسبر، کولوسال چت، یوچت
در ادامه دکتر پسندیده دو تعریف از هوش مصنوعی را بیان داشتند.
تعریف بنیادین هوش مصنوعی را چنین بیان نمودند : هوش مصنوعی دانش ساختن ماشین ها یا برنامه های هوشمندی است که توانایی درک محیط، یادگیری استدلال وتصمیم گیری برای رسیدن به اهداف مشخص را دارند
و تعریف دیگر بر اساس عملکرد هوش مصنوعی شاخه ای از علوم کامپیوتر است که به خود کار سازی رفتار های هوشمندانه می پردازد زیر شاخه های این حوزه عبارت است از: یادگیری عمیق و پردازش زبان طبیعی بینایی کامپیوتر وسیستم های خبره
دکتر پسندیده افزودند: با توجه به دیدگاه تربیتی با ورود فناوری های جدید با یک سری چالش ها وفرصت هایی رو به رو هستیم از جمله چالش ها که با فناوری هوش مصنوعی از قبل وجود داشته وامروزه نیز هست بحران هویت والگو زدایی وتهدید حریم خصوصی وشکاف دیجیتالی بین نسل ها وقالب بندی فکری وسوءگیری الگوریتمی
ایشان بیان داشتند : فرصت هایی که این فناوری ایجاد می کند عبارت است از دستیار شخصی شده تربیت ، توانمند سازی خانواده با نیاز های ویژه و شخصی سازی آموزش در خانوده
و راه کار کلیدی را سواد دیجیتال وسواد زندگی بیان کردند. سواد دیجیتال برای ما فرهنگ سازی می کند وفرصت هایی از جمله ومهارت تفکر انتقادی وحفاظت از داده ها وبرنامه ریزی برای زمان استفاده و برقراری ارتباط امن وخلاقیت وتولید محتوا را ایجاد می کند
خانم دکتر پسندیده چارچوب رویکرد تربیتی هوش مصنوعی را آگاهی بخشی ومحافظت فعال ومقابله با تهدیدات وتقویت تفکر اانتقادی والگو سازی بیان داشتند وافزودند که هوش مصنوعی وخانواده یک مدل تربیتی است که در عصر دیجیتال 4 لایه دارد.1- لایه مهارتی وسوادی (سواد دیجیتال )2- لایه ارتباطی وعاطفی (رابطه والد –فرزند )لایه مدیریتی ونظارتی (کنترل وتنظیم قوانین )
واز جمله زوایای هوش مصنوعی را که به آن پرداختند زاویه فلسفی .زاویه روان شناختی ،زاویه جامعه شناختی زاویه اخلاقی وزاویه آینده نگری بود
وچشم انداز های هوش مصنوعی در آینده خانواده از تحول تا تعالی را این چنین ترسیم نمودند 1- هوش مصنوعی به عنوان همیار تربیتی همه جانبه 2- ظهور همراهان هوشمند خانوادگی 3- هوش مصنوعی وسلامت خانوده 4- تقویت پیوند های خانوادگی 5- چالش های آینده پرداختند
در پایان بیان داشتند که خانواده های موفق از هوش مصنوعی به عنوان ابزاری برای تقویت ارتباط انسانی استفاده می کنند نه جایگزینی برای آن وخانواده های ناموفق به هوش مصنوعی اجازه می دهند که روابط انسانی را تضعیف کند وحریم خصوصی را نقض کند. کلید موفقیت را تعادل بین استفاده از هوش مصنوعی وحفظ ارزش های انسانی دانستند
