کردستان | مرکز تخصصی حوزه علمیه ریحانه النبی (س) سطح 2و3شهرستان سنندج

از اشتراکات و افتراقات شیعه امامیه و مسیحیت کاتولیک در اصل توحید دفاع شد.

شناسه خبر : 159303

1404/03/11

تعداد بازدید : 30

از اشتراکات و افتراقات شیعه امامیه و مسیحیت کاتولیک در اصل توحید دفاع شد.
در کردستان | مرکز تخصصی حوزه علمیه ریحانه النبی (س) سطح 2و3شهرستان سنندج از اشتراکات و افتراقات شیعه امامیه در اصل توحید با تاکید برآیات قرآن و عهد جدید دفاع شد.

به گزارش معاونت پژوهش مرکز تخصصی حوزه علمیه ریحانه النبی (سلام الله علیها) سنندج در تاریخ 1404/3/11 جلسه دفاعیه سطح 3 رشته کلام اسلامی با راهنمایی حجت الاسلام والمسلمین آقای سید محمد جعفر سبحانی و با داوری حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای محمد اکبری برگزار گردید. در این جلسه طلبه محترمه از پایان نامه خود باعنوان اشتراکات و افتراقات شیعه امامیه و مسیحیت کاتولیک در اصل توحید با تاکید بر آیات قرآن و عهد جدید دفاع کردند.طلبه مذکور پایان نامه خود را در پنج فصل و هر فصل دارای چندین گفتارو هرگفتار، خود دارای چند زیر گفتار نگاشته است.ایشان در چکیده پایان نامه خود آورده اند:«این پژوهش با عنوان «اشتراکات و افتراقات شیعه امامیه و مسیحیت کاتولیک در اصل توحید با تاکید بر آیات قرآن و عهد جدید» و با هدف برابرسنجی آموزه­ی توحید میان دو دیدگاه شیعه امامیه و مسیحیت کاتولیک و شناخت اشتراکات و تفاوت­های این دو دیدگاه سامان یافت. برابرسنجی دو دیدگاه در آموزه­ی توحید به امر قرآن از بایسته­های علم کلام است، که در آن نگارنده تنها به گردآوری مطالب بسنده نکرده و در نمونه­ها و یا مواردی با تحلیل­های خود نگاهی تحلیلی-انتقادی به شماری از آموزه­های پیش­روی پژوهش داشته است. یافته­های پژوهش که با روش داده­پردازی توصیفی-تحلیلی-تطبیقی و با به کارگیری منابع کتابخانه­ای و نرم­افزارهای معتبر در پنج فصل سامان یافت. نمایان کننده­ی این واقعیت است که با وجود آموزه­های اختلافی و منحصر بفردِ کاتولیک مانند، تثلیث، الوهیت عیسی، گناه نخستین و طرح نجات که منجر به اختلافاتی عمیق میان دو دیدگاه در مراتب توحید می­شود؛ اما هر دو دیدگاه در موحد بودن خود پافشاری کرده و خود را مبرا از شرک می­دانند. یافته­های پژوهش هم­چنان نمایان کننده­ی این است که دیدگاه تشیع امامیه که در پذیرش آموزه­ی توحید عقلانیت را اجباری می­داند در برابر دیدگاه کاتولیک که آموزه­ی توحید را امری تعبدی و مکاشفه­ای برمی­شمارد، برتری داشته و به دلیل دربرگرفتن عقلانیت از قابلیت اثبات به مراتب بیشتری برخوردار است» در پایان جلسه دفاعیه طلبه فوق الذکر، استاد داور اشکالات و ایراداتی که بر این پایان نامه وارد بود را عرض کردند و نمره 20 را به پایان نامه این طلبه دادند.