در ابتدای جلسه، خانم موسوی استادِاین کارگاه، تحقیق را محصول میل به پرسشگری دانست که با مواجهه انسان با مسئلهای خاص، بالفعل میشود. وی موضوعیابی را نخستین و مهمترین گام در مسیر پژوهش معرفی کرد و مراحل مختلف آن را تشریح نمود.
ایشان بررسی تکراری نبودن موضوع و وجود منابع معتبر را مرحلهای اساسی پیش از انتخاب نهایی دانست و سپس به معرفی روش جدول سهتایی در موضوعیابی پرداخت که دراین روش، پژوهشگر باید ابتدا ابعاد موضوع را از جهت چیستی، چرایی و آسیبهاو ... تحلیل کرده، سپس با تحدید موضوع به مسئلهای خاص، موضوعی جدید و دقیق خلق کند.
خانم موسوی همچنین به روش تبارشناسی موضوع، تحلیل آن از نظر زمان، مکان و مقاطع و لایههای بحث اشاره کرد و ویژگیهای یک موضوع مطلوب را برشمرد.
در پایان نیز برخی سایتهای کاربردی برای انتخاب بهتر موضوع، معرفی و از طلاب خواسته شد موضوعات خود را با روشهای ارائه شده تطبیق و اصلاح نمایند.
این کارگاه با هدف تقویت مهارتهای پژوهشی طلاب و اشنایی با روشهای صحیح موضوعیابی برگزار کردید

