نشست علمی - پژوهشی

آذربایجان غربی، ارومیه، نشست علمی - پژوهشی با موضوع رسالت طلاب پژوهشگر در تحولات علمی و اجتماعی

شناسه خبر : 157676

1404/02/08

تعداد بازدید : 30

آذربایجان غربی، ارومیه، نشست علمی - پژوهشی با موضوع رسالت طلاب پژوهشگر در تحولات علمی و اجتماعی
نشست علمی پژوهشی با عنوان «رسالت طلاب پژوهشگر در تحولات علمی واجتماعی » با حضور دکتر معین فر پژوهشگر منتخب سال 81 و استاد دانشگاه در تاریخ 8/2/1404 در مدرسه علمیه تخصصی الزهراء علیها السلام ارومیه برگزار شد.

نشست علمی پژوهشی با عنوان «رسالت طلاب پژوهشگر در تحولات علمی واجتماعی » با حضور دکتر معین فر پژوهشگر منتخب سال81 و استاد دانشگاه در تاریخ 8/2/1404در مدرسه علمیه تخصصی الزهراء علیها السلام ارومیه برگزار شد.

 

دکتر معین فر در ابتدا ضمن تسلیت فاجعه بندر شهید رجایی بندرعباس وتبریک فرا رسیدن دهه کرامت به شروع بحث پرداختند.

 ایشان از نقش پژوهش در تبلیغ گفت و ابراز داشت: یکی از رسالت‌های اصلی و امروزی حوزه‌های علمیه، بحث پژوهش است. در جشنواره‌های علمی و پژوهشی باید تلاش کرد تا اصالت خود را حفظ کنیم و در مهم‌ترین سنگر سیاست‌گذاری و قرارگاه فرهنگی نظام اسلامی و جبهه مقاومت جهان اسلام فعال بود. حوزه علمیه ظرفیت‌های خوبی در این زمینه دارد و می‌تواند در خدمت نظام و انقلاب باشد.

 معین فر ادامه دادوگفت: مسائل پژوهشی مسائل برخواسته از جامعه است و طلبه باید به مسائلی بپردازد که نیاز جامعه است در غیر این صورت این پژوهش‌ها ارزش چندانی ندارد. مهم‌ترین رسالت نظام علمی- تربیتی حوزه‌های علمیه تربیت طلاب عالم وماهر است. تدوین برنامه‌ای منسجم، مهارت بخش وعملگرا به منظور تربیت طلاب کارآمد، جزء مطالبات جدی مدارس علمیه به شمار می‌رود. قراردادن پژوهش در متن برنامه آموزشی مطمئن‌ترین راه برای وصول به هدف است. سطح توانمندی طلاب باید  به حدی برسد که بتوانند درهر شرایطی زندگی علمی خود را ادامه دهند. پژوهش همزاد تحصیل و تدریس در حوزه های علمیه است.

پژوهشگر حقیقی برای روشن کردن و شناسایی راه زندگی بشر و هموار کردن راه هدایت خلق تلاش می‌کند و به دنبال این است که درست را از نادرست به دیگران نشان دهد. پژوهش در حوزه‌های علمیه سابقه‌ای بیش از هزار سال دارد محققان، مفسران، متکلمان و فیلسوفان بزرگ در طول تاریخ اسلام به پژوهش اهمیت دادند و میراث گرانبهایی که برای ما به یادگار گذاشتند گواه این مطلب است. در سیستم‌های آموزشی موفق، خروجی سیستم پژوهشگرانی هستند که توانایی تولید نظریه‌های جدید را برای حل مشکلات و توسعه کمی و کیفی موضوعی خاص به دست آوردند.

معین فرضمن اشاره به لزوم آموزش مهارت های پژوهشی و شیوه‌های تحقیقات دینی برای طلاب افزود: 

نسل امروز بیش از آنکه تولیدکننده و پردازنده دانش و بینش باشد، مصرف کننده اطلاعات و معلومات است و به اندوختن اطلاعات بسنده کرده است. فضلا و طلاب حوزه‌های علمیه باید تحقیق، تعلیم و تدریس را اولویت اول خود بدانند و به آنها اهتمام ورزند. داشتن روحیه کنجکاوی، تفکر، پرسشگری ، خلاقیت، نقد به‌جا و متناسب با شرایط و با رعایت آداب، بزرگترین عامل برای حرکت در مسیر صحیح و رسالت طلبگی است و این روحیه‌ها باید در بانوان طلبه تقویت شود.

آموزش مهارت‌های پژوهشی و شیوه‌های تحقیقات برای همه طلاب لازم و ضروری است. فارغ از هر مسئولیت و نقشی که طلاب در آینده خواهند داشت؛ اما اگر بخواهید یک پژوهشگر و محقق در آینده علمی شوید، علاوه بر مهارت‌های عمومی پژوهشی، کسب مهارت‌های تخصصی، تکمیلی و پیشرفته پژوهشی برای طلبه‌ها موضوعیت پیدا می‌کند.

ایشان در ادامه به جایگاه تحقیق و پژوهش طلبگی در زندگی اجتماعی اشاره کرد و گفت: اولین موضوع گذر از جهل علمی و عملی است که انسان باید از این دو جهل خارج شود تا به مسئولیت خود خوب عمل کند و این جز با پژوهشگری و علم پیدا کردن و رسیدن به نور میسر نیست.

در آخر  برنامه معین فر ضمن جمع بندی مطالب افزود: همه تحقیقات اثرگذار و تحول آفرین در طول تاریخ، نتیجه ایده‌های نو و جدید بوده‌اند. یکی از مهم‌ترین وظایف مدیران و مسئولان پژوهشی کمک به دانش پژوهان برای رسیدن به ایده‌های جدید است. در حوزه الهیات و معارف اسلامی باید به دنبال محصول و هدف صحیح بود. نمو و رشد علم هر شخصی در این است که دانسته‌های خود را نشر دهد و برای دیگران بازگو کند در حالی که متاسفانه برخی در این زمینه بخل ورزی می‌کنند.

باید توجه داشته باشیم که هر طبله یا دانشجو در آینده یک مدرس، مبلغ، مدیر، پژوهشگر، مشاور، هنرمند خواهد بود. در همین فرآیند باید زمینه‌های مستعد آنان کشف و در مسیر مورد نظر تربیت شوند تا زمان فارغ التحصیلی به ثمر نشسته باشند.