کارگاه «موضوعیابی پژوهشی» ویژه طلاب علاقهمند به تحقیق و نگارش برگزار شد. نوری، معاون پژوهش مدرسه، اظهار داشت: هدف از برگزاری این کارگاه، آموزش شیوههای انتخاب موضوع مناسب برای تحقیق، سخنرانی، مقاله بود و در ابتدای جلسه نیز اهمیت نقطه شروع پژوهش مورد تأکید قرار گرفت.
وی با اشاره به بخش نخست کارگاه، افزود: بدون موضوع درست، پژوهش دچار گمگشتگی میشود. در همین بخش، تفاوت میان موضوعات کلی و نیازمحور با ارائه مثالهایی مانند مقایسه «صفات خدا» با «چگونه خدا را به کودکان معرفی کنیم؟» برای طلاب توضیح داده شد.
معاون پژوهش مدرسه با تشریح محتوای بخش دوم کارگاه بیان کرد: منابع متعددی برای موضوعیابی وجود دارد؛ از جمله قرآن و روایات، مسائل روز جامعه مانند فضای مجازی و آسیبهای اجتماعی، پرسشهای مخاطبان و تجربههای شخصی. در پایان این بخش، از طلاب خواسته شد تمرین عملی موضوعیابی انجام دهند.
وی در جمعبندی نهایی تصریح کرد: یک موضوع مناسب باید ویژگیهایی چون وضوح، کاربردی بودن، قابلیت تحقیق و امکان استناد به منابع معتبر را داشته باشد. بهعنوان نمونه، بهجای پرداخت کلی به «عدالت در اسلام»، پیشنهاد شد موضوع مشخصتری مانند «نگاه امام علی (ع) به عدالت در نامه به مالک اشتر» انتخاب شود.

