به هدف آشنایی طلاب بااصول نگارش وساختار پاراگراف نویسی جهت سازماندهی مطالب وشیوه های بسط آنها؛ کارگاهی با عنوان "نگارش علمی وپاراگراف نویسی" در مدرسه علمیه فاطمه الزهرا (سلام الله علیها) اسلام آباد غرب به صورت حضوری برگزارشد.
این کارگاه در طول 14 جلسه که هر جلسه یک ساعت به طول انجامید برای طلاب پایه ی پنجم برگزارشد.
مدرس حوزه در این کارگاه بیان داشت : دانـش بلاغت که بـه نـگارش مربـوط میشـود، از دو جهت بـه یاری مـا می آید: سـازماندهی مطالـب و شـیوه های بسـط آنهـا. بعـدازآن کـه محتـوای مدنظـر را چـه از منابـع دیگـر، چـه از ذهـن خودتـان اسـتخراج کردیـد، بـه کمـک اصـول نگارشـی بلاغت می توانیـد آن را بـه شـکلی کارآمـد سـازماندهی کنیـدو مطالبتان را در قالب های نگارشـی ماننـد انـواع پاراگـراف، مقالـه کوتـاه، مقالـه علمـی پژوهشـی یـا کتاب و پایان نامـه بریزیـد.
وی بیان داشت : بلاغت درنگارش بـه شـما میگویـد چگونـه فکـری کلی را بسـط دهیـد تـا درنهایت بـه اقناع مخاطـب نزدیـک شـوید.
اهم مطالبی که دراین کارگاه بیان شد عبارتنداز:
-نکته ها و تجربه های نویسندگی - طرح بحث نویسندگی- انواع بیان -انواع نوشتن - ابعادنوشته –
عوامل گیرایی پیام- عوامل شیوایی بیان -جمع بندی مطالب مطرح شده .
درادامه کلیاتی راجع به پاراگراف نویسی ازجمله : ساختارپاراگراف ، مبانی پاراگراف ، موضوع پاراگراف ، جمله های پشتیبان و نتیجه گیری بیان داشت.
سپس اظهارداشت :اگـر از منظـر سـاختاری بـه متـن نگاه کنیـم، بعـد از کلمـه، گـروه، بنـد، و جملـه بـه پاراگـراف و مقالـه می رسـیم که ارائه تعریفی واحد و ساده از پاراگراف مشکل است. با توجه به ساختاروکیفیت پاراگراف می توان تعریف های آن را به انواع ز یر تقسیم کرد: تعریف شکلی، حجمی، کارکردی، ساختاری، و کیفی.
درپایان انواع تعریف های پاراگراف توضیح داده شد و تمرین هایی دراین زمینه جهت کارعملی به طلاب ارئه شد .

