میزگرد/انتخاب موضوع/ارومیه/الزهراء

میزگرد نحوه انتخاب موضوع

شناسه خبر : 157530

1404/02/06

تعداد بازدید : 31

میزگرد علمی با موضوع "نحوه انتخاب موضوع در تحقیق های کلاسی"، با حضور واحد پژوهش در تاریخ2/02/1404 در مدرسه علمیه تخصصی الزهراء علیها سلام برگزار شد.

میزگرد علمی با موضوع "نحوه انتخاب موضوع در تحقیق های کلاسی"، با حضور واحد پژوهش در تاریخ2/02/1404 در مدرسه علمیه تخصصی الزهراء علیها سلام برگزار شد.

میزگرد علمی با موضوع "نحوه انتخاب موضوع در تحقیق های کلاسی"، با حضور واحد پژوهش در تاریخ2/02/1404 در مدرسه علمیه تخصصی الزهراء علیها سلام برگزار شد.

در ابتدای این میزگرد خانم قاسمی با اشاره به اهمیت انتخاب موضوع و مسئله پژوهشی فرمودند: برای تولید یک اثر علمی(مقاله، پایان نامه) باید یک سری مراحل تکوینی در مسیر آن طی شود. این مراحل باید یک چیدمان منطقی و درستی داشته باشد. از آنجایی که هدف از انجام یک کار علمی- پژوهشی رفع یک نیاز یا مشکل موجود در جامعه است، می توان گفت مهمترین گام برای تولید یک اثر علمی، موضوع یابیوموضوع گزینی است. ابتدای ورود به قلم زنی باید مسئله پژوهشی معلوم باشد. مسئله پژوهشی در واقع خلا و شکاف دانشی بین وضعیت مطلوب و وضعیت نامطلوب است. در بین طلاب ما دغدغه و مشکل اصلی برای تولید یک نوشته علمی، پیدا کردن مسئله پژوهشی است، ضرورت را بر ان دیدیم که در نشست و هم اندیشی، نحوه پیدا کردن مسئله پژوهشی را مرور کنیم.

در ادامه این نشست علمی طلاب، به دغدغه های اجتماعی خود، پژوهش های پایانی در کتابهای درسی، موضوعات مورد علاقه خود به عنوان راهکارهایی برای یافتن موضوع برای تحقیقات کلاسی اشاره کرد.

خانم قاسمی در جمع بندی راهکارهای طلاب افزود:

تجارب شخصی، مراجعه به کتابهای درسی و یافتن مسئله در کتابهای درسی خود، مشکلات بزرگ و به روز جامعه، مراجعه به پایان نامه ها و مطالعه قسمت پیشنهاد های پژوهشی، کنجکاوی نسبت به اطلاعات منتشره از سوی رسانه ها، سوال از اساتید پژوشگر و متخصصان در شبکه های اجتماعی پژوهشگران از مهمترین راهکارها برای پیدا کردن مسئله پژوهشی است.

در پایان خانم ستارزاده با آوردن نمونه هایی اضافه کردند که طلاب می توانند با حرکت از موضوعات کلی به سمت مسائل جزیی و همچنین طوفان فکری مسئله پژوهشی و موضوعات خوبی و قابل بررسی برای مقالات پایانی خود پیدا کنند.