فارس مدرسه علمیه غدیریه

کرسی آزاد اندیشی: «الگوهای رفتاری قرآنی؟ بایدها؟ نبایدها؟

شناسه خبر : 156552

1403/11/30

تعداد بازدید : 7

کرسی آزاد اندیشی: «الگوهای رفتاری قرآنی؟ بایدها؟ نبایدها؟
مدل سازی رفتاری و انتخاب الگو، يكی از نيازهای اساسی انسان است روش الگويی، بهترين و كارآمدترين شيوه، براي اصلاح و تربيت فردی و اجتماعی انسان است.
به گزارش واحد خبری اطلاع رسانی حوزه علمیه خواهران استان فارس، واحد پژوهش مدرسه علمیه غدیریه شیراز کرسی آزاد اندیشی: «الگوهای رفتاری قرآنی؟ بایدها؟ نبایدها؟ 
ویژگی های الگوهای قرآنی (زنان اسوه) ویژه اساتید و طلاب برگزار کرد. 
فریبا صادقی دوست (استاد ارائه دهنده اول) گفت: مدل سازی رفتاری و انتخاب الگو، يكی از نيازهای اساسی انسان است روش الگويی، بهترين و كارآمدترين شيوه، براي اصلاح و تربيت فردی و اجتماعی انسان است.
وی افزود: الگوها، عامل تحرک انسان‌ها و پويايی حيات ايشان می‌شوند و جامعه را از ايستايي و يا عقب گرد باز می دارند.
مدرس حوزه و دانشگاه گفت: قرآن کریم بهترین کتاب در جهت معرفی الگوهاست در سیر تاریخی در خصوص زنان الگو، قرآن کریم به ترتیب به زنان زیر اشاره دارد: ۱. دختران شعیب را الگوی شرم و حیا، آسیه الگوی حق پذیری و ظلم ستیزی، الگوی طهارت و پاکی را حضرت مریم (س) معرفی می کند. 
وی افزود: اگر زن بخواهد می تواند جایگاهش از مردان بالاتر رود چنانکه در آیه ۳۷ آل عمران، حضرت مریم (س) را معرفی کرده و حضرت زکریا به جایگاه ایشان غبطه می خورند. 
استاد حوزه اذعان کرد: در دیگر آیات قرانی  حضرت خدیجه الگوی انفاق و بخشش، حضرت زهرا (س) الگوی ایثار معرفی میشود.
«خانم نجفی» پژوهشگر حوزه و دانشگاه (استاد ارائه دهنده دوم) گفت: دین اسلام  کامل ترین ادیان الهی است و در قرآن کریم به عنوان معتبرترین رسانه جهانی، متناسب با اهداف خود، الگویی را برای تربیت اخلاقی ارائه می دهد و انسان ها را به بهره گیری از این الگوها و اسوه های حسنه دعوت می کند. 
وی افزود: سبک زندگی یکی از مباحث پرکاربرد و دغدغه برانگیز امروز است؛ جوانان باید با الگو گیری از مبانی و الگوهای رفتاری مطلوب سبک زندگی، از دیدگاه قرآن به دنبال تبیین سبک زندگی قرآنی باشند. 
پژوهشگر حوزه و دانشگاه گفت: قرآن کریم،الگوهای رفتاری مطلوبی در چهار رابطه کلی فرد با خود، خدا، دیگران و طبیعت ارائه کرده و به چگونگی رابطه، مبانی و الگوهای رفتاری پرداخته و در نهایت، مدل بنیادهای نظری سبک زندگی مؤمنانه را به خواننده عرضه کرده است.
وی افزود: جوانان معمولا در سه حوزه فکر و اندیشه، اخلاق و معاشرت اجتماعی، نگرانی‌هایی دارند و خواسته یا ناخواسته به سمت و سویی گرایش پیدا می‌کنند و در صورتیکه الگویی مناسب به آنها ارایه نشود، به الگوهای نامناسب و نامتناسب روی می‌آورد و از این رو قرآن کریم، در راستای رسالت هدایتی و تربیتی خود، با بیان داستان‌های واقعی و معرفی زنان اسوه، به ترسیم الگوهای مناسب پرداخته است.
«زهرا نعمتی» مدیر و مدرس مدرسه علمیه غدیریه شیراز(استاد داور) گفت: اسوه به معنای «الگو»، «سرمشق» و «پیشواست» است و الگوی انسانی به شخصی گفته می شود که به دلیل دارا بودن برخی ویژگی و خصوصیات، شایسته تقلید و پیروی است. 
وی با اشاره به الگوی گیری در قرآن کریم افزود:  قرآن کریم  دارای ویژگی جامعیت و فراشمولی است و در همه عصرها قابلیت ارائه الگوهای مناسب اخلاقی و اجرایی شدن آن‌ها را دارد و این امر را تضمین کرده‌است. 
وی در پایان گفت: قرآن کریم با بیان این اصول و شیوه‌های اجرای آن در قالب قصص و برخوردهای انبیا با انحرافات اخلاقی، به بشریت می‌آموزد تا با استفاده از این ابزار در راستای ایجاد صفات اخلاقی مطلوب و محو کردن انحرافات و ناهنجاری‌ها تلاش کند. 
مدرس و پژوهشگر حوزه افزود: الگوگیری در دوره جوانی که به دلیل هیجانات و نبودِ ثبات کامل شخصیت، لغزش‌ها فراوان است، بیشتر احساس می‌شود.
وی افزود:  اصولی چون اصل تکریم شخصیت، اصل تذکر، اصل بهنگامی، با شیوه‌هایی چون گفتار نیک، رعایت ادب، استفاده از استدلال، عبرت‌آموزی، موعظة حسنه، تمثیل، مقایسه، صراحت، تغافل و تجاهل، تساهل و تسامح، انذار و تبشیر، برگرفته از الگوی اخلاقی قرآن در برخورد با انحراف‌های اخلاقی است.
0رای ثبت شده
فرم ثبت نظر