یزد-بهاباد-مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) شهرستان بهاباد

نشست علمی پژوهشی بررسی سیره علمی و عملی ملاعبدالله بهابادی

شناسه خبر : 156242

1403/12/21

تعداد بازدید : 39

نشست علمی پژوهشی بررسی سیره علمی و عملی ملاعبدالله بهابادی
معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) شهرستان بهاباد از برگزاری نشست علمی پژوهشی با محوریت بررسی سیره علمی و عملی ملا عبدالله خبر داد.

 

به گزارش روابط‌عمومی مدرسه علمیه حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها شهرستان بهاباد، معاون پژوهشی این مدرسه از برگزاری دومین جلسه از سلسله نشست های "بررسی سیره علمی و عملی علامه  ملا عبدالله بهابادی" با حضور آقای دکتر خادمی از فعالان فرهنگی شهرستان،رئیس سابق دانشگاه آزاد شهرستان و عضو کنگره علامه ملاعبدالله بهابادی در جمع طلاب و فارغ التحصیلان،اساتید واعضای کادر این مدرسه خبر داد.

آقای دکتر محمد تقی خادمی در ابتدا به دلیل درک اهمیت شب قدر و تبرک جلسه درباره علت اهمیت شب قدر گفت: شب قدر بسیار باعظمت است و ما از درک این شب غافلیم و ساعات شب به خصوص ساعات پایانی شب لحظات نابی است که عنایت ویژه ای در آن نهفته است و برخی ادله دلیل بر اهمیت شب است، اینکه خداوند عالم، قرآن را در شب قدر نازل کرد (نزول قرآن در شب) و اینکه شب مایه‌ی آرامش است، معراج پیامبر(ص) در شب اتفاق افتاد ، قسم خوردن خداوند به شب و "واعدنا موسی اربعین لیلةً " موسی علیه السلام سی شب به کوه طوررفت و ده شب اضافه شد و... دلیل خاص بودن ساعات شب است.

وی در ادامه گفت: حرکات ظریف ربانی برای بندگان خاص خدا در شب اتفاق می‌افتد و تاریکی شب مظهر ستاریت خداوند است و "ستار" یکی از اسماء الحسنی الهی است  و نیز شب، آبستن اسرار فراوانی از اولیای خدا است .

ایشان با اشاره به شعر "ای شب ای میعاد جمله عاشقان        لیلة القدری تو و قدرت نهان"  ازحافظ گفت: اگر انسان خود را شناخت هر شب برای او شب قدر است.

خادمی افزود: دو گروه با شب انس زیادی دارند، گروه اول عزلت‌نشینان و گروه دوم خلوت نشینان و عبارت "فاعتزلوا الناس" اشاره به دوری از خلق و دوری از غوغای خلق برای خودشناسی و خداشناسی دارد و خلوت‌نشینی دوری از خلق نیست بلکه در بین مردم با خدای خویش خلوت کردن است و دوری کردن از شیاطین درونی است .

فعال فرهنگی شهرستان گفت: خلوت نشینی از عزلت نشینی سخت‌تر است چراکه در بین مردم بودن و فارغ بودن از آن‌ها سخت است و عاشق از معشوق خلوت‌نشینی می‌خواهد و کسی که خلوت‌نشینی می‌کند اگرچه خلوت‌ گزیده است اما در دلش غوغاست.

 ایشان در ادامه گفت: انسان دو نوع "من" دارد : "من" قلابی یعنی "من"موجود (آن‌چه که الان هستیم) و "من "قلبی  یعنی "من"مطلوب (آن‌چه که می‌توانیم و شایسته و بایسته آن هستیم) وبرخی از انسان‌ها در ظاهر و باطن یکی نیستند و هرچیزی که برای آن‌وقت بگذاریم "من" موجود انسان است و شب قدر شبی است که انسان از "من قلابی" و "من" موجود فاصله بگیریم ،(فاصله از آن‌چه که می‌نمایانیم ) و شب قدر، شب شناخت ظرفیت‌های خویش است و به‌همین دلیل تفکر را بالاترین عبادت می‌نامند و همین تفکر باعث می‌شود که انسان از ملک بالاتر رود.

 ایشان درباره "لیلة القدر خیرٌ من ألف شهر" گفت : پیدا کردن ظرفیت بالا و گسترش ظرفیت انسان در این شب است و این شب، شب وصل شدن قطره به اقیانوس (بنده به خدا) است .

وی افزود : رجب، لیلةالرغائب،  شعبان و عظمت ماه مبارک رمضان همه مقدمه‌ای برای شب قدر است و "لیلةالقدر" و "مطلع‌الفجر" دو مفهوم مهم و عظیمی است که در سوره قدر آمده‌است.(مطلع الفجر کنایه از طلوع خورشید و نور وجود انسان  است.)

 وی برای توضیح بیشتر این مطلب گفت: شب قدر و روز قدر زوج هستند و ثمره این زوجیت بارور شدن وجود برخی از انسان‌هاست که ضیافت الله آن را تغذیه می‌کند که ساعت‌های آخر این شب ها، ساعت تبلورعلم و تفکر است و قابله‌ی این‌ جنین، ملائکه هستند (تنزل الملائکة و الروح) و در طلوع فجر (مطلع‌الفجر) این نوزاد معرفت، ایمان ، خودشناسی و خداشناسی متولد می‌شود و سپیده ‌دم شب قدر، خود انسان متولد می‌شود (تولد من مطلوب) و همه این‌ها در گرو درک دقیق و درست عظمت شب قدر است و تنها دراین‌ صورت، شب قدر، شب تولد دوباره انسان است.

خادمی افزود: شب قدر شب آه است(بازدم عمیق همراه با حسرت است) و "آه" قسمت دوم کلمه الله است و پشیمانی از اعمال گذشته و آه کشیدن و حسرت خوردن بر آن اعمال ناپسند همچون ریسمانی است که انسان را از فرش به عرش می‌کشد و از غرق شدن در دریای منیت نجات می‌دهد.

ایشان بعد از بیان این نکات به محور اصلی بحث(علامه ملا عبدااه بهابادی) پرداخت و گفت: حاشیه نوین در تاریخ یک زائر را تشکیل داد و از قوانین و الگوهای متن خاصی برخوردار بوده است که این الگو در چهار محور قابل تنظیم است:

1ـ مخاطب

2ـ هدف ارتباطی

3ـ محل درج

4ـ شکل نوشتاری

عضو کنگره علامه ملا عبدالله بهابادی گفت: طبق گفته ترحمی بهابادی ، تهذیب­المنطق والکلام معروفترین اثر علامه سعدالدین تفتازاتی است و شامل دو بخش منطق و کلام می­شود و ویژگی آن بیان جمیع مطالب مهم منطق در کمال ایجاز است و شروع متعددی در کتاب نوشته شده است و طبق نظر ترحمی، مشهورترین آن­ها حاشیه عبدالله شهاب­الدین حسین بهابادی است.

وی افزود: ملا عبدالله  جلوه­هایی از دانش و علم و توان علمی بالایش را  مخفی کرده است و این باعث شده برخی رای را به اخباری منصوب بدارند در حالیکه وی معتدل­دان و اجتهاد پیشه است و اخباری نیست.

خادمی بیان کرد: برخی او را ناتوان در فقه خوانده ­اند و حال آن که توان فقهی وی  زیاد است و ملا عبدالله بهابادی یزدی (شخصیتی ذوالفنون و همه چیزدان) بوده و وقتی به سیره علمی او نگاه می­کنیم او را در دانش ­های متعددی صاحب نظر و دانا می­بینیم،  علامه بهابادی در کنار تدریس و فعالیت­ها و مسئولیت­های اجتماعی، سالیان متمادی به تدریس علوم دین و دانش­های حوزی رایج آن عصر در اصفهان، شیراز و نجف اشتغال داشته است و از سوی سلاطین صفوی خزانه­دار حرم شریف حضرت امام علی (ع) در نجف اشراف بود که بعدها فرزندانش عهده­دار این کار شدند.

فعال فرهنگی شهرستان در پایان،ضمن درخواست التماس دعا در این ایام مبارک از حاضرین جلسه ،ادامه مباحث را به جلسات بعد موکول کرد.