به گزارش روابطعمومی مدرسه علمیه حضرت خدیجه سلاماللهعلیها شهرستان بهاباد، معاون پژوهشی این مدرسه از برگزاری دومین جلسه از سلسله نشست های "بررسی سیره علمی و عملی علامه ملا عبدالله بهابادی" با حضور آقای دکتر خادمی از فعالان فرهنگی شهرستان،رئیس سابق دانشگاه آزاد شهرستان و عضو کنگره علامه ملاعبدالله بهابادی در جمع طلاب و فارغ التحصیلان،اساتید واعضای کادر این مدرسه خبر داد.
آقای دکتر محمد تقی خادمی در ابتدا به دلیل درک اهمیت شب قدر و تبرک جلسه درباره علت اهمیت شب قدر گفت: شب قدر بسیار باعظمت است و ما از درک این شب غافلیم و ساعات شب به خصوص ساعات پایانی شب لحظات نابی است که عنایت ویژه ای در آن نهفته است و برخی ادله دلیل بر اهمیت شب است، اینکه خداوند عالم، قرآن را در شب قدر نازل کرد (نزول قرآن در شب) و اینکه شب مایهی آرامش است، معراج پیامبر(ص) در شب اتفاق افتاد ، قسم خوردن خداوند به شب و "واعدنا موسی اربعین لیلةً " موسی علیه السلام سی شب به کوه طوررفت و ده شب اضافه شد و... دلیل خاص بودن ساعات شب است.
وی در ادامه گفت: حرکات ظریف ربانی برای بندگان خاص خدا در شب اتفاق میافتد و تاریکی شب مظهر ستاریت خداوند است و "ستار" یکی از اسماء الحسنی الهی است و نیز شب، آبستن اسرار فراوانی از اولیای خدا است .
ایشان با اشاره به شعر "ای شب ای میعاد جمله عاشقان لیلة القدری تو و قدرت نهان" ازحافظ گفت: اگر انسان خود را شناخت هر شب برای او شب قدر است.
خادمی افزود: دو گروه با شب انس زیادی دارند، گروه اول عزلتنشینان و گروه دوم خلوت نشینان و عبارت "فاعتزلوا الناس" اشاره به دوری از خلق و دوری از غوغای خلق برای خودشناسی و خداشناسی دارد و خلوتنشینی دوری از خلق نیست بلکه در بین مردم با خدای خویش خلوت کردن است و دوری کردن از شیاطین درونی است .
فعال فرهنگی شهرستان گفت: خلوت نشینی از عزلت نشینی سختتر است چراکه در بین مردم بودن و فارغ بودن از آنها سخت است و عاشق از معشوق خلوتنشینی میخواهد و کسی که خلوتنشینی میکند اگرچه خلوت گزیده است اما در دلش غوغاست.
ایشان در ادامه گفت: انسان دو نوع "من" دارد : "من" قلابی یعنی "من"موجود (آنچه که الان هستیم) و "من "قلبی یعنی "من"مطلوب (آنچه که میتوانیم و شایسته و بایسته آن هستیم) وبرخی از انسانها در ظاهر و باطن یکی نیستند و هرچیزی که برای آنوقت بگذاریم "من" موجود انسان است و شب قدر شبی است که انسان از "من قلابی" و "من" موجود فاصله بگیریم ،(فاصله از آنچه که مینمایانیم ) و شب قدر، شب شناخت ظرفیتهای خویش است و بههمین دلیل تفکر را بالاترین عبادت مینامند و همین تفکر باعث میشود که انسان از ملک بالاتر رود.
ایشان درباره "لیلة القدر خیرٌ من ألف شهر" گفت : پیدا کردن ظرفیت بالا و گسترش ظرفیت انسان در این شب است و این شب، شب وصل شدن قطره به اقیانوس (بنده به خدا) است .
وی افزود : رجب، لیلةالرغائب، شعبان و عظمت ماه مبارک رمضان همه مقدمهای برای شب قدر است و "لیلةالقدر" و "مطلعالفجر" دو مفهوم مهم و عظیمی است که در سوره قدر آمدهاست.(مطلع الفجر کنایه از طلوع خورشید و نور وجود انسان است.)
وی برای توضیح بیشتر این مطلب گفت: شب قدر و روز قدر زوج هستند و ثمره این زوجیت بارور شدن وجود برخی از انسانهاست که ضیافت الله آن را تغذیه میکند که ساعتهای آخر این شب ها، ساعت تبلورعلم و تفکر است و قابلهی این جنین، ملائکه هستند (تنزل الملائکة و الروح) و در طلوع فجر (مطلعالفجر) این نوزاد معرفت، ایمان ، خودشناسی و خداشناسی متولد میشود و سپیده دم شب قدر، خود انسان متولد میشود (تولد من مطلوب) و همه اینها در گرو درک دقیق و درست عظمت شب قدر است و تنها دراین صورت، شب قدر، شب تولد دوباره انسان است.
خادمی افزود: شب قدر شب آه است(بازدم عمیق همراه با حسرت است) و "آه" قسمت دوم کلمه الله است و پشیمانی از اعمال گذشته و آه کشیدن و حسرت خوردن بر آن اعمال ناپسند همچون ریسمانی است که انسان را از فرش به عرش میکشد و از غرق شدن در دریای منیت نجات میدهد.
ایشان بعد از بیان این نکات به محور اصلی بحث(علامه ملا عبدااه بهابادی) پرداخت و گفت: حاشیه نوین در تاریخ یک زائر را تشکیل داد و از قوانین و الگوهای متن خاصی برخوردار بوده است که این الگو در چهار محور قابل تنظیم است:
1ـ مخاطب
2ـ هدف ارتباطی
3ـ محل درج
4ـ شکل نوشتاری
عضو کنگره علامه ملا عبدالله بهابادی گفت: طبق گفته ترحمی بهابادی ، تهذیبالمنطق والکلام معروفترین اثر علامه سعدالدین تفتازاتی است و شامل دو بخش منطق و کلام میشود و ویژگی آن بیان جمیع مطالب مهم منطق در کمال ایجاز است و شروع متعددی در کتاب نوشته شده است و طبق نظر ترحمی، مشهورترین آنها حاشیه عبدالله شهابالدین حسین بهابادی است.
وی افزود: ملا عبدالله جلوههایی از دانش و علم و توان علمی بالایش را مخفی کرده است و این باعث شده برخی رای را به اخباری منصوب بدارند در حالیکه وی معتدلدان و اجتهاد پیشه است و اخباری نیست.
خادمی بیان کرد: برخی او را ناتوان در فقه خوانده اند و حال آن که توان فقهی وی زیاد است و ملا عبدالله بهابادی یزدی (شخصیتی ذوالفنون و همه چیزدان) بوده و وقتی به سیره علمی او نگاه میکنیم او را در دانش های متعددی صاحب نظر و دانا میبینیم، علامه بهابادی در کنار تدریس و فعالیتها و مسئولیتهای اجتماعی، سالیان متمادی به تدریس علوم دین و دانشهای حوزی رایج آن عصر در اصفهان، شیراز و نجف اشتغال داشته است و از سوی سلاطین صفوی خزانهدار حرم شریف حضرت امام علی (ع) در نجف اشراف بود که بعدها فرزندانش عهدهدار این کار شدند.
فعال فرهنگی شهرستان در پایان،ضمن درخواست التماس دعا در این ایام مبارک از حاضرین جلسه ،ادامه مباحث را به جلسات بعد موکول کرد.